Vaikai šoko spalvas

Helmutas Šabasevičius 2013-06-13 literaturairmenas.lt, 2013 06 07

aA

Helmutas Šabasevičius. 

Teatras vaikams ir vaikų teatras - temos, vis labiau dominančios teatro profesionalus, raginančios ieškoti istorinių šaltinių šiems reiškiniams suprasti, skatinančios pasitelkti psichologijos, edukologijos mokslų patirtį formuojant teorinius orientyrus kūrėjams, dirbantiems vaikams ir su vaikais. Dar 2009 metais Lietuvos edukologijos universitete apginta Birutės Banevičiūtės edukologijos daktaro disertacija „Šokio gebėjimų ugdymas ankstyvojoje paauglystėje", pernai Vytauto Didžiojo universitete Jūratė Grigaitienė apgynė teatrologijos daktaro disertaciją „Žaidimas ir improvizacija spektakliuose vaikams ir jaunimui lietuvių teatre (XX a. antroji pusė - XXI a. pradžia), šiais metais Vilniaus dailės akademijoje magistro darbą „Šiuolaikinių spektaklių vaikams scenografija" parašė būsimoji scenografė Dovilė Levickaitė. Vis dažniau afišose nebesitenkinama jau pabodusiu prierašu: „Spektaklis skiriamas vaikams iki 99 metų", ir į spektaklius kviečiama tam tikro amžiaus vaikus.

Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus šokio spektaklis „Spalvos", sukurtas choreografės Giedrės Zaščižinskaitės, skirtas tiesiog vaikams. Skirtumas toks, kad ir vaidina jame vaikai. Spektaklis, parodytas birželio 1 dieną Šokio teatre, pratęsė baigiamųjų šio skyriaus koncertų ciklą kaip skaidrus šokio ugdymo akcentas, atskleidžiantis mokyklos siekį savo programose ir kūryboje taikyti naujas šokio lavinimo ir kūrybos metodikas.

Spektaklis-žaidimas, kuriame dalyvavo pirmų-ketvirtų klasių moksleiviai, skirtas tokio paties amžiaus auditorijai. Net prieš spektaklį išjungti mobiliuosius telefonus prašoma šveplu, užsikertančiu vaiko balseliu - tai žada jaukų vaikų ir suaugusių bendravimo seansą, kuriame svarbu tarpusavio pasitikėjimas ir pagarba. Ir spektaklio trukmė, ir režisūrinė bei choreografinė koncepcija su šokio menu supažindina patraukliai, stilingai, nebanaliai ir nenuobodžiai. Jau anksčiau matytuose viešuose Eglės Špokaitės ir Kristinos Sliesoraitienės baleto mokyklos pasirodymuose taikytas modelis, kai scenoje kartu su mažaisiais auklėtiniais pasirodo ir pedagogas. Šiame spektaklyje šis principas paverstas prasmingu elementu, kompoziciškai (visų pirma kaip erdvinis kontrastas ar ryškus orientyras) organizuojančiu veiksmą, galbūt ir suteikiančiu mažiems artistams savotišką saugumo jausmą, psichologinį komfortą.

Spalvos ir formos buvo ir praėjusio sezono šokio teatro „Dansema" svarbiausia tema, perteikta aiškiai ir paprastai, su tam tikromis teletabiškomis asociacijomis. Birutės Banevičiūtės spektaklyje irgi buvo svarbus žaidimo aspektas, tik čia suaugusieji žaidė vaikų akivaizdoje. „Spalvose" žaidimas buvo bendras - tai, ką mažieji šokėjai kartu su artistu Donatu Bakėjumi veikė scenoje, leido įsitikinti žaidimo kaip teatro (tuo pačiu ir šokio) kilmės teorija. Kūrybinis elementas išliko gaivališkas ir tikras, be pastebimų muštro žymių, be dirbtinių šypsenų -­ tiesiog draugiškas buvimas kartu, išgyvenant spalvų ir reiškinių tyrinėjimo ir suvokimo džiaugsmą.

Spektaklis prasideda nuo tuščio popieriaus lapo, kuriuo šlamena visas būrys spektaklio dalyvių. Spalvos ir reiškiniai (žalia-miškas, geltona-saulė, juoda-naktis, raudona-liepsna, mėlyna-vanduo) - perteikti paprasta choreografine kalba, juos skiria neilgos garsinės vinjetės, kurių metu girdimas pieštuku ar flomasteriu liečiamo popieriaus gurgždėjimas.

Giedrės Zaščižinskaitės braižas, apie kurį byloja ankstesni jos darbai, pasižymi režisūriniu išradingumu, sceninės erdvės jutimu, lengvu humoro jausmu. Akivaizdu, kad scenoje - ne šiaip būrelio vaikai, o specializuotos mokyklos auklėtiniai, nes „Spalvų" choreografija - pakankamai disciplinuota, atskleidžia ir vaikų ugdymo rezultatus: ritmo jausmą, darnaus kolektyvinio šokio bei amžiui adekvataus artistiškumo pradmenis. „Spalvų" vaizdingumą atskleidė ir minimalistinė scenografija, paprasti kostiumai ir sceniniai daiktai, tiesiogiai susiję su perteikiamais reiškiniais: medžių šakelės, saulės zuikučiai, pagalvės, skaisčiai raudonos skarelės. Spektaklyje nepiktnaudžiaujama vaizdo projekcijomis, užtai daug išradingų apšvietimo efektų (šviesų dailininkas Marius Apanskas), kurie atskleidžia dideles Šokio teatro technines galimybes.

LITERATŪRA IR MENAS

recenzijos
  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.