
Jaunimo teatras sezoną pradėjo džiugiai - tarptautiniame festivalyje Baltarusijoje „Belaja veža" spektaklis „Ledi Makbet" tapo absoliučiu festivalio favoritu ir laimėjo „Grand Prix". Festivalyje buvo parodyti 23 spektakliai iš trylikos šalių. Režisieriaus Algirdo Latėno 2011 m. sukurtas spektaklis pagal žymiąją Shakespeare´o tragediją „Makbetas" sužavėjo festivalio organizatorius ir užsienio teatro kritikus. Jau pirmoje spektaklio recenzijoje rašoma: „Latėnas sukūrė labai intelektualų spektaklį, reikalaujantį iš žiūrovo rimto dalyvavimo ir įtemptų apmastymų. Kaip ir kiti jo spektakliai, šis yra pažymėtas žvaigždute, kitaip tariant, jo uždavinys yra gerokai pasunkintas, ne visiems įkandamas. Jame daug simbolių, metaforų ir žinoma, citatų, vedančių mus į kitus žymaus klasiko kūrinius".
Spektaklis tarmių metams
O Arklių gatvė vasaros metu virsta statybų aikštele. Jaunimo teatras po truputį remontuoja savo patalpas ir rugsėjo pabaigoje ruošiasi atverti duris žiūrovams. Pirmasis spektaklis - Chuko Palahniuko „Kovos klubas" rugsėjo 27 d. dalyvaus šių metų festivalio „Sirenos" programoje ir toliau ant jaunuoliškų pečių neš „No Theatre" teatro idėjas. O naujausias spektaklis Žemaitės „Trys mylimos", kurio premjeros laukiama spalio 12 - 13 d., ragins pažvelgti į tai, kuo lietuviai didžiuojasi ir išsiskiria iš kitų šalių, bei panagrinėti, kuriame lietuviškų žodžių sąskambyje galime ieškoti tautinės savasties ir minties autentiškumo.
Tai prisideda prie Tarmių metų - režisierius Algirdas Latėnas prisipažino, kad seniai puoselėjo mintį sukurti Jaunimo teatre spektaklį, kuriame skambėtų unikali įvairių Lietuvos kraštų šnekta. Šiam tikslui jis pasirinko lietuvių literatūros klasikės Julijos Beniuševičiūtės-Žymantienės, geriau žinomos Žemaitės slapyvardžiu, komediją. Ne kartą Lietuvos teatruose statyta, vis iš naujo atgimstanti pjesė tapo raktu naujausiam režisieriaus sumanymui. Naujame spektaklyje kiekvienas herojus prabils vis kita tarme.
Iš Telšių kilusi aktorė Nijolė Narmontaitė ypatingai džiaugiasi būsima premjera. Jos kuriama Motina prabils žemaitiškai. „Manau, tokio autentiškumo prieskonio Lietuvos scenai seniai reikėjo. Kalba yra žmogaus šaknys. Aš visada džiaugiuosi, jeigu galiu bendrauti žemaitiškai, o tai daryti scenoje - svajonės išsipildymas", - sako Narmontaitė. Kiti aktoriai - Nerijus Gadliauskas, Neringa Varnelytė, Giedrė Giedraitytė, Jonė Dambrauskaitė ir Gediminias Storpirštis - taip pat kalbės jiems artimomis tarmėmis.
Režisierius sutinka, kad Žemaitės kūrinys „Trys mylimos" yra gana primityvus, o autorės požiūris į jos herojus - supaprastintas. Todėl ieškota keleto išeičių, kaip šią pjesę paversti aktualia ir priimtina šiuolaikiniam žiūrovui. Nors pjesėje kalbama apie universalias temas, tokias kaip amžinos meilės troškimas, tačiau, pasak vadovo, to neužtenka: „Repetuojant pirmiausia buvo atsispirta nuo pačios Žemaitės asmenybės. Žinant jos biografiją, jos išgyvenimus, pjesę darėsi vis įdomiau nagrinėti ir analizuoti. Vėliau atsirado daugybė paralelių ir kitoks supratimas apie ką kalbėjo rašytoja, - stipri, aistringa gyvenimui moteris".
