Po 19 metų E.Nekrošiaus teatras - vėl Paryžiuje
Šeštadienį Paryžiaus Odeon teatro salė Berthier bulvare paskutinį kartą atvėrė savo scenos uždangą Eimunto Nekrošiaus spektakliui „Faustas" pagal J.W.Goethe‘s dramą. Teatras „Meno Fortas" baigė dvi savaites trukusias gastroles Prancūzijos sostinėje, kurių metu buvo parodyta dešimt spektaklių.
Lietuvių spektakliai nepasimetė nepaprastai intensyviame Paryžiaus kultūriniame gyvenime. Jau pirmą vakarą salė, talpinanti daugiau nei keturis šimtus žiūrovų, buvo beveik pilna ir kasdien į spektaklį susirinkdavo vis daugiau žmonių. Taigi E.Nekrošiaus „Faustą" pamatė bemaž keturi tūkstančiai paryžiečių. Susidomėjimo spektakliu neužgožė nei vykstantis Roland Garros teniso turnyras, nei gedulas dėl žuvusiųjų aviakatastrofoje. Na, o keturis spektaklius žiūrovai palydėjo ne tik plojimais ir ovacijomis, bet ir kojų trypimu - o tai aukščiausias pripažinimo ženklas.
Visažiniai Paryžiaus kritikai buvo kiek santūresni, bet ir jų neliko nepastebėtos įspūdin-giausios „Fausto" scenos. „Kai kurie išskirtiniai vaizdai išliks atmintyje ilgam. Pavyzdžiui atverstų knygų, kurių lapus drasko vėjas patalas, primenantis mokslininko beribį žinių apetitą. Arba virvių bangų mūša, piešianti beprotišką elektrokardiogramą, pakto su velniu pasirašymo valandą."
Prisimindama 1990 metais Paryžiuje rodytą „Pirosmani, Pirosmani" ir 1998 m. Avinjone „Hamletą", Le Monde žurnalistė teigia, kad „Nekrošius yra palikęs poetiško teatro prisiminimus ir neprarado sau įprasto gebėjimo perteikti svajonėmis persunktą atmosferą, kuri kartais primena lenką Tadeusz Kantor. Šviesos-tamsos žaismas, grubių elementų dekoracijos su vulkanais-palapinėmis, primenančiomis pragaro liepsnas, labai gerai įsikomponavo į Odeono teatro grubaus betono katedrą."
Didžiai susidomėjusi „Faustą" žiūrėjo Čilės Santjago teatro festivalio organizatorių delegacija. Panašu, kad po sėkmingo Nekrošiaus teatro debiuto šioje šalyje sausio mėnesį „Hamleto" spektakliais, 2010 metų pradžioje čiliečių pažintį su Lietuvos teatru pratęs „Faustas". Gerai spektaklį vertino ir specialiai į Paryžių atvykę ilgamečiai „Meno Forto" partneriai iš Sao Joao teatro Porto mieste, Portugalijoje.
Lietuvių aktoriai, įveikę pirminį jaudulį ir tam tikrą nervą dėl laukiančio dešimties spektaklių maratono, jau po pirmų spektaklių nurimo ir kiekvieną dieną vaidino vis smagiau ir kūrybiškiau. Paskutinieji spektakliai atskleidė ir naujų, anksčiau vis nesuskambėdavusių Goethes dramos temų ir spalvų. Na, o patys aktoriai, įsikūrę jaukiame viešbutėlyje Montmartre‘o kalvos papėdėje, jau rasdavo laiko ne tik pasiilsėti, bet ir pasinerti į margą Paryžiaus kasdienybę ir trumpam pasijusti jo gyventojais. Clichy bulvaras tapo visiškai savas, o Blanche, Tertre, Pigalle aikštės - įprastomis susitikimų vietomis. Dvi savaitės Paryžiuje neprailgo - norintys aplankė Louvre‘o, Orsay, Rodeno muziejus, Kandinskio ir A.Calder‘o parodas G.Pompidour šiuolaikinio meno centre. Kiti pasižiūrėjo įspūdingą Moulin Rouge varjete programą. Dar kiti rinkosi antikvarines senienas Les Puces „blusų" turguje, klajojo Montmartre‘o ir St.Germain‘o gatvelėmis, ar tiesiog šildėsi saulutėje su paryžiečiais Sacre-Coeur bažnyčios papėdėje ar Luxembourg‘o sode.
Daugumai „Fauste" vaidinančių aktorių tai paskutinės atokvėpio dienos prieš finalinį naujojo E.Nekrošiaus spektaklio „Idiotas" pagal F.Dostojevskio romaną kūrimo etapą. Jau šią savaitę „Meno Forto" trupė išvyksta į Romą, kur, po kelių dienų repeticijų, įvyks spektaklio premjera. Vėliau spektaklis dar du kartus bus parodytas Mantujoje. Liepos 1 dieną įvyks „Idioto" premjera Vilniuje, Rusų dramos teatre. Bilietai į šį spektaklį buvo parduoti per vieną dieną, taigi nespėjusiems jų įsigyti, teks palaukti rudens.
Sąlyginai „Meno Fortas" baigs šių metų gastrolių sezoną Izraelyje. Liepos viduryje Tel Avive bus suvaidinti du „Hamleto" spektakliai. O jau rugpjūčio mėnesį laukia naujos išvykos.
