Festivalis padės atrasti šiuolaikinį cirką

2015-09-07 Menų faktūra

aA

Dešimtasis jubiliejinis šiuolaikinio cirko festivalis Naujojo cirko savaitgalis´15 šiemet sostinėje  prasidėjo gerokai anksčiau nei įprasta. Likus savaitei iki pagrindinės renginių programos, rugsėjo 1-ąją Menų spaustuvėje, kartu su naujais mokslo metais, startavo intensyvi šiuolaikinio cirko edukacinė programa. Praktinėse ir teorinėse paskaitose, įvairių cirko disciplinų subtilybėmis ir kritinio rašymo pagrindais Vilniuje dalijasi 11 dėstytojų iš devynių šalių.

Su vienu iš edukacinės programos dėstytojų, garsiose pasaulio trupėse dirbusiu cirko artistu, režisieriumi bei dramaturgu  Roberto Magro  iš Ispanijos kalbėjomės apie šiuolaikinio cirko atsiradimą, viešnagę festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis´15“ bei pirmuosius įspūdžius apie gyvenimą ir cirko kultūrą Lietuvoje.

Kodėl ir kaip tapote, tuo, kuo dabar esate? Kuris iš visų užsiėmimų jums labiausiai prie širdies?

 Kelionė link to gana paprasta ir nuosekli. Pirmiausiai mokiausi marionečių ir komedijos meno, o vaikystėje svajojau tapti klounu. Supratęs, kokia svarbi fizinė parengtis tokiame cirke, klouno meno subtilybių pradėjau mokytis Nacionalinėje cirko mokykloje Paryžiuje (École Nationale du Cirque). Ten studijuodamas nusprendžiau savo pasirodymus kurti su objektais.

Taipogi visada svajojau tapti kažko didesnio dalimi, tad dirbau vienoje didžiausių Prancūzijos cirko kompanijų Les Oiseaux Fous - su įvairiausiais žmonėmis, talentingiausiais režisieriais. Jų dėka ir atradau vaidybą su daiktais. Pirmame pasirodyme mes vaidinome su kaukėmis, o tai tiesiogiai siejosi su commedia dell´arte, klouno vaidyba, šiuolaikiniu cirku ir visa veikla, kurią praktikavau. Toje kompanijoje įgijau labai geros patirties, išmokau dirbti ir gyventi su 25 žmonėmis vienoje palapinėje, veikti komandoje ir būti komanda.

Po trijų metų nusprendžiau pats statyti pagrindus „meno namams“. Kartu su kolegomis ryžomės įkurti kompaniją ir būti patys sau režisieriais. Keliavome po pasaulį ir Briuselyje susipažinome su žmonėmis, kurie padėjo įgyvendinti mūsų svajonę. Kvietėme dirbti kartu šokio ir cirko atlikėjus, su jais kūrėme ir plėtojome ypatingą mokymo sistemą. Čia judesys tiesiogiai siejasi su jausmais ir tam tikru objektu. Atlikome daugybę tyrimų, suradome ir apibendrinome šį išskirtinį metodą, kurio mokytoju pats ir tapau.

Kolegos mane paskatino režisuoti. Mūsų mokymų  metodą pritaikiau ir kitose cirko mokyklose. Vėliau ne tik režisavau, bet tapau ir dramaturgu įvairiems šiuolaikinio cirko pasirodymams. Mane kiekvieną kartą paveikdavo bei sužavėdavo jausmų ir cirko galia. Na, o tapęs meno erdvės direktoriumi, galiu tiesiogiai padėti kitiems menininkams: nuomojame erdvę jų pasirodymams ar treniruotėms, suteikiame jiems paramą, galiu juos mokyti ir skatinti jaunus artistus būti kūrybiškesniais, tikėti, kad vaizduotės galia yra beribė.

Paminėjote cirką ir šiuolaikinį cirką, kuo jie skiriasi?

Dauguma žurnalistų klausia manęs to paties. Tai tik dar kartą parodo, kad dauguma žmonių turi  labai mažai žinių ir patirties cirko pasaulyje.

Klasikinis cirkas - kiekvieną kartą akrobatai, žonglieriai daro tą patį. Tai šou pagal vieną ir tą pačią schemą: 8-12 numerių, kurių kiekvienas užtrunka nuo 3-8 minučių, kas trečias numeris - klouno pasirodymas. Tradicinis cirko reginys - žongliravimo, akrobatikos ir gyvūnų numerių kombinacijos. Pamačius vieną tradicinio cirko šou, gali nuspėti kokie bus kiti. Be to, tai pramoginio tipo pasirodymas, kuriame auditorija prikaustoma dviem jausmais - baime ir susižavėjimu.

