Skaitoviškas pasivaikščiojimas parke

Ramunė Balevičiūtė 2017-09-09 7 meno dienos, 2017 09 08
Spektaklio „Vokietukai“ aktoriai. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Spektaklio „Vokietukai“ aktoriai. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Pastaruosius sezonus Lietuvos teatre vis daugiau randasi formų, kurioms nebetinka „spektaklio“ apibūdinimas. Arba prie „spektaklio“ tenka pridėti paaiškinimą: „audiovizualinių potyrių“, „pojūčių“ ir pan., galima susidurti net su „patyriminio pasirodymo“ apibūdinimu. Sezoną, regis, anksčiausiai iš visų sostinės teatrų pradėjęs Lietuvos nacionalinis dramos teatras „išrado“ dar vieną „žanrą“ - „teatrinį turą“. Taip pavadintą spektaklį „Vokietukai“ pristatė vokiečių režisierė Sonya Schönberger.

„Turas“ - gal kiek per skambiai pasakyta. Nes tai tiesiog trumputis pasivaikščiojimas kartu su vienu aktoriumi vienu iš Vingio parko takelių. Kaip ir kitų minėtų į „spektaklio“ sąvoką netelpančių formų kūrėjams, „Vokietukų“ sumanytojai svarbu pasiūlyti publikai (jos vadinti „žiūrovais“ irgi niekaip nebegalima) neįprastą teatrinę patirtį. Šiuo atveju neįprastumas apsiriboja tuo, kad aktorė (-ius) vieno iš „vokietukų“, t.y. baigiantis karui nuo sovietų besislapstančių vokiečių vaikų, istoriją pasakoja individualiai vienam klausytojui. Pasakoja ne teatre, o vaikštinėjant po Vingio parką. Vietos pasirinkimą, ko gero, bus lėmę praktiniai, o ne meniniai ar konceptualieji kriterijai. Pati pasivaikščiojimo idėja gana įdomi, bet labiau teoriškai: galima pasvarstyti apie tai, kad judant percepcija vyksta kiek kitaip, kad siaubingą vaikystę patyrusių žmonių istorijas bandoma „instaliuoti“ į kūniškai patiriamą šios dienos tikrovę, aktorius turėtų priartėti prie tokios įtikinamumo ribos, kad užsimirštum, jog dalyvauji performanse, ir t.t. ir pan.

O praktiškai? Išklausai pusvalandžio trukmės istoriją, ir tiek. Taip, ji kraupi, tačiau kažkokia negyva - nei literatūra, nei dokumentinis liudijimas. Neskaičius Sonyos Winterberg knygos, kuri buvo sukurta remiantis Lietuvoje atliktu tyrimu ir iš kurios režisierė atrinko būtent tuos šešis pasakojimus, sunku suprasti, kieno tai kaltė - ar rašytojos, ar aktorių. Žinoma, galiu kalbėti tik apie „savo“ istoriją, bet principas, matyt, galioja visiems: aktoriai Aidas Jurgaitis, Neringa Krunglevičiūtė, Gabrielė Ladygaitė, Pijus Narijauskas, Miglė Polikevičiūtė, Eglė Špokaitė ir Jūratė Vilūnaitė Lietuvoje atsidūrusių vokiečių vaikų istorijas pasakoja pirmuoju asmeniu, tačiau sukuria paprasčiausio skaitovo įspūdį. Nei personažo, nei realaus asmens paveikslas negimsta, tačiau nepasimato ir aktoriaus asmenybė ar pozicija. Norėtųsi sužinoti daugiau, paklausinėti aktorę (-ių), bet negali - tokios žaidimo taisyklės. (O gal gali? Žinoma, galima bandyti paprovokuoti aktorius, kuriuos, kaip greitai supranti, griežtai riboja knygos tekstas, tačiau tai jau būtų kitas, režisierės nenumatytas žaidimas.)

Žodžiu, LNDT savo 78-ojo sezono, kurio šūkis „Po tiesos mirties“, pradžiai pasiūlė paprastutį ir, ko gero, teatro ambicijų neatitinkantį kūrinėlį, atliksiantį daugiausia edukacinę funkciją. Belieka laukti skvarbesnių tiesos prasiveržimų.

www.7md.lt

recenzijos
  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.

  • Williamso negyvėliai VMT scenoje

    Christiano Weise’ės „Katę ant įkaitusio skardinio stogo“ galima laikyti vienos priemonės, vieno sprendimo spektakliu. <...> Režisierius pakvietė į „baisiai gražios šeimos siaubo kambarį“.

  • Vienintelis Salomėjos bučinys

    Nors tai buvo koncertinė „Salomėjos“ versija, Ibelhauptaitei minimaliomis priemonėmis pavyko sukurti pastatymo atmosferą. Režisūriniai akcentai subtiliai įveiksmino operą.

  • Kokakola vietoje viskio

    Galimybė žiūrovui pačiam susikurti pasakojimą – ko gero, patraukliausias „Café Existans“ bruožas. Forma ir atmosfera regisi svarbesnė už idėjų perteikimą, o kūniškas spektaklio patyrimas – už intelektualinę refleksiją.

  • Laiko dvasios beieškant

    Režisierius pasakojimą pavertė veiksmu, adresuotu tiesiai žiūrovui. <...> Pasitelkiant aktorių energetiką, pasakojama istorija, kuri yra ne apie snobiškus tarpusavio santykius, bet apie patį gyvenimą.

  • Apie norą bausti

    Lorenci „Svetimo“ interpretacijos akcentu tampa žmonėse tarpstantis troškimas apkaltinti, kaltąjį atskirti ir jį nubausti. Turbūt reikėtų suprasti, kad Merso gali būti bet kuris šiandienos žmogus.

  • Vladeko veidas ir laikai

    „Kartoteka“ pagaliau sukūrė progą aktoriui Dainiui Svobonui ne suvaidinti vaidmenį, bet tapti dilgsinčia scenos esybe. <...> Vladeko (Herojaus) vaidmuo – absoliučiai nenuspėjamas.

  • Tas pats – šauti ar ne

    Komisija su nusikaltimu elgiasi taip, kaip mūsų abiturientai su lietuvių literatūra egzamino metu. Nors gal labiau kaip mokytojai, kurie tiksliai viską žino ir iš anksto išmano, geba panaudoti klišes.