Rugsėjo 1 ir 7 dieną, Venecijoje ir Turine teatro menininkė ir antropologė Goda Palekaitė kartu su nedidele kūrybine komanda - italų aktoriumi Stefano A. Moretti, garso inžinierium Adomu Paleku, kuratore ir fotografe Alicja Khatchikian bei „Queit Propaganda Studio“ dizaineriais prikėlė klasikinio anarchizmo tėvo Mikhailo Bakunino gyvenimo ir darbų istoriją.
„Bakunino“ premjera įvyko rugsėjo 1 d. Lietuvos pavilijone Venecijos architektūros bienalėje. Rugsėjo 7 d. performansas buvo parodytas Turino publikai nepriklausomoje meno erdvėje „Laboratorio Artistico Pietra”. Spalio 11 ir 13 d. „Bakuninas“ atvyks į Vilnių, į „Sirenų“ klubo programą, kur bus pristatytas Lietuvos publikai.
Mikhailas Bakuninas (1814-1876) buvo įtakingiausias rusų anarchistas, aršiai kritikavęs tiek carinę valdžią ir religijos dominavimą, tiek Karlą Marksą ir užgimstantį komunizmą. Jis pasisakė prieš bet kokią hierarchiją, už bendruomeniškumą bei besąlygišką individo laisvę. Nenuostabu, kad Bakuninas buvo persekiotas visų tuometinės Europos vadovų, du kartus nuteistas myriop ir kalėjime prarado visus dantis. Nepaisant to, jis sugebėjo pabėgti iš Rusijos Sibiro upėmis per Japoniją ir JAV atgal į Europą, kur tęsė pradėtus darbus.
„Žvelgiant iš šiandieninio, globalaus kapitalizmo, valstybių ir religijų konfliktų blaškomo pasaulio perspektyvos - šis filosofas bei aktyvistas yra pralaimėtojas. Nepaisant klasikinio anarchizmo aktualumo ir įtakos visuomeniniams judėjimams, Bakunino idėjos jau beveik 200 metų yra sėkmingai stigmatizuojamos. Jo neįtikėtina gyvenimo istorija dominuojančių valstybinių istorijos diskursų yra išstumta į nežinią“, - rašo sumanymo autorė. Neveltui šio teatrinio performanso premjera vyko Italijoje, kur vis dar gajus politinis anarchizmas turi senas tradicijas.
„Bakuninas yra modernus mitas. Jis buvo laikomas teroristu, grėsme, velniu. Daug žmonių netgi nežinojo jo vardo. Italijoje jo vardą mes žinojome, kaip ir tai, kad jis yra laikomas anarchizmo pradininku, tačiau nieko daugiau“, - po pasirodymų teigė aktorius Stefano A. Moretti. Pasak jo, buvo labai sunku vaidinti mitą, todėl aktorius susitelkė ties jo humoru, nuopoliais ir visaapimančia energija. Publika tai greit pagavo, jie juokėsi, skaitė ir mąstė kartu, pusantros valandos trukmės reginys neprailgo ir po jo niekas neskubėjo skirstytis. Dvi premjeros buvo labai skirtingos, performansas buvo adaptuotas skirtingoms erdvėms. Publika buvo rimta, matėsi, kad žmonės žino, kur eina, žino, kas tas Bakuninas, turi savo santykį ir lūkesčius, kai kurie žiūrovai specialiai atvyko iš skirtingų Italijos miestų. Po abiejų gausiai aplankytų pasirodymų buvo daug kalbų apie patį performansą, tekstą, vaidybą, režisūrą ir garsą, taip pat ir apie politiką.
Performansas, kalbantis apie politinį anarchizmą kaip apie archeologinį radinį, vertą išviešinimo, yra aktualus permąstant demokratijos krizę. Autorė klausia, ar gali paslėptos ir pamirštos, istorijos stigmatizuotos politinės idėjos įkvėpti pasimetusį žmogų naujai intelektinei ir politinei minčiai? Jis tiks ir norintiems susipažinti su eksperimentiniu teatru, nes jame gausu erdvės ir formos ieškojimų.
Daugiau informacijos čia.
BAKUNINAS. Schizma (Lt) ir Quiet Propaganda (It) koprodukcija
Bakuninas - Stefano A. Moretti
Garso inžinierius - Adomas Palekas
Kuratorė ir fotografė - Alicja Khatchikian
Režisierė, scenarijaus autorė ir scenografė - Goda Palekaitė
Premjerų Venecijoje ir Turine partneris - Lietuvos kultūros institutas