Į teatrą sielos palesinti

Ingrida Ragelskienė 2017-09-17 7md.lt, 2017-09-15
Scena iš spektaklio „Žydroji paukštė“. NKDT archyvo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Žydroji paukštė“. NKDT archyvo nuotrauka

aA

Rugsėjo 9 d. įvyko spektaklio visai šeimai „Žydroji paukštė“ premjera Nacionaliniame Kauno dramos teatre. Vienas gražiausių Lietuvos teatrų naują sezoną pasitinka šūkiu „100 priežasčių emigruoti į teatrą“. Manau, režisieriaus Vaidoto Martinaičio kauniečiams padovanota pasakiška Mauriceʼo Maeterlincko „Žydrosios paukštės“ interpretacija yra viena iš pakankamai svarių priežasčių į gimto miesto teatrą užsukti net kelių kartų kauniečiams. Pirmiausia, kad ir kaip banaliai skambėtų, vilioja klasikinė literatūra. Svajotojo, filosofo, simbolisto M. Maeterlincko kūrybos viršukalnė, teatrinė pasaka „Žydroji paukštė“ nepamokslauja ir nieko neteisia. Ji mums pasakoja apie drąsą matyti tai, kas nematoma. Tenka pripažinti - žiūrovai pasiilgę į pamatines dorovines vertybes apeliuojančių klasikinių kūrinių. Maža to - mes išsiilgę meno, kurio neįmanoma paversti politikos ar propagandos įrankiu.

Gal premjerinio spektaklio kūrėjams bus įdomu išgirsti daug skaitančios devynerių metų mergaitės nuomonę. Paklausta, kodėl ji taip ramiai, atidžiai, nesiblaškydama žiūrėjo dviejų veiksmų spektaklį, atsakė: „Spektaklis lengvai suprantamas, labai įdomi istorija, linksmas, jis pasakoja apie tai, kad kiekvienas daiktas turi savo sielą, kuri panaši į žmogaus, bet unikali, kažkuo išsiskirianti. Žydroji paukštė - tai laimės paukštė, suteikianti žinojimą ir gebėjimą matyti visas paslaptis. Man labiausiai patiko Šviesa (aktorė Goda Petkutė - I. R.) - ji tokia rami, išmintinga, visagalė ir visažinė. Norėčiau būti šviesi.“

Kol džiaugsmą spinduliuojantys mažieji kauniečiai per spektaklio pertrauką eklerais ir mėlynių sultimis vaišino savo gimdytojus, pagalvojau, kas mane labiausiai intriguoja šioje lietuviškoje M. Maeterlincko interpretacijoje. Išties, režisieriaus V. Martinaičio pastatyme labai daug Kauno, jo eklektiškos, tautiniu romantizmu alsuojančios estetikos. Dailininkas scenografas Artūras Šimonis čia, regis, bus atvėręs tikrus gimtojo miesto patrioto širdies klodus. Išdidinti scenovaizdžio elementai - miegamojo baldai, jų proporcingi tūriai ir siluetai, orinių uždangų grakštumas ir spalvų paletės švara „Žydrojoje paukštėje“ kuria savarankišką vizualinį pasakojimą. Dailininkas siūlo vientisą, unikalų neramaus, dinamiško sapno vaizdinį. Ir jis daug paveikesnis nei perdėm vienaplaniai, dvimačiai pasakos personažai.

„Žydrojoje paukštėje“ vaidina kone didžioji Kauno dramos teatro trupės dalis - dvidešimt aktorių. Masinės scenos kol kas gana statiškos, neišradingos, lyg aktoriai būtų primiršę partneriavimo azartą. Jie tarsi bando ištirpti svaigaus grožio vaizdo instaliacijoje (vaizdo projekcijų dailininkas Vladimiras Šerstabojevas) arba užleidžia pirmąsias pozicijas širdį stingdančiai kompozitoriaus Antano Jasenkos muzikai. Bėda ta, kad projekcijos ir muzika labai greitai tampa fonu, pernelyg silpnu impulsu, gebančiu tik palaikyti žiūrovo dėmesį.

