Neramių vandenų gyventojai

Kristina Steiblytė 2023-05-05 menufaktura.lt
Scena iš monospektaklio „Po vandeniu“; idėjos autorė, režisierė, kompozitorė ir aktorė Dominyka Budinavičiūtė (Kauno valstybinis lėlių teatras, 2022). Miško Motės nuotrauka
Scena iš monospektaklio „Po vandeniu“; idėjos autorė, režisierė, kompozitorė ir aktorė Dominyka Budinavičiūtė (Kauno valstybinis lėlių teatras, 2022). Miško Motės nuotrauka

aA

Aptikus vienintelį kitu dažniu nei visi kiti bendraujantį banginį, daugybei žmonių jo pagailo. Juk šis, kreipdamasis į savo giminaičius kitokiu balsu, nesusikalbės su savo būriu. Ir blogiausia - liks be poros. Visiškai vienas. Tad ir vadinamas jis ne tik 52-uoju, pagal savo balso dažnį hercais, bet ir vienišiausiu banginiu planetoje. Tik ar banginis jaučia vienatvę, kokį nors trūkumą ir ar apskritai šis banginis neturi poros - nežinome.

Būtent apie tokią, - nuspalvintą kitų ar savo paties gailesčiu ir apipintą įvairiausiais įsivaizdavimais, - vienatvę kalba Dominykos Budinavičiūtės spektaklis „Po vandeniu“ (Kauno valstybinis lėlių teatras, premjera - 2022 m. spalio 29 d.). Jauna aktorė, šio kūrinio režisierė, dramaturgė, kompozitorė ir atlikėja, neria į vienatvės vandenis ir kviečia prisijungti paauglius - rečiausiai teatralų dėmesio sulaukiančią auditoriją.

Spektaklio autorės pasirinkimas kalbėtis su paaugliais džiugina. Nors jaunos aktorės ir mokyklos dar nebaigusio jaunimo gyvenimiškos patirtys radikaliai skiriasi, ypač dėl pandemijos, kai paaugliai prarado daugybę galimybių susitikti ir kurti savas bendruomenes, jauno suaugusio žmogaus atviras kalbėjimas gali tapti priemone spektaklio žiūrovams įsivardyti savus jausmus. Tuo labiau, kad vienoje pirmųjų „Po vandeniu“ scenų apie vienišumą kalbant pagalvei ir knygai suvaidinami psichologai. Nors pokalbio ir temos rimtumą griauna televizijos laidos formatas ir psichologų reiškiamos simpatijos, tačiau spėjama įvardyti svarbių terminų ir sąvokų, kuriuos, jei tema imtų ir pataikytų kam nors į širdį, galima susirasti ir pasitikslinti.

Atpažįstama turėtų būti ir scenoje sukurta erdvė: lova šiltu mediniu rėmu, stalinės lempos, televizorius, atokiau stovi gitara (dailininkas Rokas Lažaunykas). Jaukumu dvelkianti poilsio erdvė spektaklyje tampa ir saugiu užutėkiu, ir Marianų lovio dugnu: čia kuriama, žaidžiama, pasakojamos istorijos, bet kartu ir skęstama tamsoje, bijoma, slepiamasi, atsiribojama nuo pasaulio. Toks asmeninės erdvės dvilypumas pabrėžia vienatvės bei vienišumo skirtį: savanoriškas atsitraukimas nuo bendruomenės ir jo panaudojimas kūrybai, mokymuisi, savęs pažinimui yra visai ne tas pat, kaip jausmas, jog nepriklausai kolektyvui, esi atskirtas, nereikalingas.

Skirtumą tarp vienatvės ir vienišumo spektaklyje galima pajausti, nes asmeninėmis patirtimis bei istorijomis iš gamtos gyvenimo ir psichologijos žiniomis paremti D. Budinavičiūtės tekstai išskiria tai vieną, tai kitą. Tačiau spektaklio autorė nebrėžia ribų tarp saugių jausmų ir pavojingų situacijų, kai jau reikėtų prašyti pagalbos. Vienišumas ir vienatvė persipina ir ima rodytis, kad spektaklio autorė vis dėlto neapsisprendė, apie kurį iš jų nori kalbėti: kviečia nebijoti nardyti vienatvės vandenyse ar perspėja apie vienišumo pavojus. Štai vienoje scenoje aktorė pasakoja apie tai, kaip vaikystėje gulėdama ligoninėje daug piešė: būdama vaikas ji labai skaudžiai išgyveno vienišumą, atskyrimą nuo įprasto gyvenimo ir artimųjų. Kitoje - atkreipia dėmesį į senolių vienatvę ir vienišumą, dar kitoje - kviečia suabejoti, ar vienišiausias banginis planetoje tikrai yra vienišas.

Gausybė scenų ir temų, metaforos keičia viena kitą, vienatvę ir vienišumą reprezentuojantis banginis, apie kurį aktorė papasakoja, sraigė, kurią suvaidina D. Budinavičiūtė iš antklodės sukonstravusi kiautą, ir šešėlių teatre pasirodęs Andy Warholas - tiek estetiškai, tiek turiniu vieni nuo kitų nutolsta taip, kad spektaklis ima atrodyti chaotiškas. Čia, greta asmeninio gyvenimo istorijų ir gamtos pasaulio, atsiranda net ir savo mirties meditacija, artima budistinei maranasati praktikai.

Tačiau ilgainiui, stebint spektaklį ir jame siūlomos informacijos gausą ima atrodyti, kad tokia pasakojimų, temų, formų įvairovė, negalėjimas kūrinio pabaigti, keturi spektaklio finalai yra ne tik patirties stokos išraiška, bet ir sąmoningai pasirinktos priemonės, kad atskleistų vienatvės ir vienišumo baimę. Tarsi kalbėjimas, vaidinimas, muzikavimas, televizoriaus ar senų piešinių žiūrėjimas tebūtų antklodės, po kuriomis slepiamasi nuo „blogų“ jausmų. Juk kuo daugiau visko imiesi, tuo mažiau laiko lieka jausti. Tačiau kartu ir mažiau laiko būti savimi, patirti pasaulį.

Vienas geriausių kūrybinių D. Budinavičiūtės sprendimų yra „Po vandeniu“ parodyti ne tik tokią baimę ir jos gimdomą chaosą, bet ir tai, kad viskas įveikiama. D. Budinavičiūtė, spektaklyje kūrusi dainininko Styvo personažą, finale jo atsisako ir dainuoja jau pati - viena, įsitaisiusi savo lovoje, tarsi plūduriuojanti vienatvės, o ne vienišumo vandenyne. Šioje scenoje, apsisprendusi neleisti baimei kontroliuoti pasirinkimų, D. Budinavičiūtė dainuoja, kad jos nebėra. Tarsi savos mirties meditacija būtų pabudinusi ryžtą toliau gyventi be baimės.

Šis, ant vos regimos budizmo gijos suvertas spektaklis, nėra gerai sukonstruotas, atrodo kiek naivus ir ne iki galo panaudoja visos komandos pajėgumą. Bet savo auditoriją jis pasiekia, prisibeldžia į jaunas širdis ir pakviečia nebijoti vienatvės: nerti į jos vandenis tarsi nebebūtume žemės gyventojai ir leistis nešamiems savęs pažinimo ir atsiveriančių naujų kūrybos, žinių, aiškesnės būties srovės.

Spektaklis žiūrėtas balandžio 26 d., VII tarptautiniame ASITEŽO festivalyje „Jėga / Cool“ Alytuje.
Lietuvos teatrų vaikams ir jaunimui asociacijos ASITEŽAS festivalį „Jėga / Cool“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.