Teatras vaikams siūlo sužaisti skyrybas

Skaitomiausi
2007-11-07 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas 2007 11 06

aA

Asta Valiukaitė

Šįkart norėta prisiliesti prie skaudžios vaikų patirties. Vytauto Tamoliūno nuotrauka (kamane.lt)

Kauno valstybinio dramos teatro organizuotame „Teatro fantomo“ festivalyje, skirtame jaunajam žiūrovui, buvo pristatyta premjera – Suzanne Osten ir Pero Lysanderio pjesė „Medėjos vaikai“, kurią režisavo Antanas Gluskinas.

Šis spektaklis – vienas iš retų bandymų užpildyti negausų jaunimui skirtų spektaklių repertuarą. Šįkart norėta prisiliesti prie skaudžios vaikų patirties: gvildenama aktuali ir aštri skyrybų tema.

Pjesė „Medėjos vaikai“ atstovauja Švedijoje jau keturis dešimtmečius plėtojamai probleminio teatro vaikams krypčiai. Tokio teatro pradininkė yra dramaturgė ir režisierė S.Osten. Jos teatre svarbiausias dėmesys skiriamas vaikui ir jo asmeninei patirčiai.

Stebėdamas tokį spektaklį vaikas tarsi iš šalies pažvelgia į jam rūpimas problemas ir kartu pasijunta esąs toks ne vienas, kad panaši patirtis vienija ir daugiau jo bendraamžių.

Lietuvoje pastatyti „Medėjos vaikai“ tarsi įšoka į beveik tuščią probleminio teatro vaikams terpę.

Vaidinimui pasirinkta kamerinė Palėpės salės aplinka. Kad su vaikais bus stengiamasi kalbėti kitaip, paaiškėja dar neprasidėjus spektakliui. Jaunieji aktoriai – Gintaro Varno kurso studentai – sėdėdami ant scenos krašto, laukia į salę susirenkančių vaikų ir jų tėvelių.

Tampa aišku, kad jokio „užkulisinio“ veiksmo nebus, viskas bus daroma atvirai, nieko nemistifikuojant. Anželikos Šulcaitės scenografija – futbolo laukas – savotiška kovos arena. Antikines kolonas imituojantys plastikiniai kubai sukrauti kiekviename scenos kampe.

Eiliuotos ir buitinės kalbos jungtis bei kiti elementai parodo, kad norima sukurti antikinio ir šiuolaikinio pasaulio vienovę, tačiau vis dėlto spektaklyje šie du pasauliai gana sunkiai susipina.

Tragikomedijos žanras nėra lengvas ir spektaklyje jis sunkokai įvaldomas. Sceninė realybė tampa labai artima televizinei. Tačiau ar toks sprendimas pateisina lūkesčius?

Vis labiau rinką užvaldant masinėms komunikacijos priemonėms, vaikas mieliau renkasi kiną, televiziją ar internetą. Jis nuolat nori pasiklysti ir gyventi nesibaigiančiame vaizdinių pasaulyje.

Vaikai auga maksimose ir akropoliuose, o teatras jiems nebepasiūlo alternatyvos. Todėl, tarkime, kai daug kartų scenoje tariami žodžiai „skyrybos“, „mirtis“ ar „savižudybė“, jie nebetenka prasminio krūvio, vaikas pripranta prie tokių žodžių.

Taip pat kai kurie scenoje imituojami veiksmai priverčia suabejoti, ar buvo pakankamai įsigilinta į vaiko psichologiją. Tad verta susimąstyti, ar statant spektaklį buvo pasirinktos tinkamos raiškos priemonės, ar jos prakalbino jaunąjį žiūrovą, ar buvo sėkmingai užmegztas teatrinis dialogas.

Paskutinis klausimas vaikams ir tėveliams: ar „Medėjos vaikai“ tikrai sugebėjo jautriai atverti skaudžią vaikų patirtį, į ją pažvelgti problemiškai, ar vis dėlto spektaklis tapo tik „pažaidimu“ skyrybų tema?

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.