„TheATRIUM“: šiuolaikiškumo beieškant

Victor Inisan 2019-06-10 Iogazette, 2019 05 29
Scena iš spektaklio „Durys“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Durys“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Piečiausioje iš Baltijos šalių, Klaipėdos mieste vyko trečiasis festivalis „TheATRIUM“, teatro vitrina „made in Lithuania“: penkiolika skirtingų spalvų, kurios - visai logiška - buvo skirtingo ryškumo.

Tie, kas nori nuo pradžios iki galo pamatyti vibruojantį „TheATRIUM“, sutiks atsiliepti į visus penkiolika kvietimų: man teko apsiriboti devyniais, mat šį skaičių neseniai išmėginau kovo mėnesį dalyvaudamas trečiajame festivalyje „Generation After“ Lenkijoje (o kaip kitaip?). Ar iš tokio prietaro radosi koks nors džiuginantis rezultatas? Reikia pasakyti, kad „TheATRIUM“ rūpestingai parinko įvairų amžių ir įvairias mokyklas: iš vienos pusės - du tokių asų kaip Koršunovo ar Nekrošiaus (parodytas jo testamentinis ir, deja, nuviliantis „Kalės vaikai“) spektakliai, iš kitos - „Meno ir mokslo laboratorijos“ eksperimentai („Dalykai“) arba „Apeirono teatras“ („Stabat Mater“)... Iš tiesų jie labiau atliepia skoniams negu pateikia spalvų. „TheATRIUM“ gyvuoja dvi susikertančios kryptys: vienoje pusėje - institucinis, santykinai senstelėjęs teatras, iš kitos - eksperimentinis, kuris norėtų (gal kiek per smarkiai?) priklausyti avangardui. O juk dažnai pirmieji tampa paskutiniais, tiesa? Neseniai ši tendencija buvo kritikuojama Prancūzijoje, kalbant apie trupę „Les Zerep“. Žinoma, lietuviai turi privalumą - amžių, jiems prieš akis užtektinai laiko mėgautis eksperimentais. Tačiau „TheATRIUM“ reikėtų auginti tendencijas, kurios gimsta iš laiko dialektikos: tas, kurios nei per daug „užkonservuotos“, nei pernelyg „atitrūkusios“, trumpai tariant - iš tiesų šiuolaikinius spektaklius.

Iš visumos išsiskiria trys: „Šeiko šokio teatro“ spektaklis „Metų laikai“ - choreografiniai kerai pagal nuostabią to paties pavadinimo muzikos kūrinio versiją; labai paveikus spektaklis „Terapijos“, pjesė parašyta Birutės Kapustinskaitės, gal kiek per daug svaiginasi sumaniu pjesės pynimu; ir norvego Jø Strømgreno „Durys“ (Lietuvos nacionalinio dramos teatro kvietimu), kurio stebuklingas dvelksmas tiesiog apverčia festivalį. Šiais ceremonijų laikais reikėtų sakyti: štai neabejotina „TheATRIUM“ auksinė palmės šakelė! Strømgrenas yra iš tų - o jų taip reta! - kurie scenoje elgiasi kaip mirusiųjų namuose: jo veikėjai, kęsdami būties širdgėlą, tiesiogine prasme vaidenasi scenoje. Tai yra, jis tobulai valdo erdvę (kur pasirodyti?, - svarsto vaiduoklis) pačiu brutaliausiu būdu padalindamas ją į dvi puses: siena ir vienintelis (matomas) takas eiti, o visų dramų sankirtoje - durys. Veikėjai vėl ir vėl plaikstosi prieš sieną ir už jos: kur yra geriausia? Kaimyno kieme žolė visada žalesnė, ypač kai pro langus galima stebėti, kas vyksta kitapus, ir pavydėti... Nesvarbu - bet kuriuo atveju reikia rasti padėtį prieš scenografiją arba už jos, nepailstamai siekiant paguodos likus vienam arba harmonijos būnant grupėje; scenos vejasi viena kitą pašėlusiu tempu, o jis neteigia nieko kito, tik paties tempo grožį. Juk, iš esmės, svarbiausia yra ne rasti geresnę pusę, o nesiliauti blaškytis: pabaigoje nejudantys bus nutildyti.

„Durys“ primena ir „Blitztheatregroup“ (kuris dalyvauja tarptautinėje programoje, vyksiančioje po Lietuvos vitrinos), Znorko, o dar plačiau žvelgiant - Schulzo / Kantoro mokyklą. Kaip ir visiems aukščiau minėtiems, Strømgrenui geriausias pagyrimas yra sustabdymas: filosofiniai „Durų“ paveikslai patys savyje talpina emocinį telos (gr. aukščiausią tikslą). Lietuvių-norvegų NSO bus drąsiai apgaubęs visą „TheATRIUM“ savo - atskiru - laiku.

Iš prancūzų kalbos išvertė Akvilė Melkūnaitė

http://www.iogazette.fr/festivals/2019/a-la-recherche-du-contemporain/

recenzijos
  • Pranykti Loïe Fuller suknelės klostėse

    Žiūrėdama premjerą „Quanta“, negalėjau dramaturgės Joannos Bednarczyk ir režisieriaus Łukaszo Twarkowskio sukurtos vizualios kelionės nesusieti su kultiniu, daugybę kartų matytu serialu „Tvin Pyksas“.

  • Į Skapiškį pro Osvencimą

    „Reforma“ iš tiesų turi karikatūros užuomazgų ir, įtariu, nori eiti jos keliu. Bet visą laiką apmaudžiai lieka kažkur šalia, lyg nuolat skaldytų lėkštą anekdotą ir mėgintų pigiai prajuokinti.

  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.