Prapjauti tamsą

Kristina Steiblytė 2024-11-07 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, Sūnus - Karolis Kasperavičius, Motina - Vitalija Mockevičiūtė; dramaturgė Birutė Kapustinskaitė, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka
Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, Sūnus - Karolis Kasperavičius, Motina - Vitalija Mockevičiūtė; dramaturgė Birutė Kapustinskaitė, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

aA

Vitalijos Mockevičiūtės vaidinama Motina – televizijos laidų vedėja Rasa – apsivilkusi per trejus metus taip ir neišmesto, nusižudžiusiam vyrui priklausiusio, kostiumo švarką stoja priešais žiūrovus juokauti. Tai – naujausio Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“ finalas. Juokauja ji pakeisdama spektaklyje jau girdėtą anekdotą, pritaikydama jį šios veikėjos papasakotai gedulo istorijai, skausmą apsupdama juoku ir susikurdama šiek tiek vietos gyvenimui. Spektaklio finalas ne tik galutinai įtikina (nors, kiek kitaip nei žadėta, šis kūrinys pasakojo ne apie artimojo savižudybę, o apie gedulą) ir įtvirtina Mockevičiūtės Motiną kaip pagrindinį personažą, bet ir palieka neatsakytą klausimą: ar mokame kurti paprastas, juodas, tragi-komedijas?

Jautrus ir žaismingas spektaklis, pagal Birutės Kapustinskaitės pjesę režisuotas Eglės Švedkauskaitės, rodo vyro ir tėvo gedinčius mamą su sūnumi. Neišvengiamai sudėtingą gedulą jiems sunkina ir tai, kad gedima nusižudžiusiojo, ir tai, kad abu yra vieši asmenys. Ji – televizijos laidų vedėja, jis – sėkmingas komikas. Karolio Kasperavičiaus vaidinamo Sūnaus stand-upʼu spektaklis ir prasideda. Kaip kai kurie komikai daro, jis pakalbina publiką, papasakoja asmeninių nutikimų, komentuoja supantį pasaulį. Ir net prajuokina dalį auditorijos. O mane – intriguoja: kodėl aš nesijuokiu? Kelis kartus kilsteli lūpų kamputis, bet tik vienas, bejėgiškai ir beprasmiškai kviečiantis šypsenai kitoje veido pusėje įsitaisiusįjį. Nejuokinga, nes kitaip suprantu humorą, nes nejuokingas tekstas ar atlikimas? Nejuokinga, nes išsigandau temos?

Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, Sūnus - Karolis Kasperavičius; režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

Susikoncentruoti į šiuos klausimus nėra kada, nes stand-upʼas gana greitai baigiasi ir prasideda spektaklis. Pasakojamosios komedijos intarpų dar bus, bet jau pasibaigus ekspozicijai aišku: spektaklį žiūrime, ne komiko pasirodymą, ne stand-upʼą. Ir net nesu tikra, ar šis spektaklis apkritai gali būti vadinamas komedija: komiškų intarpų ir juokavimo jame yra, bet žiūrovai stebi visų pirma dramatišką gedinčių žmonių bandymą susigaudyti, kaip gyventi toliau. Juokas tokioje situacijoje būtinas tam, kad išgyventų. Tačiau jis ne dominuoja, o tik perskrodžia tamsą blyksniu, tarsi prožektorius ar žaibas naktį, trumpam išryškindamas tai, kas anksčiau teikė gyvenimui prasmę. Gal dėl to spektaklis ir paveikus: jame taikliai derinama drama, įtampa su atpalaiduojančiu juoku. Baigiamas jis irgi juokaujant. Bet dabar jau gedulą ne slepiant, o paverčiant svarbia – todėl apmąstymui ir juokui atveriama – gyvenimo dalimi.

