Mindaugas Klusas
Teatro režisierius Saulius Varnas kelis mėnesius praleido Skopjėje, Makedonijos sostinėje. Nacionaliniame teatre inscenizavo švedų dramaturgo Augusto Strindbergo dramą „Freken Julija". Šiuo pastatymu uždarytas 68-asis didžiausio šalies teatro sezonas.
„Pašnekesiai dėl darbo Skopjėje vyko jau senokai. Tačiau tik šiemet mano ir teatro tvarkaraščiai palankiai susiderino", - kalbinamas „Lietuvos žinių" sakė S.Varnas.
Vidinės rokiruotės
Su Makedonijos nacionalinio teatro meno vadovu Dejanu Projkovskiu lietuvis susipažino per tarptautinės režisierių asociacijos renginį. S.Varnas siūlėsi į sceną perkelti vieną iš trijų A.Strindbergo pjesių: „Freken Juliją", „Didįjį greitkelį" arba „Kelionę į Damaską". Pasirinktas veikalas, kuriam reikia mažesnės trupės. „Mat tuo pačiu metu makedonai drauge su Peterburgo teatru festivaliui Ochride statė spektaklį „Romeo ir Džiuljeta", buvo užimta daug aktorių", - pasakojo lietuvis režisierius. Jam atvykus į Skopję Nacionaliniame teatre jau buvo nuspręsta, kas atliks Julijos, tarno Žano ir jo sužadėtinės Kristinos vaidmenis. Juliją turėjo įkūnyti patyrusi makedonų aktorė ir režisierė, teatro ir kino žvaigždė Svezdana Angelovska. Tačiau S.Varnas savo nuožiūra trijulėje padarė permainų.
„Kadangi rėmiausi visai kita kūrinio traktuote", - aiškino režisierius. Svezdanai atiteko Kristinos vaidmuo, o Juliją suvaidino jaunutė teatro aktorė Darja Rizova. Tai bene pirmasis pagrindinis jos vaidmuo Makedonijos nacionaliniame teatre. „S.Angelovska galiausiai liko labai patenkinta, nes sugebėjau atskleisti daugialypį jos talentą. Svezdana - garsi smuikininkė, koncertuojanti su profesionaliais atlikėjais. Sumaniau visą jos veikėjos priešistorę. Pagal mano traktuotę, Kristina gerai suvokia padėtį, į kurią pateko A.Strindbergo trijulė", - pasakojo S.Varnas. Aristokratiškų manierų Žaną vaidino kita Makedonijos garsenybė, aktorius ir režisierius Gorgis Jolevskis.
„Sproginėjantis" temperamentas
Režisierius buvo patenkintas Makedonijoje atradęs puikią aktorinę mokyklą. Jis džiaugėsi profesiniu, psichologiniu aktorių pasirengimu. „Jų „sproginėjantis" temperamentas atitiko mano sumanymą, kaip scenoje perskaityti šį A.Strindbergo kūrinį. Tiesa, pjesės teksto liko labai nedaug, nors vaidinimas trunka ilgiau kaip dvi valandas, - teigė S.Varnas. - Pamėginome užčiuopti meilės ir aistros užuomazgas, vystymąsi, proveržius - iki tragiškos baigties. Tikiuosi, mums pavyko teatro kalba sukurti savą istoriją." Su aktoriais ir visa kūrybine grupe S.Varnas sakė bendravęs angliškai. Kartais gelbėdavo S.Angelovskos rusų kalbos žinios. Ši aktorė vaidina Maskvos ir Sankt Peterburgo teatruose.
Makedonijoje lietuvis dirbo ne vienas - jam talkino vilnietė scenografė, knygų dailininkė, grafikė Jūratė Račinskaitė. Pirmą kartą jiedu susitiko statydami Eugene´o Ionesco pjesę „Alkis ir troškulys". „Kiekviename spektaklyje mėgini surasti savą vaizdinę kalbą. Jūratė čia buvo neprilygstama pagalbininkė. Tai talentinga menininkė", - pridūrė S.Varnas.
Dvi premjeros
Lietuvių režisieriaus spektaklį „Freken Julija" Makedonijos nacionalinio teatro publika sutiko palankiai. Žano vaidmenį atliekantis G.Jolevskis sakė: „Per labai trumpą laiką sukūrėme labai įspūdingą spektaklį. Su meile lauksime dienos, kai galėsime vaidinti jį ateinančiame sezone." Spektaklis pakviestas į Albaniją, Tiranos teatrų festivalį, kuris vyks šį rudenį. Pats režisierius išvydo dvi savo spektaklio premjeras. „Freken Julija" rodyta vasaros festivalio „Skopjės liepa" programoje.
A.Strindbergo herojai
Režisierius S.Varnas: „A.Strindbergo herojai yra svajotojai, užkariautojai, bet taip ir netapę vikingais. Jiems visą laiką tenka tik trauktis atgalios. A.Strindbergo pjesėse kovojama ne dėl naudos. Kova čia turi kažkokį maniakišką atspalvį: kuo mažiau vilčių susikurti pasaulį pagal savo svajones, tuo aršiau kovojama. Tai lyg gladiatorių kova, kurioje vienas būtinai turi žūti. Pramoga, visuomet pasibaigianti tragiškai. Tarsi žmonėmis žaistų aukštesnės jėgos. Tačiau A.Strindbergui būdinga gyvenimo džiaugsmą matyti atkaklioje, žiaurioje kovoje. Patekę į padėtį be išeities dažniausiai nugali primityvesnės, o ne subtilesnės, turtingesnės prigimties herojai."