Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis pagal lenkų dramaturgo Tadeuszo Słobodzianeko pjesę „Mūsų klasė" (rež. Yana Ross) rugsėjo 20 d. išvyksta gastrolių į tarptautinį teatro festivalį BITEF (Belgrado tarptautinį teatro festivalį).
Serbijos sostinėje Belgrade vykstantis BITEF šiemet jau 48-asis. Tai vienas iš garsiausių ir seniausių teatro festivalių Europoje, įkurtas 1967 m. ir nenutrauktas nė vienais metais nepaisant vykusių karų buvusioje Jugoslavijoje. Jo programa pasižymi atidumu šiuolaikinio teatro tendencijoms ir scenos menų naujovėms.
Šiame festivalyje pasirodo žinomi ir pripažinti bei jauni, originalius kūrybos būdus pasirinkę menininkai. Tarptautinę karjerą jame pradėjo garsiausi Lietuvos teatro kūrėjai Eimuntas Nekrošius bei Oskaras Koršunovas. 1988 metais Eimuntas Nekrošius festivalio publikai parodė Antono Čechovo „Dėdę Vanią", šis spektaklis jam pelnė pagrindinį BITEF´o prizą, 2003-aisiais Nekrošius grįžo su Williamo Shakespeare´o „Hamletu". 2004 m. pagrindiniu BITEF festivalio prizu už spektaklį „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija" buvo apdovanotas Oskaras Koršunovas.
XX a. 6-ajame ir 7-ajame dešimtmečiais BITEF´o žiūrovai galėjo stebėti pačius drąsiausius scenos eksperimentus, siekiančius dramos formų kaitos, taip pat žymius klasikinius pastatymus ir tradicinio Rytų teatro pavyzdžius. 8-ajame ir 9-ajame dešimtmečiais BITEF´e daugiausiai dėmesio buvo skiriama postmoderniojo teatro spektakliams ir šokiui. Net politinės ir ekonominės krizės metais festivalis sugebėjo puoselėti pagrindines kultūrines vertybes, Belgrade pasirodė garsūs pasaulinio lygio kūrėjai. XXI amžiuje BITEF pristatė originalius ir inovatyvius pasaulinės teatro scenos pastatymus, postdraminius, neverbalinius spektaklius, paremtus naujausiomis technologijomis ir atveriančius duris į virtualią kibernetinio teatro realybę. Už tęstinumą ir kokybę BITEF festivalis 1999 m. buvo apdovanotas specialia Europos teatro premija.
Šių metų festivalio šūkis: „Praeitis yra dabartis", tad pagridinėje programoje - daug žinomų vardų, nargrinėjančių mūsų visų istoriją, svarbiausius ir sudėtingiausius jos momentus. Šiųmetinis BITEF prasidėjo rugsėjo 20 d. kroato Boruto Šeparovićiaus režisuotu muzikiniu spektakliu apie šiuolaikinę socialinę realybę „Kur revoliucija, niekše?" (Where´s the revolution, scum?). Antrąją festivalio dieną bus pristatytas tarptautinės teatro įžymybės Krzysztofo Warlikowskio darbas Holokausto tema „(A)Pollonia". Holokausto tematiką tęs ir lietuvių teatrą atstovaujantis Yanos Ross režisuotas spektaklis pagal Tadeuszo Słobodzianeko pjesę „Mūsų klasė". Jis Belgrado auditorijai bus parodytas kitą dieną po Warlikowskio spektaklio, rugsėjo 22-ąją. Tikrais faktais paremta „Mūsų klasė" atskleidžia 1941-aisiais mažame Jedvabnės kaime Lenkijoje įvykusią tragediją, kai daržinėje žydus sudegino jų kaimynai, buvę bendraklasiai. Šis spektaklis 2013 m. Lietuvoje buvo apdovanotas keturiais „Auksiniais scenos kryžiais".
„Man BITEF´as yra ypatingai svarbus dėl to, kad jis buvo sukurtas dar buvusioje Jugoslavijoje ir tapo viena iš pagrindinių platformų Europoje, pristatinėjančia garsiausius teatro kūrėjus jau beveik 50 metų. Kai pernai, 2013-aisiais, buvau pakviesta į festivalio žiūri, gavau visų per jo gyvavimo laiką pristatytų režisierių sąrašą. Buvau abstulbusi, koks tai galingas sąrašas. Labai džiugu, kad esu šių metų pagrindės programos svečias kartu su Krzysztofu Warlikowskiu ir Luku Percevaliu. Į tarptautinį festivalį važiuoju ne pirmą kartą, buvau SPAF Pietų Korėjoje, BAIT Niujorke, Tamperės tarptautiniame festivalyje ir Helsinkyje, bet BITEF yra vienas iš seniausių Europos teatro forumų", - kalbėjo „Mūsų klasės" režisierė Yana Ross.
„LNDT sukurta Tadeuszo Słobodzianeko pjesės „Mūsų klasės" versija Lietuvoje sukėlė prieštaringus vertinimus dėl istorinės praeities vaizdavimo. BITEF´o kvietimas ir sprendimas parodyti „Mūsų klasę" greta K. Warlikowskio „(A)Pollonia", neabejotinai stipriausio mūsų laikų teatro kūrinio Holokausto tema, yra didelis lietuvių darbo įvertinimas ir pripažinimas, kad menininkas turi teisę į individualią istorinės atminties interpretaciją", - sako LNDT meno vadovas Audronis Liuga.
Iš viso šių metų pagrindinėje programoje per dešimt dienų bus parodyta trylika spektaklių iš Kroatijos, Lenkijos, Lietuvos, Šveicarijos, Vokietijos, Serbijos ir Slovėnijos. Festivalį rugsėjo 30 d. uždarys garsaus, tarptautiniais apdovanojimais įvertinto režisieriaus Luko Percevalio Hamburgo Thalia teatre pastatytas „Frontas".
LNDT inf.