Visiškai kitoks yra šiuolaikinis cirkas. Pirmiausia, mes nesiekiame linksminti žmonių, o norime perteikti savo jausmus ir idėjas. Kiekvienas spektaklis skirtingas -  tiek idėjų perteikimu, tiek muzika, tiek kūno judesiais ar šokiu. Savo kūnais ir judesiu naujojo cirko artistai kalba apie save, apie jausmus, sukuria naują žodyną ir juo bendrauja su auditorija. Norint sukurti naujojo cirko vaidinimą, neužtenka tik mokėti akrobatinius judesius bei žongliruoti penkias minutes. Šiuolaikiniame cirke žonglieriai iš tų penkių minučių geba sukurti valandos trukmės pasirodymą.

Tai pavyksta artistams, kurie ne tik gerai juda ar yra lankstūs - jie turi išmanyti teatro, šokio, muzikos, aktorystės ir kitas sritis. Šiuolaikiniame cirke tokie daiktai kaip kamuoliai arba lankas tik padeda perteikti jausmus ir padeda kurti prasmę. Šiuolaikinis cirkas atneša į sceną visų menų sinergiją. Tai reiškia, kad mums reikia naujų mokyklų, reikia daugiau tokių festivalių kaip Naujojo cirko savaitgalis Vilniuje, kur žmonės matytų, pajaustų, kas yra šiuolaikinis cirkas ir suvoktų mano minėtų stilių skirtumus.

Esu vaidinęs dešimtyje šiuolaikinio cirko spektaklių. Kiekvienas buvo visiškai skirtingas. Jei tai būtų 10 tradicinio cirko pasirodymų, man būtų tereikėję išmokti vieną kompoziciją. Dėl to mokymosi įstaigos, festivaliai ir  būtent tokie festivaliai yra labai svarbūs, kadangi jie suteikia pagrindą šiuolaikiniam cirkui bei gilesniam supratimui apie jį. 

Kadangi Jums tenka vesti užsiėmimus ir seminarus įvairiausiuose pasaulio kampeliuose, pasakykite, ar lietuviai, ateinantys mokytis pas jus, skiriasi nuo užsieniečių studentų?

 Gaila, bet Lietuvoje yra labai mažai žmonių, kurie profesionaliai mokytųsi cirko meno. Liūdna, kad čia nėra cirko mokyklų ir tik tokie festivaliai kaip šis, leidžia žmonėms, kurie nori išmokti cirko pagrindų, gilintis į cirko meno subtilybes. Be abejo, tai tik svajonė, bet gal po mano užsiėmimų, studentai supras, kad nori mokytis toliau, sieti savo ateitį su cirku ir taps šiuolaikinio cirko pradininkais Lietuvoje. Mes dalijamės svajonėmis ir aš dalinuosi savo žiniomis - tai pirmas žingsnis link svajonės išsipildymo. Aš tikiu transformacija, ko ir mokau studentų - užmiršti, kas yra aplinkui ir pasidalinti su auditorija savo gebėjimais bei vidiniais lobiais.

Ar jums patinka Vilnius?

Mes labai daug keliaujame, tad esu aplankęs daugybę pasaulio vietų - pabuvojau Kinijoje, Peru, Brazilijoje, Argentinoje, Kosta Rikoje, Europoje ir dar daugybėje šalių bei miestų, tačiau būdamas Lietuvoje, pirmą kartą jaučiuosi kaip namie. Lietuviai sukuria labai draugišką, šiltą ir jaukią aplinką bendravimui. Tikėjausi, kad lietuviai bus kiek šaltesni, kaip žmonės iš Rusijos ar Ukrainos. Jie iš pradžių sukuria atstumą, tik po to prisileidžia. Lietuvoje to nėra: visi kalbasi, padeda ir nuoširdžiai bendrauja su manimi. Aš niekada to nemačiau savo gyvenime ir ypač šiuo metu, kai vyksta siaubingi dalykai pasaulyje, kai žmonės galvoja ne vieni apie kitus, o tik apie save, tampa savanaudžiais. Todėl gera matyti, kad lietuviai yra linksma ir draugiška tauta. Ir aš labai tikiuosi, kad sugrįšiu į Lietuvą. Ypač dėl to, kad labai noriu padėti kurti cirko kultūrą Lietuvoje ir atrasti jūsų unikalumą.

Menų spaustuvė savo smalsumu ir tvirtumu sukūrė tikrai įdomią, išskirtinę programą, kurioje sutalpinta viskas, ko reikia jauniems ir žingeidiems lietuviams, kad ajie trastų šiuolaikinį cirką bei plėstų suvokimą apie jį. Tad susitinkame rugsėjo 9-13 dienomis ir kiekvienas iš jūsų galėsite tapti šio festivalio dalele, kurią dar ilgai nešiositės savo širdyje. 

Su Roberto Magro kalbėjosi Simona Česnakaitė

Dešimtasis jubiliejinis Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis´15“ sostinės Menų spaustuvėje rugsėjo 9-13 d.

 

Naujienos