Amžinoji „blogai pastatytos scenos” problema

2009-04-13 Literatūra ir menas, 2009 04 10
„Žvaigždžių berniukas”

aA

Rūta Jakutytė

Ankščiau vaikai skaitė pasakas, dabar -­ viskas atvirkščiai. XIX a. airių rašytojo Oscaro Wilde´o „Žvaigždžių berniuką“ perskaitė Liudmila Razumovskaja ir Aleksandras Obrazcovas, ieškoję inspiracijos, amžiais aktualių gyvenimo temų vaikų literatūroje. Gimė pjesė. O režisieriaus Arvydo Lebeliūno galvoj gimė dviejų dalių misterija, kuria jis su kūrybine komanda Kauno valstybinio dramos teatro Parketinėje salėje ir pasidalijo kovo dvidešimtosios vakarą. Su tais, kuriems ne visada pasiseka. Vadinasi, su visais mumis, nes, anot O. Wilde´o, „Pasaulis -­ scena, tik pjesė blogai pastatyta.“

Niekam nepavyks nuslėpti, jog visa kūrinio duona - O. Wilde´o išmonė. Jo grožio koncepcija išlieka tokia pat, jis puikiai suvokia ir reprezentuoja save visuomenėje kaip egzistencijos pagrindą, viską įprasminančią jėgą. Žvaigždžių berniukas (aktorius Saulius Čiučelis) lyg sviedinys, mesteltas žemėn, pasėja kaime ilgai lauktą atšilimą, tačiau anaiptol ne gyventojų širdyse. Pastarosiose įsivyrauja neapykanta ir neramybė, paprastus žmonių pasaulėlius drebina žiaurus berniuko narcisizmas, todėl kyla klausimas: ar gali grožis gimdyti blogį? Jį priglaudęs gyventojas (Albinas Budnikas) teigia: „Gražus žmogus negali būti piktas“, tačiau ir čia galima įžvelgti paralelę: kas pasakys, jog O. Wilde´o romano „Doriano Grėjaus portretas“ herojus Dorianas „nelipo per galvas“ kitiems tik dėl to, kad jo dailumas leido jaustis viršesniam?

Didelis dėmesys skiriamas scenos dinamiškumui. Spektaklyje žaibiškai iš vietos į vietą keliaudamos dekoracijos sukuria naujus vaizdinius, priglaudžia ir tris angelus, iš šalies stebinčius žvaigždžių vaiko gyvenimą, jo gailinčius ir, kad ir kaip keista, tokius pat sušalusius ir prislėgtus gyvenimo (Vytautas Gasiliūnas, Aleksandras Kleinas, Henrikas Savickis). Nors jie lemia žiemą ir vasarą bei stumdo lietaus debesis, vis dėlto ginčijasi ir nesutaria lyg paprasti žmonės, negali padėti berniukui - nevalia pažeisti žmogaus lemties, negalima jo kojomis nukrypuoti teisingojo kelio link.

Angelai, kaimo gyventojai (Eugenija Budnoriūtė, Nijolė Lepeškaitė, Artūras Sužiedėlis, Milė Šablauskaitė, Ridas Žirgulis, Laurynas Perkumas) ir savo atvaizdu upėj besigėrintis žvaigždžių vaikas - į šį draminį sūkurį įžengusi berniuko motina (Audronė Paškonytė) įneša ir pelnytą bausmę narcizui - išsižadėjęs ir palinkėjęs moteriai mirties, akies mirksniu jis praranda visą savo grožį: misterija prasideda. Tačiau negalima mesti akmens į žmogų, kuriam motinos atsiradimas - viso stebuklo pabaiga, įrodymas, kad jis nėra kuo nors ypatingas, nėra žvaigždės sūnus, tad reikia kuo greičiau dingti nuo pjedestalo. Juo labiau nesmagu pripažinti, kad prieš aštrialiežuvį kaimyną (Algirdas Pintukas) ponu save vadinęs berniukas anaiptol ne iš dangaus atskriejęs aukso gabalas, o paprasčiausias pasipūtėlis.

KVDT nuotraukos
KVDT nuotraukos

Šiek tiek keista matyti aktorių Egidijų Stanciką „blogiuko“ amplua - ypač po teigiamo herojaus vaidmens „Liūdname dieve“ ar mielo žydo „Mendelio milijonuose“. Tačiau dabar už saldaus vyno taurę nusipirkęs žvaigždžių berniuką iš dvie­jų jį pričiupusių tipų, aktorius meistriškai įkūnija savanaudį, valdžios besivaikantį materialistą. Jis atskleidžia žmonių, kaip klastingos padermės, savanaudiškumo bei godumo specifiką. Kam jam dar vargšas bjaurus vergas? Jam skirta užduotis - miške surasti balto aukso monetą - priartina pjesę prie misterijos žanro, o šis veiksmas, pasikartojęs tris kartus, teigia mitologinę istorijos sampratą - juk skaičius trys yra sielos, proto ir kūno simbolis. Būtent šioje scenoje išdygsta altruizmo daigai: angelai pašnibžda, kur moneta, tačiau tuoj pat ją ir susigrąžina, priversdami žvaigždžių berniuko sielą pažinti gailestį, atsiriboti nuo savanaudiškumo ir taip pagražinti bent jau savo vidų (nors upelio vandeny to ir nesimatys).

Nors modernėjantis teatras vis dažniau nusigręžia nuo religijos, „Žvaigždžių berniukas“ semiasi iš jos pagrindinių vertybių - pagarbos motinai, gailestingumo, artimo meilės (visi berniuko pinigėliai nubyrėjo elgetoms į kišenes). Spektaklio pabaigoje matome - kai vienas iš angelų skuduru nuplauna scenoje stovintį šventą paveikslą, žvaigždžių berniukas, pamiršęs Didįjį AŠ, vėl tampa gražus. Paskutinė akimirka glumina: pranašystė išsipildė - žvaigždžių berniukas paskelbtas nauju karaliumi. (Drąsi paralelė, tačiau įtartinai panašu į Jėzaus, žydų karaliaus, atėjimą...)

Netrūksta tamsos ir šalčio, vis dažniau tampančio mūsų kasdienybe, tačiau spektaklyje randame ir rembrantiško spindesio, ir vilties, o galiausiai ir sąžinę, kurią visi turim kol kas dar tūnančią viduj ir laukiančią, kam ištiesti pagalbos monetą.

LITERATŪRA IR MENAS

recenzijos
  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.