Tolerantiškas įsikūnijimo aktas

Milda Brukštutė 2016-12-06 15min.lt, 2016 11 28
Scena iš spektaklio „8 minutės“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „8 minutės“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Minutėse, trumpose laiko atkarpose, slepiasi detalės. Iš jų ir susideda žmogaus, negailestingai mėtomo aplinkybių, gyvenimas. Viskas yra be galo banalu, bet jei, tarkime, turi savo mėgiamą puodelį ar keistą, slaptą pomėgį, tu jau gali būti ne tik banalus, bet ir tikras.

Dovilė Statkevičienė - jauna lietuvių dramaturgė. Nors anksčiau scenos menų mėgėjams būdavo daugiau galimybių susidurti ne su jos pjesėmis, bet su straipsniais apie teatrą, dramaturgija (kuriai ne visuomet lemta išvysti dienos šviesą) ji užsiima jau gana seniai. Šie metai kūrėjai, kaip ir pačiam dramaturgijos žanrui, regis, itin palankūs. Pavasarį jos „Aštuonios minutės“ buvo pristatytos „Dramokratijoje“, panašiu metu ji tapo viena iš dramaturgijos konkurso „Versmė“ nugalėtojų ir vasarą dalyvavo jo rengiamose kūrybinėse dirbtuvėse (greitu laiku turėtume sulaukti ir naujo kūrinio - rezultato), o rudenį vykusiame dramaturgijos konkurse Alytuje, jos pjesę „Horizontas“ komisija pripažino geriausia. Pagaliau sulaukėme ir pirmojo pastatymo. „8 minučių“ kūrybinė komanda buvo pakviesta tęsti darbą „Menų spaustuvėje“, po „Debiutų scenos'16“ vėliava.

Šios pjesės struktūra - netradicinė. Tai ne laimių-nelaimių virtinė, o veikiau gerokai išplėstas veikėjų sąrašas. Vietoje įprasto veiksmo čia dėstoma kiekvieno „herojaus“ priešistorė, aiškinamos jo atsiradimo čia ir dabar aplinkybės. Taigi, kūrinys sukaltas iš to, kas dramaturgų visuomet būna (ar bent jau turėtų būti) gerai apgalvota, bet nutylima ar, veiksmui įsibėgėjus, išsakoma po truputį. Iš to, kas slapčia pasitarnauja veikėjų poelgių logikai, išoriniams, nebyliems jų bruožams, kuriuos laikome nepamainoma jų savastimi.

Laikas čia tarytum sustojęs. Nors ir kalbama esamuoju laiku, štai dabar, šią akimirką nieko nevyksta. Dabar veikėjai nesikeičia, neišgyvena jokių peripetijų. Jie tiesiog nepajudinamai yra savimi ir net tai mes sužinome ne iš jų pačių ar to, ką iš jų veiksmų galėtume suvokti patys, bet iš aplinkui vaikštinėjančių, negailestingų, nors ir labai tolerantiškų (mat jie geba išteisinti viską) jų gyvenimų aprašymų - trijų, pilkais kostiumėliais apisitaisiusių aktorių: Adelės Teresiūtės-Aukštikalnės, Astos Stankūnaitės ir Jono Braškio.

„8 minučių“ pastatymo, kurio režisierė Sigita Pikturnaitė, forma (jau išrašyta pjesėje) labai paprasta, beveik vaikiška. Viską apipavidalina, jungia ir įprasmina vienas dailus ratas, susidedantis iš žiūrovų ir aktorių, kurio viduryje, kaip didžiausia intriga, stūkso batai. Jie - tarytum tuoj atgysiančių veikėjų iškamšos, paliktas kiautas, gyvenimo tikrumo įrodymas ar bent to tikrumo pėdsakas. Batai nėra kažkokia ypatinga metafora ar išradimas, bet kaip tik dėl to, kad jų prasmė jau seniai nuvalkiota, tai yra labai atpažįstama, sava, žaidybiška. Šiuo atpažinimo momentu kūrėjai ir prisijaukina žiūrovą. Nebūdami originalūs novatoriai ir pasirinkę formą, kuri, nors ir tarytum naujoviška, yra labai lengvai įkandama ir nereikalauja papildomo dėmesio, jie aukščiau kūrybos iškelia patį žmogų, t.y. gyvenimą.

