„Vinter“: šventųjų vaidinimai

Vaidas Jauniškis 2006-08-18 Verslo žinios, 2006 08 18

aA

Jei paskaičiuotume Oskaro Koršunovo pjeses ar vieno vakaro reginius, kuriuose siužetas vyksta viešbučio kambaryje ar kokioje kitoje uždaroje patalpoje ir kur susitinka vyras ir moteris, naujoji kamerinė opera „Vinter“ būtų jau kokia šešta. Ir nors derėtų kalbėti apie Gintaro Sodeikos muzikinį opusą, vis dėlto muzikologines išklotines palikime muzikologams, o kūrinio „koncertinis atlikimas“ atveria nemažas erdves scenos menui, pakylėdamas jį iki bažnyčios navų.

Skliautuose įsikūrę aktoriai antrina dainininkams.

Šiandieninio norvegų dramaturgo Nr.1 Jano Fosses kamerinė pjesė – dviejų žmonių atsitiktiniai susitikimai ir šnekos apie jų gyvenime neišnaudotas galimybes: kas galėjo būti, jeigu. Osle pastatytas spektaklis, po kurio laiko atvežtas ir į Vilnių, prisimena kaip jaukūs pokalbiai sėdint ant parko suoliukų, viešbučio kambaryje ant lovos, prasilenkiant kažkur gatvėje. Tai buvo vienas jaukiausių, ramiausių, nepretenzingiausių Koršunovo kūrinių, kuriame apie meilę buvo kalbama kaip apie jausmą, o ne svarstoma filosofinė kategorija.

Paversdamas spektaklį opera Koršunovas puikiai suvokia, jog opera yra kur kas abstraktesnis žanras už dramą ir ne visi išdainuoti žodžiai bus išgirsti, todėl reikia pamiršti dramaturgines įtampas, niuansus, reakcijas ir jausmus, o šnekas apie juos pakylėti iki abstrakcijų.

Ir pakylėjama naujajame kūrinyje tiesiogine prasme. Pirmas veiksmas gali įvaryti šoką, ypač turintiesiems aukščio baimę: solistų Sandros Jančaitės ir Vytauto Juozapaičio dainavimą judesiais iliustruoja bažnyčios palubėje įsikūrę aktoriai Vesta Grabštaitė ir Rytis Saladžius. Koršunovo reikalavimai aktoriams bekompromisiai: jų viešbučio erdve tampa bažnyčios atbrailos. Operos, kaip muzikos ir reginio, įmanomą vientisumą režisierius suskaido į operos – Donato Katkaus simfoninio orkestro bei solistų – prosceniumą prie altoriaus ir visą kitą erdvę, užleidžiamą beveik pantomimos aktoriams.

Skyla ir laiko vientisumas – XVIII a. interjeras ir skulptūros susitinka su šiuolaikine muzika ir retro stiliaus aktorių kostiumais. Aktoriai, nutepti kreida, tiesiog atsiplėšia nuo bažnytinių sienų ir tampa atgijusiomis gipso skulptūromis, pasakojančiomis savo gyvenimą.

Operos ir bažnyčios duetas. Nežinomos XXI a. žiūrovės nuotraukos

Tai įdomiausias ir gyviausias operos elementas: esi laisvas klausytis vien muzikos, bet rizikuotum praleisti prasminius operos (vis dėlto ji – ir reginys) akcentus. Bažnyčios erdve ir atributika žaidžiama net įžūlokai. Sakykla tampa viešbučio kambariu, o beribės paklodžių draperijos, virstančios žemyn drauge su veikėjų jausmais ir tokiais pat susivėlusiais santykiais, tampa dar viena barokinio bareljefo detale. Aktoriai yra skulptūrinės iliustracijos intonaciškai ne itin kintantiems solistų balsams – Sandros Jančaitės agresyviam puolimui ir abejonėms bei Vytauto Juozapaičio savigynai, vėliau virstančiai ramiu tvirtumu. „Skulptūros“ agresyvios, veiklios (moteris gatvės veiksmui aprengiama kaip XX a. ikona Marilyn Monroe), bet jos dera su tikromis skulptūromis savo „gipsine“ faktūra ir finale užleidžia vietą meditatyviai muzikai, tapdamos bažnytinio meno dalimi.

Vienos gražiausių operos akimirkų – kiekvieno veiksmo pabaiga, kai tylančiai muzikai ima šviesomis akompanuoti visa erdvė. Pakaitomis – ir tik baltai – apšviečiami vis kiti skulptūrų duetai tęsia fagoto partiją, ryškina įvairias erdves.

Finale Koršunovas nesusilaiko nuo nuspėjamos pagundos paversti altorių vyro ir moters lova. Gauname lietuviškąją „Da Vinčio kodo“ variaciją. Bet ši pop-metafora kartu iškelia ir teatro bei bažnyčios santykį, įdomiai apversdama situaciją: jei Koršunovo spektakliuose lova ar stalas tampa spektaklių centru ir altoriumi, operoje parodoma, kad bažnyčios altorius yra pati svarbiausia scena. Netikėtai Jano Fosses kamerinė pjesė tampa sakraliniu kūriniu, o jos veikėjai tiesiog iliustruoja šventųjų gyvenimą. Nuo sienų atplyšusios dvi skulptūros per valandą papasakoja savo gyvenimą, nesiskiriantį nuo jas stebinčiųjų per amžių amžius.

Skaityti kitus „Verslo žinių savaitgalio“ straipsnius >

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.