Geriausias „užsienietis“ Italijoje

2007-06-14

aA

Įėjimas į Piccolo Teatro Milane

Birželio 11 dienos vakarą Italijos Piccolo Teatro Milane Scatola Magica salėje buvo pagerbti geriausi teatro menininkai, kuriuos daugiau nei dvidešimtyje nominacijų išrinko ir prizais apdovanojo Italijos Nacionalinė teatro kritikų asociacija (Associazione Nazionale dei Critici di Teatro – A.N.C.T.). Premijos, kuri laikoma Italijos teatriniu „Oscaru“, laureatų sąrašuose tarp geriausių Italijos teatro kūrėjų yra lietuviškas vardas: režisieriaus Eimunto Nekrošiaus spektaklis „Faustas“ pagal Johano Volfgango von Goethe‘s draminę poemą pripažintas geriausiu užsienio spektakliu, rodytu Italijos teatruose per 2006-2007 m. sezoną.

Kritikų asociacijos prezidentas Giuseppe Liotta, susirinkusiam salėje Italijos teatro elitui pristatydamas šių metų laureatus pabrėžė, kad apdovanojimas teikiamas visų pirma už „meninę kokybę, bet ne už dydį ar svarbą“.

Pristatant Nekrošiaus „Faustą“, buvo perskaitytas oficialus ANCT kritikų verdiktas: „E. Nekrošius sutinka iššūkį, mestą Goethe‘s „Fausto“ daugiau kaip prieš du šimtmečius – iššūkį scenai peržengti pačią save ir tapti pasauliu ir pasaulio pabaiga. Faustas meta iššūkį žmogaus galimybėms, Goethe – literatūros ir teatro galimybėms. Nekrošius jiems atsako peržengdamas teksto ribas, atskleisdamas jo švytėjimą, trapią jausmų aurą, sujungdamas juos savo spektaklio ženklų ir daiktų judėjimo partitūroje, išdidindamas poetinio teksto emocinį daugiaprasmiškumą ir galimybes, tuo pačiu perteikdamas tankų šio kūrinio kultūrinių, simbolinių ir psichologinių ženklų tinklą.

Rezultatas yra nepaprastai vaizdingas ir hipnotizuojantis spektaklis. Nekrošius grįžta prie pažinimo ir žmogaus, vyro ir moters, moters ir meilės tragedijos, kurią atsargiai mėgina atskleisti tik finale – trapiame, abejojančiame ir apnuogintame, kuris iš tikrųjų ir nėra finalas. Ne vien tai: monumentalų, daugiasluoksnį, polimorfišką ir enciklopedinį Goethe‘s kūrinį Nekrošius praturtina keisdamas ritmus ir registrus. Į grandiozinę ir nestandartinę epinę-dramatišką „Fausto“ 1831 m. antrosios dalies kompoziciją, ir tragišką 1808 m. „Fausto“ pirmosios dalies struktūrą (kurią ir naudoja Nekrošius), lietuvių režisierius įkomponuoja lyrišką gaidą, kuri atliepia Geothe‘s šedevrui pagal slaptą vidinį laiką. Tai apdovanoja žiūrovą keistos, neįprastos ir svajingos magijos žavesiu.“

Prizas Eimuntui Nekrošiui. Meno forto nuotraukos

Geriausiu sezono aktoriumi už daugelį sukurtų personažų pripažintas Umberto Orsini, neseniai šventęs savo 50 metų scenoje; geriausia aktore pripažinta Nicole Kehrberger, sukūrusi Medėją Antonio Latellos dar nebaigtame work in progress „Medėjos studijos. I skyrius. Jasonas“. Metų režisieriais tapo Elio De Capitani ir Ferdinando Bruni už pirmają Tony Kushnerio pjesės „Angelai Amerikoje“ dalį, metų spektakliu pripažintas Genujos Teatro Stabile „Svet. Šviesa spindi tamsoje“ pagal Levo Tolstojaus apsakymą (režisierius – Marco Sciaccaluga). Geriausia scenografe apdovanota Margherita Palli, daugiausiai bendradarbiaujanti su režisieriumi Luca Ronconi. Geriausiu festivaliu pripažintas Turino „Festival delle Colline Torinesi“.

 

Meno forto, Menų faktūros inf.

Užsienyje