Paraleliai vykstantys gyvenimai, retkarčiais susiliejantys vienas su kitu - kine gana dažnai pasitaikantis naratyvo plėtojimo metodas. Labiausiai tuo „8 minutės“ ir primena kino filmą, kuriame, rodos, visi kartu ir esame. Juo labiau, kad daugumai spektaklio veikėjų, tam, kad juos pažintume, netenka ištarti nei žodžio. Juos piešia vaikštinėjančių pasakotojų dėstomos aplinkybės, toks žmogaus kūną įgijęs užkadrinis balsas, kurio dėka prieš akis atsiveria šiaip jau nematomi, materialaus pavidalo neturintys vaizdiniai. Uždaras žiūrovų ir aktorių ratas, kuriame kiekvienam po lygiai į akis spigina scenos šviesa, tai įsikūnijimo aktui skirtas susibūrimas. Iš visų pusių esantys kūnai čia susitiko tam, kad galėtų, trims klajokliams panorėjus, akimirkai paskolinti save vienišiems, paslaptingiesiems batams. Tai toks vaidmenų paskirstymo žaidimas, kai gyvenimo režisieriai renkasi tinkamus aktorius jau prasidėjus veiksmui.

Čia matuotis kito batus yra linksma. Tai - ne grėsimingas likimas, o smagus atsitiktinumas. Tapti kad ir nelaimingiausiu žemėje žmogumi čia yra geriau nei kad pasilikti sau įprastu, tradiciniu „aš“. Nes iš tiesų mes neįsikūnijame į mums atneštų batų savininką ir jo nuoskaudų nejaučiame. Vietoje to mes įsikūnijame į aktoriaus vaidmenį ir jaučiame į mus nukreiptų žvilgsnių šilumą. Tokiu būdu paradoksaliai priartėjame ne prie pasakojamos istorijos, bet prie kino ar teatro meno ir iš taip arti pasakojamus veikėjų likimus truputėlį sumenkiname. Bet gal tai ir yra spektaklio gydomoji galia? Sukaupus daugybę nelaimių į vieną krūvą ir pavertus jas žaidimu, būna sunaikinamas jų žiaurumas, antisocialumas ir griaunama laimės-nelaimės atskirtis. Nes esmė ne tame, ar gyvename laimingą ar nelaimingą gyvenimą, bet ar turime laiko detalėms, minutėms, smulkmenoms, paverčiančioms mus tikrais žmonėmis.

Didžiausias „8 minučių“ minusas man pasirodė jų moralas - siekis sustiprinti žiūrovų tolerantiškumo jausmą. Įvairios nelaimės čia ištinka gana šabloniškus veikėjus, o ir pačios bėdos yra gana šabloniškos. Apipynus jas smulkmenomis, priežasčių paaiškinimais, norėta parodyti, kad už mūsų kaimyno narkomano, buvusios kalinės ar lesbietės slepiasi kiekvienam artima istorija. Taip mintis sukoncentruojama ne į mus pačius, o į tai, kas yra šalia mūsų. Ir nejučia, vietoje to, kad prie šių žmonių priartėtume, mes juos tik atskiriame, paverčiame toleruotinais, pateisinamai nesėkmingais, kažkur šalia šmėžuojančiais ir mūsų dėmesio laukiančiais siluetais. Laimei, be minėtų trijų šio žaidimo vedėjų yra dar du veikėjai. Aktoriai Eglė Ancevičiūtė ir Arnoldas Augustaitis sėdi tarp mūsų ir kalbasi tiek tarpusavyje, tiek ir su mumis tikrais, nuoširdžiais sakiniais. Jeigu kas ir priartina žiūrovus-aktorius prie šio pasakojimo, tai jie, gyvi žmonės, tiesiog esantys tarp kitų ir bendraujantys be jokių pasiteisinimų ir tolerancijos reikalavimų. Jie galvoja ne tiek apie savo nelaimingą likimą ir ką mes apie jį manome, kiek apie tai, ką jie mato aplinkui: kaip mes spaudžiame rankas, ar galėtume pavaišinti cigaretėmis ir t.t. bei palieka erdvės mums patiems nuspręsti, kiek svarbus jų asmenybėms yra tas užkadrinis, visus veiksmus paaiškinantis balsas.

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.