Justina Jurgaitytė
Režisierius Mindaugas Karbauskis savo 40-mečio išvakarėse parengė premjerą „Talentai ir gerbėjai" Maskvos akademiniame V.Majakovskio teatre, kurio meno vadovu jis buvo paskirtas pernai pavasarį. Spektaklis pagal klasikinę Aleksandro Ostrovskio komediją, parašytą 1882 m. - naujojo meno vadovo debiutas V.Majakovskio teatre. Iki šiol M.Karbauskis yra režisavęs kituose garsiuose Maskvos teatruose ir, kaip rašo „Vedomosti", jis yra „geriausias ir rimčiausias iš viduriniosios kartos Maskvos režisierių".
Nenuostabu, kad „Talentų ir gerbėjų" premjera sulaukė daug žiniasklaidos dėmesio, žiūrovų antplūdžio ir buvo gausiai recenzuota. OpenSpace.ru apžvalgininkė Jelena Šenderova netgi pabrėžia, kad „šiandien garbingiausi ir atsakingiausi rusų repertuarinio teatro formuotojai - lietuviai Rimas Tuminas ir Mindaugas Karbauskis".
Štai, kaip atrodė teatras premjeros vakarą: „Atėjo aktoriai, režisieriai, festivalių direktoriai, visas kritikos cechas, Majakovskio teatro žvaigždžių fanai ir paprasta publika galiorkoje, jeigu pavyko atliekamą bilietėlį nurauti su rankomis. Kaip sakoma, žiūrovai ir ant šviestuvų kabėjo. Nieko negąsdino net informacija, kad spektaklis trunka keturias valandas", rašė „mk.ru".
M.Karbauskio spektaklis „Talentai ir gerbėjai" - apie teatrą ir troškimą jame dirbti, stiprias ir smulkias aistras, intrigas, apie talentą ir jo kainą.
Muziką šiam spektakliui sukūrė Giedrius Puskunigis, o scenografiją - garsus vyresniosios kartos rusų teatro dailininkas Sergejus Barchinas. Esminis scenovaizdžio elementas - scenos ratas, kurį M.Karbauskio valia tolydžio įsuka kuris nors spektaklio veikėjas, kiekvienas skirtingai, pagal savo tuometinę būklę. Pagrindinė „Talentų ir gerbėjų" herojė - jauna provincijos aktorė.
Kaip pastebi „Komersant" teatro apžvalgininkas Romanas Dolžanskis, „pasakojimo pradžioje jauna aktorė Saša Negina nedrąsiai žengia ant besisukančio tako, o finale ji važiuoja užtikrintai. Vieni nuo šito rato kaip nuo pakilimo tako pradeda skrydį, o kiti važinėja juo visą gyvenimą be įkvėpimo, inertiškai".
Artistę Neginą vaidina nuolatinė M.Karbauskio aktorė Irina Pegova, jo buvusi bendramokslė režisieriaus Piotro Fomenkos kurse, dabar dirbanti MCHT trupėje. I.Pegova net vadinama M.Karbauskio talismanu. Kritikė Olga Jegošina iš „Novyje izvestija" primena, kad tradiciškai visos atlikėjos, vaidinančios artistę Neginą, išteisindavo savo heroję, kuri meta jaunikį studentą ir pasirenka turtingą dvarininką - atseit, jaunoji artistė labiau myli sceną, nei studentą, o turtingasis Velikatovas neva bus jos mecenatas ir tada artistė Negina turėsianti savo teatrą. „Karbauskiui atlaidumas nebūdingas. Neginą jis teisia, nepaisydamas lengvinančių aplinkybių. „Majakovkoje" Negina parsiduoda ir išduoda, ir daro tai visiškai sąmoningai", pabrėžė O.Jegošina.
Kitus vaidmenis kuria Majakovskio teatro aktoriai, tarp jų tokios kino ir scenos garsenybės kaip Svetlana Nemoliajeva, Igoris Kostolevskis. Visi naujajame spektaklyje dirbantys aktoriai tvirtina, kad labai laukę M.Karbauskio atėjimo į jų teatrą, nes yra jo talento ir jo ankstesniųjų pastatymų gerbėjai.
Kritikai vieningai rašo, kad „Majakovkos" aktoriai M.Karbauskio „Talentuose ir gerbėjuose" vaidina „juokingai ir nuostabiai", be įprastinių savo štampų, kuriuos režisierius nuo jų „nušveitė, bet ne ne nuo visų vienodai sėkmingai", anot R.Dolžanskio.
Džiaugdamiesi žėrinčiais vaidmenimis, taiklia scenografija ir tuo, kad talentingas režisierius ryžosi prikelti senoje šlovėje snūduriuojantį teatrą, kritikai kiek santūriau vertina patį spektaklį. Vieniems recenzentams jis atrodo„perkrautas atsakomybės", kiek ištęstas, pavykęs tik pirmas veiksmas, o antrasis - gana monotoniškas, Nepaisant to, recenzijose tolydžio aprašoma, kaip entuziastingai į naująją komediją reagavo publika.
O.Jegošina prisipažįsta kiek abejojusi prieš premjerą: „Pjesės pasirinkimas stebino, anksčiau Ostrovskio Karbauskis nestatė. Tam tikras niūrumas ir prislėgtumas, būdingas jaunojo meistro spektakliams, atrodė, mažai dera su šelmišku „Talentų ir gerbėjų" komizmu. Laimei, būgštavimai nepasitvirtino. Režisieriaus santykis su dramaturgu, kaip ir režisieriaus ryšys su trupe kaip reta sėkmingas".
Jai pritaria ir Dina Goder, rašanti,kad „netgi tai, jog pasibaigus premjerai visi žiūrovai, o ne tik kokie atrinktieji teatro draugai buvo vaišinami šampanu, dalijantis su visais premjeros džiaugsmu, buvo geras ženklas. Majakovskio teatras, kur pastaraisiais metais teatralai nė neužeidavo, dabar jaukiai atvertas visiems".