Išbūti pasaulyje, tapusiame savo paties parodija

Laura Šimkutė 2023-06-19 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio ARTI / БЛИЗЬКО, režisierius Artūras Areima (Artūro Areimos teatras, 2023). Lauros Vansevičienės nuotrauka
Scena iš spektaklio ARTI / БЛИЗЬКО, režisierius Artūras Areima (Artūro Areimos teatras, 2023). Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

Prisimenate rusijos pradėto karo prieš Ukrainą pačią pradžią, kai medijos tiesiog skęste skendo atsikartojančiose antraštėse bei vienas už kitą baisesniuose vaizduose, bylojančiuose apie tik ką smarkiai sudrebintą ir čia pat, arti esančią realybę? Prisimenate, kaip buvo sunku atsirinkti, kurie vaizdai yra tikrai iš „čia ir dabar“, o kurie ištraukti iš „kažkada“ tam, kad ištroškusieji dėmesio galėtų gauti savo keletą akimirkų internetinės šlovės (o ypač populiarios buvo „tiesioginės transliacijos“ programėlėje „TikTok“, neva filmuojamos pačių karių, žengiančių į frontą)? Naujausias Artūro Areimos spektaklis „Arti“ tarytum sugrąžina tas pirmines šoko ir netikėtumo kupinas patirtis ir suteikia galimybę jas reflektuoti išlaikant saugų atstumą, jau pasistačius šiokią tokią laiko suteiktą emocinę užtvarą.

„Arti“ prasideda Monikos Poderytės skaitomu tekstu, kuris galiausiai ima skambėti kaip tolimas aidas, nors savyje turi stiprų emocinį užtaisą. Aktorė tekstą skaito sąlyginai ramiu balsu, kurį be perstojo daugina mikrofonas - it kokį „dar vieną“ medijų atneštą produktą, kuris atsikartodamas ima jaudinti vis mažiau ir mažiau, kol tampa vaiduoklišku fabrikatu. Taip žiūrovui užduodamas tonas ir tarytum kviečiama prigauti save patį, įeinantį į nejautros ir abejingumo būseną, užsidarantį savo saugiame burbule nuo tikro pasaulio negandų.

Iš tiesų toks, sakykime, hipermedijiškumas, kai teatro scenoje susijungia riksmas, dauginami garsai, plieskia akinamos šviesos, skamba kurtinanti muzika ir juda itin plastiški kūnai yra labai areimiškas bruožas, kuriuo taikomasi į visus žiūrovo pojūčius, it bandant šiam parodyti, kokį siaubingą nejautros lygį šis yra pasiekęs. „Arti“ hipermedijiškumas veikia keliasluoksniškai - ne tik kaip žiūrovo sąmonę atakuojantis reiškinys, bet ir kaip tam tikra dabartinės būties reprezentacija - internetinis nuomonių šiukšlynėlis, kuriame, žiūrėk, netyčia atrasi ir save, ir būsi prigautas savo netobulume, nors galbūt pieši visai kitokį paveikslą. Kaip kad Šarūno Datenio kuriamas personažas, atkartojantis protestą prie Vokietijos ambasados, ir vis galvojantis, kaip jam nepatogu šitaip gulėti; arba Gyčio Laskovo personažas savo monologe bandantis paaiškinti, kad vis tik labiausiai norėtų dabar užsirūkyti ir, pagaliau, „kiekgi galima apie tą karą“.

„Arti“ neturi nuoseklaus naratyvo - tai yra fragmentų koliažas, kurį jungia bendra tema (spektaklio dramaturgiją sudėliojo Kristina Marija Kulinič iš pačių aktorių parašytų tekstų bei ukrainiečių rašytojų kūrinių). Galima net sakyti, jog tai - kaleidoskopas, kadangi stengiamasi atspindėti ne tik tą vieną teisingą buvimo karo temoje modelį, o kaip tik suteikti balsą ir tiems, kurie nori atsiriboti, ir tiems, kurie temon įkritę labai giliai, ir tiems, kurie abejoja, ir tiems, kurie yra arti išprotėjimo ribos. Ir visą tą daryti ne moralizuojant, o kaip tik pastatant veidrodį, kuriame atsispindi kiek sutirštintas vaizdinys, taip lyg siekiant priminti žiūrinčiajam: mes jus suprantame, kviečiame neišprotėti. Čia matome ir dėl skleidžiamų teorijų išprotėjusią Eglės Špokaitės personažę, kuri atsisako matyti realią situaciją, ir kažkodėl kalba it koks paauglys, užaugęs „TikTokʼe“, nes vietoj paprasčiausių lietuviškų žodžių visur įterpia angliškus. Matome ir hipotetiškai sprendžiamą situaciją - ką reikėtų daryti porai, jei išprievartautai merginai gimtų orko vaikas, - kuri atrodo ir absurdiškai, ir be galo skaudžiai, nes kažkokiu būdu mergina staiga tampa „pati kalta“ ir šita situacija, regis, sužeistų vaikino vyriškumą ir ego.

Nors ir vartoju žodį „personažas“, tačiau pasakyti, jog aktoriai čia tikrai kuria personažus, būtų visiškai neteisinga - jie tarytum epizodiškai užsideda kaukes, kurios keičiasi kiekvienoje scenoje. Ir šio spektaklio struktūra neleistų kurti nuoseklių personažų - ji tiesiog pernelyg fragmentiška: kilusi iš to, ką reikia reprezentuoti laikantis ironiško atstumo. Aktoriai veikia plastiškai įsitvėrę vienas kito, o kartais besiritinėdami ant grindų, kartais nusirenginėdami, it nuogindami idėjas, kurias žiūrovui reikia perskaityti bei permąstyti.

Rėkiančią medijų estetiką spektaklyje sušvelnina ir subalansuoja pats aktorių buvimas ir jų kūnai - besiremiantys vienas į kitą, plastiški, paslankūs, lyg kalbantys apie poreikį palaikyti vienas kitą baisioje realybėje. Kartais „Arti“ įgyja šiuolaikinio šokio spektaklio prieskonių (nors tai neturėtų stebinti, žinant, kad Areima savo spektakliuose mėgsta jungti dalykus, kurie, atrodo, tarsi nedera vienas su kitu, - labai postmodernistiškas bruožas; spektaklio choreografas - Marius Pinigis), kai atrodo, lyg kai kurie judesiai, partnerių kilnojimai pasiūlo aliuzijas į Pinos Bausch estetiką.

Pasaulis „Arti“ tarytum tampa savo paties parodija, kurioje telpa beprotybė, skausmas ir absurdas. Ir, kad ir kaip iš pažiūros eklektiškai atrodo hipermedijuota Artūro Areimos praktikuojama estetika, tačiau čia ji labai tinka ir nėra tokia rėksminga, kaip galėtume įsivaizduoti. Kadangi ji primena: visas siaubas yra arti. Dar ne čia, bet sulaužyti esame jau dabar.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.