Iš smėlynų, su girgždesiu

Vlada Kalpokaitė 2005-11-21

aA







Jis (Leonardas Pobedonoscevas), Moteris (Ineta Stasiulytė)
Vilniaus mažasis švenčia savo įkurtuves premjerų salvėmis: po Rimo Tumino „Trijų seserų“ buvo galima neišeiti iš teatro, nusnausti kokiame nors jaukiame kampe ir patekti į kitą naują spektaklį – Laimos Adomatienės režisuotą Kobo Abės „Moterį smėlynuose“. Ir grįžti į tą patį kamputį, sukaupusi stebuklo vilties atsargas, laukti dar vieno teatro vadovo spektaklio – „Paskutiniai mėnesiai“ su dideliu Regimanto Adomaičio vaidmeniu.


Kai kas nors užsimena apie Laimos Adomaitienės jaunimo teatro studiją „Aglija“ Telšiuose, lieka geras ir kažkodėl išdidus jausmas, nors ir nedaug teko matyti. Tai, kad ten vyksta kūryba be jokių nuolaidų ir išnašų apie neprofesionalumą, infantilumą, provinciją ir juolab mėgėjiškumą, kad ten galima nustebti, žavėtis trapiom ir kartu stipriom prasmės, judesio, muzikos pynėm, kad ten naivu ir rimta, ir abiem atvejais labai teatrališkai gražu – teigia „Agliją“ kaip šviesų ir išskirtinį balsą mūsų teatrų vestuvių ir laidotuvių orkestrėliuose.


O štai apie „Moterį smėlynuose“ išeina pradėti nuo to, kad visą spektaklį neapleido kvapo asociacija: užuodžiau 1968 metų leidimo Kobo Abės knygos puslapius. Tas kvapas erzino tada, kai jis dar buvo dvidešimt kažkelių metų, dabar – juo labiau, ypač dėl to, kad jo čia mažiausiai buvo galima tikėtis.  


Matyti nuoširdus režisierės susidomėjimas tekstu, jo prasmėmis ir aplinkybėmis, dar – kad mąstyta apie Rytus, Japoniją ir japonus, sociumą ir individą, vyrą ir moterį, sielą ir kūną, jėgą ir silpnybę, pareigą ir laisvę, ir visur, ko gera, būta stipraus moralinio imperatyvo pasidalyti šiomis mintimis su žiūrovais.


Tačiau nutiko taip, kad spektaklio kalba, turint omeny absoliučiai visą jos žodyną, sintaksę, intonacijas, kompoziciją – apmaudžiausia šio žodžio prasme naivi, sekli, plokščia, bejėgė, seniai seniai nugyventa ir niekuo daugiau neužpildyta. Kyla mintis, kad galbūt būtų kitaip, jei profesionalių aktorių vietoje būtų buvę vaikai, kurie patys labiau patikėtų tuo, ką daro, ir būdami tiesiog savaime tikri, perduotų šį tikrumą savo vaidmenims? Ar tiesiog kitaip į juos žiūrėtum ir nemąstytum, kuo skiriasi mėgėjiškas teatras nuo nemėgėjiško?






Scena iš spektaklio. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos


Visas spektaklio problemas – negyva stilistika apvilktus aktorių balsus ir kūnus, vietomis nemotyvuotą judesio schematiškumą, vienspalvį, gruboką personažų charakterizavimą ir pačios istorijos pasakojimą, tiesiog tiesmukai „simboliškas“ mizanscenas ir ritmiką ir galop visiškai žaislinį orientalizmą – galbūt galima kildinti iš vienoje terpėje implantuotos ir kitur neprigijusios estetikos ir teatrinės pasaulėžiūros. Matyt, ji yra gerokai sudėtingesnė, trapesnė, gyva tik daugelio savo sudėtinių dalių vienovėje. Ten vaikai ir paaugliai, neprarasdami savo tikrojo amžiaus, įgydavo dar ir kitą, paralelinį – žmogišką be jokios amžiaus konotacijos. Atvirkštinis procesas – arba analogiškas, bet pradžios tašku pasirinkus suaugusio ir dar profesiškai susiformavusio žmogaus duotybę – bent jau šiuo atveju nepavyko, jei tai apskritai yra įmanoma.


Spektaklyje yra subtilių, labai plastiškų scenų ir keletas saujų gražios tylos – visa tai kelia  minčių, kad galbūt labiau vykęs sprendimas būtų jį visą konstruoti iš judesio, kuris tikrai buvo labiau įtikinamas, ypač aktorės Inetos Stasiulytės (Moteris). Scenose be teksto jie su Leonardu Pobedonoscevu (Jis) kartais sukurdavo skambesį to, kas pilnatviška ir nenusakoma, ypač jei nepasirodydavo smulkiais žingsneliais trepsintis komiškas japoniškų kaimiečių chorelis.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.