Apgaulingas Kobo Abės paprastumas

Ridas Viskauskas 2005-11-29 Literatūra ir menas, 2005 11 25

aA






Jis (Leonardas Pobedonoscevas), Moteris (Ineta Stasiulytė)

Režisierė Laima Adomaitienė – savita figūra mūsų teatro panoramoje: „viešaisiais ryšiais“ neužsiima, dirba tykiai su jaunimu Telšiuose, „Aglijos“ teatro studijoje, ir stebina mus neįprastais – emocionaliais, plastiškais ir jautriais moters ir vyro ryšius nagrinėjančiais spektakliais. Tiesa, man, žiūrint jos spektaklius, kartais kyla abejonių. Tarkim, kai L.Adomaitienė imasi „tobulinti“ pjesės autorių ir prikuria „nuo savęs“ naujas temas, keičia žanrus („Pasmerkti namai“ pagal T.Williamsą ar „Meška“ pagal A.Čechovą). Kol jaunuoliai jos spektakliuose reiškiasi per šokį, plastiką, kol režisierė kuria tam tikrą vizualinių ženklų sistemą (polinkis į metaforas išduoda ją esant Eimunto Nekrošiaus teatro gerbėją...), provokuoja publikos išgyvenimus vaizdais ir muzika, – įtaigu ir įtikinama. Bet kai tik jaunuoliams tenka prabilti ir veikti tekstu, magiška teatro iliuzija ima griūti („Raudonkepuraitė“ pagal M.Tikkanen). Gaila, neteko matyti vos keletą kartų vaidinto L.Adomaitienės spektaklio „Raudoni bateliai“ (Kauno lėlių teatras). Regis, tik teatrologė Vida Savičiūnaitė apie jį galėtų daugiau papasakoti. (Šį faktą paminiu, nes akcentuojama, esą Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre režisierės pastatyta „Moteris smėlynuose“ – pirmas jos darbas „profesionalioje scenoje“.)


Vilniuje nevaidintas ir telšiškių spektaklis „Moteris smėlynuose“ (pagal Kobo Abės romaną). Tad, mąstydamas apie L.Adomaitienės parengtą „Moters smėlynuose“ premjerą Vilniaus mažajame teatre, stokoju žinių, kuo abu spektakliai panašūs ir kuo skiriasi. Vilniečių spektaklis man kurį laiką buvo panašus į... lėlių spektaklį. Mat scenos erdvė (scenografas Adomas Jacovskis) padalinta į dvi dalis. „Viršutiniame aukšte“ lyg ekrane kuriamos dekoratyvios „pantomiminės“ scenos, vaizduojančios gyvenimą „anapus duobės“: šmirinėja smėlynų gyventojai, kapotu ritmu juda valdininkus ženklinančios figūros...






Scena iš spektaklio. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Jei aktorius (pasitelkti Mažojo teatro jauniausios kartos aktoriai, taip pat Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Vaidybos katedros Rimo Tumino kurso studentai) pakeistų lėlės ar net koks videoįrašas, rezultatas būtų tas pats... „Žemutiniame aukšte“, scenos aikštelėje, rutuliojama Moters (Ineta Stasiulytė) ir Vyro (Leonardas Pobedonoscevas) santykių drama.


Romano inscenizacija (autorė – L.Adomaitienė) – visuomet rimtas iššūkis režisieriui. Kas aišku skaitant knygą (sudėtingas veikėjų pasaulis, charakteriai, veiksmo aplinkybių visuma ir raida, laiko ir erdvės peripetijos, autoriaus požiūris...), ne visuomet suprantama spektaklyje. L.Adomaitienės vaidinime daug dėmesio skiriama atmosferai, žiūrovų emocijų provokacijai (nepamainomas talkininkas – kompozitorius Faustas Latėnas), bet vyro ir moters reikalai čia kiek migloti. I.Stasiulytė vaidina išoriškai trapią, bet užsispyrusią ir tarsi gyvenimo smėlyje „išdžiūvusią“ moterį-vabzdį. Ekspresyvusis L. Pobedonoscevas scenoje tiesiog „kunkuliuoja“. (Skirstant vaidmenis tam tikrais atvejais itin svarbus aktorių amžius. K.Abės romano veikėjai – ne jaunuoliai, ir vėlyvos aistros, „pro šalį“ einančio gyvenimo temos dėl to tik dramatiškesnės. Spektaklyje vaidinantys – itin jauni. Šiuo atveju tai nepadeda: viskas veikėjams, atrodo, dar prieš akis...)


Taigi Vyras visais būdais veržiasi iš daugiaprasmės „smėlio duobės“. Spektaklyje gausu fizinio veikėjų „tąsymosi“, sureikšmintų pauzių, žaidimo smėliu, bet K. Abės romano minties raida ir nerimas dėl nuasmeninto žmogaus dramos šiuolaikiniame mechaniniais ryšiais grįstame pasaulyje kaži kaip „išgaravęs“. Išėjo tokia supoetinta, sujausminta kriminalinė drama: vyras įkliuvo duobėn, moteris jo nepaleidžia, vyras siunta ir viešai ją prievartauja. Aistrų sūkuriai ir smėlio „lietus“...

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.