Prancūzų kritikai E.Nekrošių pavadino raganiumi
Edita Urmonaitė
2009-06-08 08:56
Prancūzijos kritikai lietuvių režisieriaus Eimunto Nekrošiaus „Faustui" negailėjo nei skambių liaupsių, nei skaudžių rykščių. Spektakliu šeštadienį baigtas dešimties pasirodymų maratonas Paryžiuje.
Pagal Johanną Wolfgangą von Goethe pastatytą dramą Prancūzijos teatro kritikai sutiko prieštaringai. Vieni pastatymą gyrė ir vadino labiausiai pasisekusiu šio sezono „Odeon" teatro spektakliu. Antri atvirai reiškė nusivylimą, nes iš E.Nekrošiaus tikėjosi daugiau, o treti prisipažino, kad lietuvių režisieriaus sumanymo neperprato.
Fausto kančios nesujaudina
„Labai gražus pirmasis vaizdas. Keistas. Dekoracijos - metaliniai kūgiai - paslaptingai švyti po rampomis. Keistumas patraukia. Bet labai greitai įsivyrauja neapibrėžtumas", - interneto dienoraštyje įspūdžiais dalijosi dienraščio „Le Figaro" kritikė.
„Režisieriaus ketinimai - sunkiai suprantami. Vaizdai greitai tampa gana plokšti ir remiasi valingai nenatūraliais judesiais. Italijoje prieš metus „Faustas" gavo geriausio užsienio spektaklio apdovanojimą, todėl mus turėtų sudominti. Bet aktoriai gal yra pavargę", - tęsė ji.
Pagrindines strėles „Le Figaro" nukreipia ne į režisierių arba aktorius, kurių vaidybą kaip tik pagiria. Daugiausia akmenukų jis meta į paties teatro daržą. Autorės nuomone, „Odeon" lietuvio režisieriaus ir jo sumanymų dorai nepaaiškino. Tai gali būti viena priežasčių, kodėl spektakliui nesisekė suvirpinti Prancūzijos žiūrovų. „Daugiau nei tris su puse valandos vartome įspūdingą vaizdų knygą, tačiau Fausto kančios mūsų nepasiekia", - pritarė dienraštis „Les Echos".
Pavertė isteriška kvaile
„Les Echos" ir įtakingiausiu laikomas nacionalinis dienraštis „Le Monde" spektaklį atvirai išpeikė. „Nusivylimas", - ilgai trukusį premjeros Paryžiuje vakarą reziumavo „Le Monde". Dienraščio kritikas pritarė nuomonei, kad tokia Fausto kančių režisūra žiūrovo beveik nejaudina. Anot „Les Echos", nuo tos akimirkos, kai Mefistofelis Faustui „padovanoja" Margaritą, spektaklis „nuvažiuoja nuo bėgių ir tampa groteskiškas". O lengvai pasiekiami efektai ir choreografija pavirsta „baisia pantomima".
„Margaritą E.Nekrošius paverčia isteriška kvaile su kapotais gestais, kurie primena senelių avangardinį teatrą", - pliekė „Les Echos". „Iki galo save aukojantys aktoriai niekuo dėti. Jei būtų kiek kitaip vadovaujama, E.Latėnaitė būtų nuostabi Gretchen. Niekais iššvaistoma tiek talento, išmonės ir energijos, kad E.Nekrošiaus nesėkmė trikdo. Kaltas velnias. Greičiausiai..." - baigė „Les Echos".
„Lietuviška magija Paryžiuje", - spektakliu liko sužavėta mėnesinio žurnalo „L´Europeen" kritikė, kuriai „Faustas" pasirodė „niūrus ir stiprus, apšviestas magijos ir sapnų". Kritikė taip pat priminė, kad dar E.Nekrošiaus karjeros pradžioje, prieš trisdešimt metų, žymusis JAV dramaturgas Arthuras Milleris jį pavadino „tam tikros rūšies genijumi". „L´Europeen" išgyrė ir Faustą įkūnijantį pagrindinio vaidmens atlikėją Vladą Bagdoną. „Nuostabus aktorius apaštalo veidu personažui suteikia titaniškus matmenis", - pritarė kultūros aktualijų interneto svetainė „Froggy´s Delight".
Tikros palaimos akimirka
„Labiausiai pasisekęs šio turtingo „Odeon" sezono spektaklis", - „Fausto" režisieriui ir visiems aktoriams milžinišką laurų vainiką nupynė interneto svetainė Theatreonline.com. Išgyręs išskirtinai puikų, išradingą ir vietomis linksmą, vaikų žaidimo įkvėptą režisieriaus darbą su aktoriais, žiūrovus šios recenzijos autorius ragino spektaklį „būtinai pamatyti".
„Tikros palaimos akimirka. Erdvėje pakibęs amžinybės momentas", - lietuvišką „Fausto" versiją gyrė ir „Froggy´s Delight". „Fausto epopėją E.Nekrošius paverčia kerinčiu estetiniu ir poetiniu patyrimu", - pritarė nacionalinis radijas „France Culture". Režisierių jis vadino stebuklingą lazdelę turinčiu lietuvišku raganiumi.