Sudaiktėjimai

Rimgailė Renevytė 2019-12-12 7md.lt, 2019-12-06
Parodos „Eimunto Nekrošiaus meno fortas“ fragmentas. Lauros Vansevičienės nuotrauka
Parodos „Eimunto Nekrošiaus meno fortas“ fragmentas. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

Eimunto Nekrošiaus meno fortui skirta paroda užima tik mažą Nacionalinės dailės galerijos dalį - lyg tarp kitko į galerijos erdvę įsiterpusi juoda konstrukcija primena pravirą dėžę. Saugyklą, kurioje šnara jau neberodomų Nekrošiaus spektaklių eskizai, juodraščiai ar dokumentai. Tačiau ką spektaklių daiktai reiškia be pačių spektaklių?

Ar vis dar sunkiai į žemę dunksi Hamleto batai ir krečia šaltis nuo metalinės Myškino lovelės? Ar vis dar aidi Otelo virvelėmis traukomos geldos, spragsi įtrūkęs žemės-sąmonės rutulys „Dieviškojoje komedijoje“, o žvelgiant į būgną - girdėti iš po žemių besiveržiantis Tėvo Šmėklos verksmas? Bet ar spektaklių daiktai tik primena? Kam jie dar reikalingi, jeigu ne teatrinį veiksmą kurstančiam aktoriui?

Nekrošiaus spektakliuose daiktas - tai visuomet išdidintas, sureikšmintas, bet scenoje specialiai neestetizuojamas objektas, stiprus tiek metaforinio teatro laidininkas ar spektaklio prasminio krūvio elementas, tiek daiktų paviršius, pasirodantis kaip jų gelmė, nes sunkiausia matyti tai, kas arčiausia. Nekrošius neignoruoja scenos tuštumos, todėl ir pačiais daiktais nesistengiama kurti vientisos atmosferinės erdvės. Kadangi scenografinis pasaulis spektaklyje sąmoningai nėra kuriamas, erdvėje pabirę daiktai tampa svarbūs tik aktoriui juos prisiminus, pajudinus, prakalbinus. Tad daiktas čia svarbiau nei žodis, atlikėjas ar pats vaidinimas, jis autonomiškas savo dydžiu, svoriu, tūriu ir veikia net už kūniško savo įgyvendinimo erdvės pavidalo. Daiktas kaip scenografijos vienetas čia svarbus erdvės masteliui nustatyti - ar tai būtų į begalybę tolstantys, bet iš tiesų tik fiziškai mažėjantys laiptai spektaklyje „Borisas Godunovas“, ar rankomis apglėbiama planeta, į kurią žvelgiama ne iš žiūrovo kėdės, o veikiau jau iš Pragaro, Skaistyklos ar Rojaus perspektyvos. Kitaip tariant, vizualumas spektaklyje kuria ir optinę, ir realią scenos erdvę.

Žinoma, ir šioje parodoje teatrinis objektas kalba apie atmintį - juk tai ir spektaklio tęsinys, ypač dabar, kai kiekvienas kiekvieno Nekrošiaus spektaklio daiktas tapo dar didesnis, svarbesnis. Bet ir kostiumas, ir eskizas, ir minties juodraštis - jau ne tik spektaklio dokumentas, gulantis į šį pravirą archyvą, bet ir jo begalybės ženklas, neįveikiamumo įrodymas. Daiktai, kurie neturi laiko, temos, paskirties, ribų. Todėl ir šiuose juoduose parodos rėmuose pakanka tik fragmentiškos spektaklio erdvės, teatro užuominos, ištartos ar nugirstos frazės, į laiką įklimpusio daikto.

Tiesa, daiktai čia ne tik primena, bet ir patys prisimena. Spektaklių daiktai ir šalia jų nugulusios mintys nustoja daiktinės scenografinės paskirties ir tampa paties Nekrošiaus mąstymo įrankiais. Čia tarpsta dar vienas spektaklis, kurį lydi ir repeticijų užrašų dramaturgija, ir vizuali daiktų vaidyba, jų nebylus riksmas, verksmas, juokas, išgąstis. Paroda savo naujai sukonstruota erdve (architektas Marius Nekrošius) ir minimalistiniu pobūdžiu (dizaineris Audrius Jankauskas, kuratoriai Audronis Liuga ir Julija Reklaitė) neprasilenkia su Nekrošiaus teatro atmosfera. Šioje degtukų dėžutėje atsiveria ir pačių daiktų intymumas, kai teatriniai objektai priartėja prie stebinčiojo, dingsta jų butaforiškumas ir daiktas pasirodo savo nuogumu. Visa, kas telpa šioje vaizdų ir minčių saugykloje, - šekspyriška neryžtingumo baimė, faustiška pasiryžimo abejonė, nuolat ateitį spėliojančio menininko dvejonės. Juk tai ta pati vieta, kurioje Nekrošiaus spektaklių baimės tampa saugios, išlaisvintos, įmanomos.

7md.lt

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.