Paryžiuje – performatyvus Linos Lapelytės projektas

2022-06-28 menufaktura.lt
Šiuolaikinio meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje pristatytas Linos Lapelytės kūrinys „The Mutes“ („Nutilę“). Rasos Juškevičiūtės nuotrauka
Šiuolaikinio meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje pristatytas Linos Lapelytės kūrinys „The Mutes“ („Nutilę“). Rasos Juškevičiūtės nuotrauka

aA

Šiuolaikinio meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje pristatytas Linos Lapelytės kūrinys „The Mutes“ („Nutilę“). Tai muzikinis performatyvus projektas, kuriame dalyvauja ne profesionalūs dainininkai, o specialiai šiam darbui atrinkti muzikinės klausos neturintys žmonės. Prancūzijoje sukurtas ir įgyvendintas projektas subūrė iki šiol sceninės patirties neturinčių vietinių atlikėjų chorą. Jis kiekvieną dieną atliks L. Lapelytės kūrinį parodos erdvėje.

L. Lapelytė teigia, kad šis darbas yra apie kontrolės praradimą. „The Mutes“ kviečia išgirsti neįprastus, dažnai nutilusius balsus ir skatina permąstyti vakarietiškos muzikos tradicijos normas, atskiriančias neturinčius muzikinės klausos. Kūrinio tekstas - britų rašytojo Seano Ashtono novelės „Gyventi Žemėje“ (angl. „Living In A Land“) ištraukos, parašytos beveik vien neiginių forma. Knygoje pasakotojas kalba apie tai, ko niekada nedarė, nebedaro ar nedarys. Šios veiklos ir mintys atliepia mūsų pačių išgyvenimus nepritampant ar jaučiant spaudimą elgtis pagal įsigaliojusias taisykles. Projekto kuratorė Elsa Coustou sako, kad „The Mutes“ yra mūsų visuomenės metafora: „Kūrinys kviečia būti tolerantiškus, išgirsti individualius balsus ir kvestionuoti priemones, kuriomis formuojamas kolektyvinis balsas“.

Parodos erdvė virto trapiu dilgėlių sodu, kurį specialiai šiai instaliacijai užaugino Paryžiaus sodininkai. Dilgelės, nepaisant gydomųjų savybių, paprastai laikomos piktžolėmis, šioje parodoje sustiprina simbolinę kūrinio prasmę, kuria siekiama atsisakyti įprasto skirstymo į kategorijas.

„Muzika šiek tiek primena įsidilginimą: gal ir nelabai malonu, bet primena apie mūsų pačių kūnišką buvimą erdvėje. Įdomu, kaip performansas skambės po mėnesio. Laikas tikriausiai pakeis atlikėjų santykį su kūriniu ir pačiais savimi“, - pasakoja L. Lapelytė. Instaliacijoje eksponuojami batai nuožulniais padais ir keraminės skulptūrinės rampos - šie objektai primena apie mūsų visuomenės nestabilumą ir įkūnija naujos pusiausvyros galimybę. Aplinka sustiprina simbolinę kūrinio reikšmę, kuriuo siekiama atsikratyti stereotipinio mąstymo pagal taisykles ir atrasti vietos daugiabalsiškumui. „Tikiuosi, kad mes tapsime geresni klausytojai“, - priduria menininkė.  

Performanso „The Mutes“ scenografiją sukūrė architektas Mantas Petraitis („Implant Architecture“), kostiumus - Paryžiuje kurianti dizainerė Eglė Cekanavičiūtė („Gowns for Sport“). Garso takelį įrašė L. Lapelytė kartu su muzikantais John Butcher, Angharad Davies, ir Rhodri Davies.

Parodą lydės renginių programa, kurioje - pokalbis su kuratore E. Coustou ir kuratoriumi, rašytoju Raimundu Malašausku bei saksofonisto John Butcher, smuikininkės Angharad Davies ir garso menininko Lee Patterson koncertas.

Paroda meno fondo „Lafayette Anticipations“ galerijoje Paryžiuje veiks iki liepos 23 d. 

LR Kultūros ministerijos informacija

Užsienyje
  • Laiškai iš Rygos

    Laiškai apie lapkričio pradžioje Rygoje vykusį Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimą ir ryškiausius metų scenos meno darbus pristatančią Latvijos teatro vitriną: spektakliai, erdvės, patirtys, įspūdžiai ir vertinimai.

  • Lietuvos teatras prancūzų akimis

    Diskusija su prancūzų kritikais apie Lietuvos teatro programą Paryžiuje ir jų nuostabą ne tik dėl spektaklių kokybės, bet ir kad kūrėjos moterys imasi lyderystės, – „Lituanie c’est l’Europe“.

  • Atvirukas iš Moravijos

    Alvis Hermanis „Jenufoje“ išgrynina stebėtinai paprastą, tyrą grožį, kurį tikriausiai taip šiltai išskleisti gali tik stereotipams nepasiduodantis ir mažų šalių kultūros paveldui empatizuojantis kūrėjas.

  • Menas ir laikmetis

    Latvių scenos meno kritikės ir literatūrologės svarsto apie meną ir menininką laikmečių peripetijose. Ar reikia sieti politiką ir meną? Ar teatro istoriją reikia redaguoti ir tirti iš naujo?

  • Prasideda programos „Focus Lituanie“ renginiai Paryžiuje

    Viename svarbiausių Paryžiaus teatrų „Théâtre de la Ville“ startuoja tris savaites truksianti itin plati ir įvairi Lietuvos scenos meno kūrinių programa.

  • Trys lietuvių šiuolaikinio cirko spektakliai pristatomi viename svarbiausių Europos festivalių

    Prancūzijos Ošo mieste, spalio 18-26 dienomis vyksiančiame šiuolaikinio cirko festivalyje „Circa“ pirmąkart bus pristatyti trys spektakliai iš Lietuvos.

  • Lietuvos šiuolaikinio muzikos teatro sezonas užsienyje: du mėnesiai gastrolių

    Prodiuserinė kompanija „Operomanija“ išvyksta į du mėnesius truksiantį gastrolių turą Europoje: penkių kūrinių tarptautinė kelionė, aštuonios turo stotelės.

  • Tikroviškumas ar tikrumas?

    Įtikimą realybę kuria ne sceninių objektų tikroviškumas, o kuo tikslesnis artistų įsikūnijimas į vaidmenis – ši siekiamybė latviškame „Meilės eliksyre“ nors netolygiai, tačiau buvo beveik įgyvendinta.