Politinio teatro apraiškos
Antroji sezono premjera Jaunimo teatro repertuarą papildys Lenkijoje politinio atgarsio sulaukusia pjese provokuojančiu pavadinimu „Nesistebėk, jei kas nors ateis padegti tavo namų".
„Mane asmeniškai jau kurį laiką kaip žmogų, kaip pilietį erzina ir gana skeptiškai nuteikia pseudodemokratinis, pseudoliberalus kapitalistinis pasaulis. Tampa aišku, kad rinkos ekonomikoje laisvės nėra. Dabar mes privalome viską aplinkui toleruoti ir kuo daugiau toleruojame, tuo labiau atsisakome veikti", - tokiais žodžiais prabyla Agnius Jankevičius, užsibrėžęs pagal šią pjesę sukurti spektaklį Jaunimo teatro Didžiojoje scenoje.
Režisierius, perskaitęs dramaturgo Paweło Demirskio pjesę, suprato, kad jie masto ir jaučia panašiai. Šiandien vienam populiariausių skandalingomis pjesėmis ir jų pastatymais 34 metų Pawełui Demirskiui nereikia ieškoti specialių įkvėpimo šaltinių - jo pjesių tematiką diktuoja pats gyvenimas.
Prieš keletą metų Lodzę sukrėtė skandalas - italų kompanijos fabrike neaiškiomis aplinkybėmis žuvo jaunas darbininkas. Vadovybė kratėsi atsakomybės, bandė papirkti darbininko giminaičius. Demirskiui tai buvo impulsas pradėti rašyti apie tai, kas keletą dienų buvo aktualiausia žiniasklaidos tema.
Dramaturgui teatro scena - tai politinių debatų vieta. Jo argumentai yra kasdienio gyvenimo faktai, liudijantys apie niūrią eilinio piliečio padėtį kovoje su nykstančiu žmogiškumu demokratinėje valstybėje. „Aš tikiu, kad teatras privalo būti publicistinis, bent jau ta prasme, kaip mums vaizduojamas ir pateikiamas pasaulis", - sako dramaturgas.
Lyčių dramos klausimai
Po nedidelės pertraukos mažoji teatro scena vėl taps teatrinių eksperimentų vieta. Šiais metais čia savo diplominį darbą pristatys jaunoji režisierė Saulė Norkutė. Jos veikla apima keletą sričių - 2003 m. ji studijavo LMTA teatrologijos mokslus, 2008 m. Prahos kino mokykloje baigė režisūros ir scenarijaus rašymo kursus. Įvairiuose kino, animacijos, radijo teatro projektuose dalyvauja kaip režisierė bei dramaturgė. Šiuo metu tęsia studijas Centrinėje oratorystės ir dramos mokykloje Londone.
Saulė Norkutė spektaklyje „Regimo pasaulio riba" tyrinės, kokiais būdais į mūsų protus yra „įdedami" lyčių stereotipai ir laimės receptai. „Man įdomu, kaip iš filmų, teatro, reklamos, ar iš kitos mus supančios informacijos susikuriame savo laimės formulę ir kas už to slypi. Ar tai, kaip matome pasaulį, save, kartais nėra tik vienos lyties požiūrio kampas, sukurtas tam, kad išsilaikytų skirstymasis į lytis? Kiek mus veikia archetipai ir kaip jie keičiasi? Kodėl tam tikro amžiaus grupei būdingi vienokie ar kitokie nusistatymai, neleidžiantys pažvelgti už savo rato ribų?", - tokius klausimus kelia Saulė Norkutė, kuriuos, pasitelkusi dokumentinės dramos principus, nagrinės kartu su aktorėmis Danute Kuodyte, Jone Dambrauskaite ir Giedre Giedraityte.
Jaunimo teatro inf.