Santykio su gedulu, spektaklio veikėjams trunkančiu trejus metus, istorija geriausiai atskleidžiama Motinos personažu. Jos gedulas savidestruktyvus, lėtas, apimantis viską, išskyrus tai, kas matoma viešai. O viešai matoma daug, tad pačios slepiamas ir aplinkos ignoruojamas gedulas komplikuojasi, smaugia, provokuoja imtis bet ko, kad tik pajaustum ką nors kito. Apie tokį gedulą pasakojama po truputį, vis kitu aspektu parodoma vairavimo išgėrus istorija arba negalėjimas atsisveikinti su mirusiojo daiktais. Taip pat – keistas, nenuoseklus pasakojimo laikas, kartais sustojantis, kartais grįžtantis, kartais pasikartojantis. Pabrėžiantis sudėtingą pasaulio persitvarkymą netekus artimojo. Toks komplikuotas gedulas personažui ir aktorei leidžia atskleisti emocinę įvairovę, nuklysti į kraštutinumus ir grįžti prie subtilių niuansų. O tokią emocinę įvairovę stebinčiam žiūrovui – pajausti empatiją ar gal net ir susitapatinti.

Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, Sūnus - Karolis Kasperavičius; režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

Jos sūnaus gedulas – plokštesnis. Jaunas vyras pyksta ant pasaulio, savo šeimos ir savęs. To pykčio yra ir jo komedijoje, ir santykiuose su mama, ir su visa džiaugtis gebančia aplinka. Kasperavičiaus kuriamas personažas – užsidaręs nuo pasaulio, atsisakęs patirti žmones ir išgyventi skausmą. Išimtis – mama, kuria jis dar bando rūpintis. Bet, kaip paaiškėja vienoje įspūdingiausių, juokingiausių ir jautriausių spektaklio scenų, jo rūpestis mama yra labiau performatyvus, vis kartojant tą pačią dainelę, skirtą, visų pirma, dėmesiui nuo savęs nukreipti.

Tokia užsidarymo ir atsiribojimo būsena su depresijos prieskoniu gedint – įdomi ir reikalinga apmąstymo. Tačiau spektaklyje ji per daug netyrinėjama: paliekama ir tokią būseną, ir šį veikėją egzistuoti greta, būti ne iki galo suprantančia, bet palaikyti mėginančia aplinka. Likti antraplaniu komišku personažu, kuris padeda transformuotis greta esančiam herojui. Net ir scenoje, kuri skirta geriau pažinti tikruosius šio veikėjo jausmus, toliau nei pyktis ir savigaila nelabai kapstomasi. O erdvės jo skausmo, gedulo ir pykčio transformacijai nesukuriama. Taip dar labiau išryškėja Mockevičiūtės personažas ir vaidmuo. Tad subtilioje, skoningoje scenografės Onos Juciūtės sukurtoje erdvėje, apsirengusi tiksliais, šiuolaikiškais Dovilės Gudačiauskaitės kostiumais, paskęsdama arba išryškėdama Ernesto Kaušylo muzikoje bei Monikos Šerstabojevaitės šviesose, svarbiausia spektaklyje – gedinti moteris, jos pačios ir jos gedulo transformacija. Skausminga, jausminga ir ironiška.

Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

Būtent ironija čia kuria daugiausiai progų nusijuokti ar bent šyptelėti į ūsą, o visos kitos komiškumo priemonės nenaudojamos arba turi tik trumpučius epizodus. Į save ir savo situaciją nukreipta ironija gali ir apvalyti, ir paslėpti. Taip tarsi ir juokiantis, pasiduodant situacijos absurdui, bet kartu ir išlaikant rimtį, orumą ir gal net pateisinant pyktį, ironijos šarvu pridengus jautrumą. Ironija, atrodo, yra įsitvirtinusi lietuvių mene kaip svarbiausias būdas juokauti, nes ji, regis, vienintelė iš komiškumo priemonių išlaiko aukštą statusą ir nenusileidžia iki populiariosios kultūros žemumų. Bet kaip būtų įdomu pamatyti kitokį humorą ir kitaip juokaujantį teatrą! Protingą, jautrų, subtilų ir juokingą spektaklį, kuriame ironija pasirodo, bet nedominuoja, ir humoras nėra suprantamas kaip erdvė visokioms beskonybėms. Taigi – nesijuokiu, nes atsibodo ironija? Nes prasilenkia mano lūkesčiai humorui ir humoras, kurį siūlo kūrėjai?

Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Jau pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį, kokia forma bus juokaujama ir kad bus juokaujama daug. Scenoje šis lūkestis nepateisinamas. Nepateisintas lūkestis gali sukurti komišką efektą, bet vargu ar taip gali nutikti šiuo atveju, nes žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro. Tad scenoje – ne komedija, o spektaklis ir apie skausmą. Spektaklis apie tai, kokie mes vieni kitiems galime būti žiaurūs. Kartais, žinoma, tyčia, bet dažniausiai – linkėdami gero arba tiesiog egoistiškai norėdami patogumo. Spektaklis ir apie tai, kaip gedulas gali izoliuoti. Ir kaip gerai turėti nuo visiškos izoliacijos apsaugančią bendruomenę, net jei joje jūsų – vos du. Spektaklis apie žmones, apie jų artumą, apie artumo džiaugsmus ir pavojus. Todėl ir jis pats arti žiūrovų, neapkrautas detalėmis, atveriantis aktorius. Tuo aspektu jis yra artimesnis Švedkauskaitės 2020 m. sukurtam „Žmogui iš žuvies“ (Valstybinis jaunimo teatras), o dėmesiu lietuvių autorių tekstams, apmąstantiems sudėtingus žmonių santykius su šeima ir istorija – spektakliams „Fosillia“ (LNDT, 2023), „Patina“ (Valstybinis Šiaulių dramos teatras, 2024), nei bet kokiam stand-upʼui.

Scena iš spektaklio „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, Motina - Vitalija Mockevičiūtė; režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Roko Morkūno nuotrauka

Tad aš nesijuokiu, tik kelis kartus kilsteliu vieną lūpų kamputį. Ir džiaugiuosi, kad net jei ir nebūtinai juokinga, humoro pažadas privilios daugiau žmonių pabūti su sudėtinga, bet labai svarbia tema. Ir net jei nebūtinai juokinga, spektaklis baigsis juokavimu kaip šviesos blyksniu likusiems gyventi.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Lietuvos kulturos tarybos logo
recenzijos
  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.

  • Williamso negyvėliai VMT scenoje

    Christiano Weise’ės „Katę ant įkaitusio skardinio stogo“ galima laikyti vienos priemonės, vieno sprendimo spektakliu. <...> Režisierius pakvietė į „baisiai gražios šeimos siaubo kambarį“.

  • Vienintelis Salomėjos bučinys

    Nors tai buvo koncertinė „Salomėjos“ versija, Ibelhauptaitei minimaliomis priemonėmis pavyko sukurti pastatymo atmosferą. Režisūriniai akcentai subtiliai įveiksmino operą.

  • Kokakola vietoje viskio

    Galimybė žiūrovui pačiam susikurti pasakojimą – ko gero, patraukliausias „Café Existans“ bruožas. Forma ir atmosfera regisi svarbesnė už idėjų perteikimą, o kūniškas spektaklio patyrimas – už intelektualinę refleksiją.

  • Laiko dvasios beieškant

    Režisierius pasakojimą pavertė veiksmu, adresuotu tiesiai žiūrovui. <...> Pasitelkiant aktorių energetiką, pasakojama istorija, kuri yra ne apie snobiškus tarpusavio santykius, bet apie patį gyvenimą.

  • Apie norą bausti

    Lorenci „Svetimo“ interpretacijos akcentu tampa žmonėse tarpstantis troškimas apkaltinti, kaltąjį atskirti ir jį nubausti. Turbūt reikėtų suprasti, kad Merso gali būti bet kuris šiandienos žmogus.