Spindesys ir silkių skardinė

Alma Braškytė 2005-11-20

aA







Valia (Darius Gumauskas)


Pjesės pabaigoje miręs Tėvas pasakoja apie atsitikimą tarnaujant jūrų laivyne – vandenyne tolumoje kažkas ėmė spindėti, žaižaruoti, ir kreiseris pasuko to spindesio link. Priplaukus paaiškėjo, kad tai būta skardinės silkių, kurių užvalgius visiems buvo baisiai blogai. Naujame OKT spektaklyje – spindesys, be abejo. Spindesys režisieriaus Oskaro Koršunovo erudicijos, sugebėjimo žongliruoti teatrinių tradicijų, popkultūros ir asmeninės ikonografijos ženklais. Sugaudymo visų dramaturgų Vladimiro ir Olego Presniakovų pjesėje „Vaidinant auką“ sumėtytų kabliukų ir jų tarpusavio sukabinėjimo. Teatro kanono – „Hamleto“ – parodijos, „rytietiškumo“ surogatų teatre ir gyvenime, šiandieninės rusiškos tikrovės (nuo lietuviškosios besiskiriančios gal tik „nacionaliniu“ klausimu) sklandaus sudėstymo į vieną teatrinį kūną spindesys. Intelektualaus scenografijos (Jūratė Paulėkaitė) sąmojo ir funkcionalumo, transformuojančio noh teatro sceną į nusikaltimo vietą – butą, baseiną, japonišką restoraną, o jos tiltą išpuošiančio gedulingomis laidotuvių stalo draperijomis. Spindesys kompozitoriaus ir dainų autoriaus Gintaro Sodeikos puikiai įdainuotų kvapą gniaužiančių „rusiško roko“ gabalų. Vaidybos azarto ir aktorių meistriškumo, išugdyto per daugelį metų OKT  spektakliuose.








Tėvas (Dainius Gavenonis)
Tirštas teatrinės kalbos srautas, kuriame komiškąjį buitinį pasakojimą tolydžio perkerta su trenksmu įsiveržiantis sapniškasis (arba „dvasių“) pasaulis, tiksliau – jo įvaizdžių parodija, o atskirus epizodus jungia soliniai roko numeriai, paskandinantys sceną ir žiūrovus dūmų debesyse. Pagrindinį veikėją, maždaug trisdešimtmetį Valią (Darius Gumauskas) aplanko nelemtai mirusio tėvo šmėkla (Dainius Gavenonis) su didžiule tatuiruote ant krūtinės ir neišgertu degtinės buteliu rankose ir sako, jog dėl jo mirties kalti žmona ir brolis. Naujasis hamletas Valia stoja dirbti nusikaltimų aukų imituotoju tardymo videoeksperimentuose, kad šitaip „skiepytųsi“ nuo mirties baimės, o galiausiai eksperimento tvarka nunuodija visus saviškius.


Į pjesės ir spektaklio autorių absurdiškos parodijos objektyvą patenka visi įmanomi žmonių sambūvio aspektai. Miela gera sutuoktinių neapykanta, besiskleidžianti piliečio Sysojevo šeimos konflikte, kur nusikaltimo motyvai kažkaip nepastebėti ištirpsta drybsant prieš televizorių, įnirtingai valant langą ir nešant šiukšles. Kuo taikiausiai į tamsiai mėlyno trikotažo kelnes išdubusiais keliais marškinius susikišęs Audriaus Nako Sysojevas tiesiog akyse pavirsta iš pykčio putojančiu maniaku, vien prisimindamas dabar jau žuvusios žmonos apsimetinėjimą kurčia. Neištikimą mylimąją (Rūta Butkutė) nuskandinęs Zachirovas (Algirdas Dainavičius) puikiai žaidžia rusiško įsivaizdavimo, kas toks yra musulmonas, stereotipais. Ir tai, į kokią tarpusavio priklausomybę patenka antrankiais sukaustytas gudrus Zachirovas ir jį saugantis vis iš koto virstantis mulkis seržantas Sieva (Rytis Saladžius), puikiausiai iliustruoja Valios teiginį, kad visi karai kyla tik dėl ekonominių priežasčių, ir su nacionalinėmis problemomis jie niekaip nesusiję. Verchuškino (Ramūnas Rudokas, Julius Žalakevičius), klasės susitikimo metu nušovusio buvusį klasės draugą, atvejis – parodija infantilumo tos pačios kartos, kuriai priklauso pjesės autoriai ir į kurios rankas dabar pereina atsakomybė už valstybę.








Kapitono (Vaidotas Martinaitis) ir Praporščikės (Dalia Michelevičiūtė) tarnyba. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Infantilumas ir išsieikvojimas – tokia galėtų būti spektaklio vaizduojamo pasaulio diagnozė. Išsieikvojimas čia totalinis. Visų ir visko. Naujosios ideologijos – nacionalinės, socialinės, kultūrinės. Tradicinių kultūrų. (Pjesės Moterį su kimono vaidinanti Eglė Mikulionytė tiesiog juvelyriškai tiksli: jos plastikoje ir be žodinio pasakojimo skleidžiasi gerokai nuvargusi ir kiek pagėrusi rusė padavėja, boso valia suvystyta į kimono ir išmuštruota „sunkaus likimo japonės“ vaidmeniui.) Išsieikvojimas valstybės, kurią čia reprezentuoja milicininkų trijulė: nervingasis Vaidoto Martinaičio Kapitonas, kamuojamas dviejų aistrų – geranoriškajai kvailutei Dalios Michelevičiūtės Praporščikei, kurios visa gyvybė susitelkusi kažkur klubuose, ir nevaldomo pykčio. Plius jau minėtas bejėgis Saladžiaus seržantas Sieva. Net socialiniai baubai jau nebėra baubai – narkomaniją jau suvirškino socialinė reklama. Pats žmogus išeikvotas. Iš noro gyventi liko tik Motinos „reikia gyventi“. Tai Dalios Brenciūtės personažui reiškia staiga visą kūną apimantį jaudulį vos pagalvojus apie dėdę Piotrą, o pačiam dėdei Piotrui (Kostas Smoryginas) – įsikibimą į samtį, kuris vienintelis gali užtikrinti gyvenimą. Valios merginai Olgai (Airida Gintautaitė), užsimaskavusiai tamsiais akiniais, – sugebėjimą atsiriboti, nekreipti dėmesio.


Ir persisotinimas. Plūstelėjusioje fantasmagoriškoje sapniškojo pasąmonės pasaulio eisenoje aplink šiurpiais griaučiais virtusią milžinišką žuvį (kurią turbūt reikėtų interpretuoti kaip krikščionybės simbolį), kurios stuburas pernarstytas lyg virgulėm, lyg rytietiškom valgomosiom lazdelėm, spiečiasi visokiausios pabaisos ir rikiuojasi ženklai ženkleliai.


Susidaro keistas įspūdis, kad spektaklis – savotiška Oskaro Koršunovo akcija. Savotiška apsivalymo eisena, išnešant į sceną visas atsargas, kauptas ir naudotas azartiškoje savęs ir OKT kūrimo byloje. Kurias vartoti reikia atsargiai, nes paskui nebežinosi, ar esi gyvas, ar jau prisišaukei mirties. 

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.