Mes, žiūrovai, ilgėjomės aktorių. Šitą labiausiai supratau „Žydrajai paukštei“ persiritus į antrąją pusę. Aktorinio išradingumo, drąsos ir aistros interpretuoti savo pasakiškus personažus: Katę, Duoną, Ugnį, Vandenį, Cukrų ar Naktį - to labiausiai trūko. Brangios akimirkos, kai sceną užpildydavo aktoriaus Gintauto Bejerio vaidinamo Šuns beribės narsos ir atsidavimo kupina natūra, jo bravūriškas pasiruošimas ginti savo Dievaitį - berniuką Tiltilį. Finale pasirodęs Dainiaus Svobono Laikas - tikslus, dygliuotas, - savo aštrumu ir drąsa nebūti geručiu ir švelniai pūkuotu padarėliu paliko vilties ir kitiems personažams. Pasiryžti, rasti motyvacijos peržengti, užpildyti savo įdomią formą - teatrališkus dailininkės Aleksandros Jacovskytės kostiumus - gilesniu, išradingesniu, gal net chuliganišku vaidmens turiniu. Kažką panašaus 1908 m. įsivaizdavo režisierius Konstantinas Stanislavskis, gavęs iš paties autoriaus išskirtinę teisę pirmą kartą teatre pastatyti „Žydrąją paukštę“. K. Stanislavskis irgi nepaisė autoriaus remarkų, maestro fantaziją tiesiog išsprogdino „Žydrosios paukštės“ turinio daugiasluoksniškumas. Taip gimė vienas garsiausių ir ilgaamžiškiausių K. Stanislavskio Dailės teatro spektaklių. 

Prieš Kauno dramos teatro „Žydrąją paukštę“ paklaidžiojus miesto gatvėmis keisčiausiose vietose aptikdavom grakščios formos paukščių narvelius su prašymu grąžinti pabėgėlę. Gerai, kad iki premjeros ji apsuko ne vieną ratą po miestą, pamatė ne tik išmintingus ir drąsius vaikus, bet ir jų tėvus - kartais galinčius būti atgrasius, nevertus nei meilės, nei gailesčio. Žmogaus susipriešinimo ir kaltės prieš visą pasaulį - gamtą, mirusiuosius, svajones ir dievus, - motyvas man asmeniškai šiame spektaklyje ypač brangus. Režisierius pamėtėjo tik temos užuominą, impulsą mano mintims ir emocijoms. Todėl ir išėjau po spektaklio lyg pilnas kišenes grūdų ar sielos peno pasisėmusi. O gal tiesiog - žydros plunksnos švelniai palytėta.

7md.lt

recenzijos
  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.

  • Williamso negyvėliai VMT scenoje

    Christiano Weise’ės „Katę ant įkaitusio skardinio stogo“ galima laikyti vienos priemonės, vieno sprendimo spektakliu. <...> Režisierius pakvietė į „baisiai gražios šeimos siaubo kambarį“.

  • Vienintelis Salomėjos bučinys

    Nors tai buvo koncertinė „Salomėjos“ versija, Ibelhauptaitei minimaliomis priemonėmis pavyko sukurti pastatymo atmosferą. Režisūriniai akcentai subtiliai įveiksmino operą.

  • Kokakola vietoje viskio

    Galimybė žiūrovui pačiam susikurti pasakojimą – ko gero, patraukliausias „Café Existans“ bruožas. Forma ir atmosfera regisi svarbesnė už idėjų perteikimą, o kūniškas spektaklio patyrimas – už intelektualinę refleksiją.

  • Laiko dvasios beieškant

    Režisierius pasakojimą pavertė veiksmu, adresuotu tiesiai žiūrovui. <...> Pasitelkiant aktorių energetiką, pasakojama istorija, kuri yra ne apie snobiškus tarpusavio santykius, bet apie patį gyvenimą.

  • Apie norą bausti

    Lorenci „Svetimo“ interpretacijos akcentu tampa žmonėse tarpstantis troškimas apkaltinti, kaltąjį atskirti ir jį nubausti. Turbūt reikėtų suprasti, kad Merso gali būti bet kuris šiandienos žmogus.

  • Vladeko veidas ir laikai

    „Kartoteka“ pagaliau sukūrė progą aktoriui Dainiui Svobonui ne suvaidinti vaidmenį, bet tapti dilgsinčia scenos esybe. <...> Vladeko (Herojaus) vaidmuo – absoliučiai nenuspėjamas.

  • Tas pats – šauti ar ne

    Komisija su nusikaltimu elgiasi taip, kaip mūsų abiturientai su lietuvių literatūra egzamino metu. Nors gal labiau kaip mokytojai, kurie tiksliai viską žino ir iš anksto išmano, geba panaudoti klišes.