Perlenkei lazdą, seni Vilai!

Ramunė Balevičiūtė 2022-06-03 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Titas“, režisierius Gildas Aleksa („Teatronas“, 2022). Donato Ališausko nuotrauka
Scena iš spektaklio „Titas“, režisierius Gildas Aleksa („Teatronas“, 2022). Donato Ališausko nuotrauka

aA

Bandau įsijausti į kailį žmogaus, kurio pažintis su „Shakespeare'u, mūsų amžininku“, prasideda nuo Gildo Aleksos „Tito“, kurio premjera gegužės 25 d. įvyko „Menų spaustuvėje“ (trupė „Teatronas“). Spektaklis sukurtas pagal vieną pirmųjų Williamo Shakespeare'o tragedijų „Titas Andronikas“, kurioje stipriai justi ir romėnų tragiko Senekos, ir viduramžių moralitė įtaka ir kuri įtaiga bei išbaigtumu anaiptol neprilygsta brandiesiems dramaturgo kūriniams. Iki šiol Lietuvoje nestatytą pjesę išvertė Aivaras Mockus.  

Įtariu, kad visai jauno žiūrovo reakcija būtų maždaug tokia: „Visai fun, bet SQUID GAME geriau!“ Vyresnis galbūt prisimintų Quentiną Tarantino. Kraujo čiurkšlės ir klanai, nutrauktos galūnės ir kitokie groteskiškų žudynių padariniai - jų apstu naujajame Aleksos darbe. Ir tikrai būtų visai fun, jei per šią pramoginę uždangą persišviestų koks nors antras planas, leidžiantis rastis kritiškam santykiui.

Tiesa, antras planas „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje iš tiesų egzistuoja. Tai ilgas prabangiai serviruotas stalas, prie kurio visą spektaklį dešimt brangius bilietus įsigijusių žiūrovų ragauja virtuvės šefo Tado Eidukevčiaus kurtus patiekalus. Tai ir yra viso spektaklio vinis, kertinis režisūrinio sumanymo dėmuo. Valgantys ir geriantys svečiai stebi veiksmą, o mes, sėdintieji salėje, stebime ir veiksmą, ir juos. Tik valgytojus stebėti greitai pabosta, nes jie atlieka veikiau dekoracijos, o ne dalyvių funkciją. Toks animuotas atpakalys. Iš pradžių atrodo, kad jiems gal kiek nejauku vakarieniauti, kai prieš juos imituojamas smurtas ir žmogžudystės, betgi prie visko priprantama. Net kai „Titui“ artėjant prie pabaigos ir spektaklio veikėjams, ir žiūrovams patiekiami pyragėliai iš nužudytų vaikų palaikų, visa tai priimama kaip nekaltas teatro sąlygiškumas, žaidimas.

Žinoma, kaltinti žiūrovų, kad jie kaip nors ne taip reagavo, visai nederėtų. Už žaidimo taisykles atsakingi ne jie, o spektaklio kūrėjai. Nors galima numanyti, kad vakarieniaujančiųjų įvaizdis turėtų tapti aliuzija į „puotą maro metu“ ir aukštesniojo socialinio sluoksnio atstovų abejingumą viskam, išskyrus savo pačių komfortą, tačiau šis „Titas“ pernelyg nuosaikus ir nelinkęs provokuoti. Jis tiesiog stebisi ir juokiasi iš sutirštinto šekspyriškojo žiaurumo ir per daug neieško šiuolaikinių analogijų. Nors aktoriai vilki šiuolaikiškais Ugnės Tamuliūnaitės kurtais drabužiais ir dainuoja į mikrofoną pagal Jokūbo Tulabos muziką, tuo spektaklio aktualumas ir apsiriboja. Dar galėtume pridėti personažų, ypač jaunuolių, infantilumą (reikia pasakyti, kad aktorių Vilmos Raubaitės, Mildos Jonaitytės ir Mildos Naudžiūnaitės sukurti personažai turi žymiai daugiau jėgos). Kodėl spektaklis vadinasi „Titas“, sunku suprasti, nes akivaizdžiai ne aktoriaus Daliaus Skamarako jam įprastomis „keistuoliškomis“ priemonėmis vaidinamas Titas Andronikas čia svarbiausias. Tai kas tuomet yra toji visuomenė, kuri toleruoja smurtą?

Žinoma, toks neskausmingai žaismingas teatras turi ir, matyt, turės savo publiką. Gerai, kad žiūrovai gali rinktis tarp neseniai pasirodžiusių labai skirtingų Shakespeare'o interpretacijų: „Meno forte“ rodomo karščiuojančio ir jausmingo Pauliaus Markevičiaus „Koriolano“, Uršulės Bartoševičiūtės impozantiškos „Kaip jums patinka“ versijos Vilniaus mažajame teatre ir farsinio „Tito“. Kol kas šie skirtingi jaunų kūrėjų žvilgsniai į klasiką daugiau pasakoja apie juos pačius negu apie šiuolaikinį pasaulį, bet tai turbūt jaunųjų privilegija.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.