
„Suprantama, kad Rusija gyvena savotiškame vakuume, kuris pastaruoju metu tampa dar ankštesnis. Ir šia prasme gan keista šalyje, kurioje niekada nebuvo demokratijos, kalbėti apie demokratijos krizę", - sako režisierius Dmitrijus Volkostrelovas, kurio statytas spektaklis pagal Marko Ravenhillo 16-os pjesių ciklą „Shoot / Get Treasure / Repeat" rugsėjo 30 ir spalio 1 d. - bus pristatytas Vilniuje, „Menų spaustuvėje", festivalyje „Sirenos".
Ravenhillo užmarštis
Šiuolaikinės britų dramaturgijos legenda Markas Ravenhillas debiutavo sensacinga pjese „Shopping and Fucking" - ji buvo pastatyta Londono „Royal Court" teatre 1996 m., netrukus perkelta į Vest Endą, o paskui pradėta statyti ir visame pasaulyje. Lietuvoje „Shopping..." 1999 m. pastatė Oskaras Koršunovas ir tai buvo pirmasis lietuvių teatro susidūrimas su naująja britų dramaturgija in-yer-face. Vienas sėkmingiausiai dirbančių ir labiausiai gerbiamų savo kartos dramaturgų Ravenhilas yra minėjęs kartais besijaučiąs it Kylie Minogue: „Jai prireikė dešimt metų, kad žmonės pamirštų „I should be so lucky" ir įsimintų ją kaip „Can´t get you out of my head" kūrėją, nors per tuos metus ji parašė daug daugiau puikių dainų".
Ravenhillas taip pat yra pjesių „Faustas yra miręs", „Rankinė", „Keletas tikslių polaroidinių nuotraukų" ir „Motušės Klap viešnamis" autorius. 2006 m. viešėdamas Vilniuje, kartu su lietuvių aktore Vilma Raubaite jis prisistatė ir debiutuodamas kaip aktorius paties parašytoje pjesėje „Produktas". 2007 m. Edinburge, Fringe festivalio metu buvo organizuojami „Pusryčiai su Ravenhillu", per kuriuos kiekvieną festivalio dieną žiūrovams buvo pristatoma nauja trumpa britų dramaturgo pjesė iš ciklo „Shoot / Get Treasure / Repeat". Šios pjesės buvo parašytos netikėtomis aplinkybėmis: po sunkaus epilepsijos priepuolio paaiškėjo, kad Ravenhillas neprisimena nieko, kas vyko likus dviems mėnesiams iki ligos. Net to fakto, kad turįs parašyti šias pjeses. Festivalio organizatoriai, žinoma, priminė. Ir užuot tausojęs sveikatą bei ilsėjęsis, britų dramaturgas nutarė, kad sveikiau bus imtis intensyviai rašyti, o ne valgyti pyragus ir žiūrėti televizorių.
Spektaklio pavadinimas, pasak dramaturgo, yra kodas, kuriuo naudojantis kuriami šiuolaikiniai kompiuteriniai žaidimai: „šauk" - „pasiimk grobį" - „kartok". Autorius pasakoja galvojęs apie tai, kad žmonės ištisomis paromis yra bombarduojami naujienomis ir nebelieka erdvės apmąstyti šį milžinišką informacijos srautą. Tokią erdvę, tokią galimybę pažvelgti į situaciją iš šalies suteikia menas. Anot Ravenhillo, tai netgi galima pavadinti savotiškos formos meditacija.
Karo patirtys
Šiame kūrinyje Ravenhillas tiria, kaip terorizmas ir karas Artimuosiuose Rytuose paveikė mus. Spektaklio personažai - tai kasdienybės ir fantasmagorijos junginiai: su begalviu besikalbantis vaikas; sode ant suoliuko besišnekučiuojanti pora; iš moters už išlaisvintą šalį atsidavimo reikalaujantis kareivis... Kiekviena nauja pjesė - tai kančios fragmentas ir pašaipi karo su terorizmu ataka.
Kaip teigia pirmuosius sprogimus Maskvoje patyręs jaunas rusų režisierius Dmitrijus Volkostrelovas, vienas iš „Teatr Post" kūrėjų, „atsimenu, koks buvo šokas, kaip tai sukrėtė. Šiose pjesėse ir pasakojama apie tai - apie pirmą susidūrimą su šia nauja realybe. Prisimenu, kaip vos prieš ketverius metus, po pirmojo sprogimo, ilgai negalėjau atsikvošėti ir suprasti, kodėl ir kaip tai galėjo įvykti. Tačiau vėliau aš prie to pripratau ir išmokau su visu tuo gyventi".
Jauni Maskvos ir Sankt Peterburgo režisieriai ir aktoriai, 2011 m. susibūrę į „Teatr Post", 16 trumpų britų dramaturgo pjesių paverčia instaliacijomis, kurias publikai pristato kaip muziejaus gidai. Žiūrovams suteikiama visiška laisvė rinktis, kaip bus žiūrimas spektaklis: nuo pradžių iki pabaigos, su pertraukomis ar be jų, truks valandą ar šešias. Spektaklio ir meninės instaliacijos sintezę šiemetinėse „Sirenose" pristatantis „Teatr Post" sukūrė tokią teatrinę kalbą, kokia autoritarinėje Rusijoje dar nebuvo kalbėta. „Shoot / Get Treasure / Repeat" - tai šiuolaikinio meno paroda: žiūrovai keliauja po galerijos erdves, kuriose tuo pat metu vyksta skirtingos istorijos. Tekstas kaskart pateikiamas pasitelkus vis kitas menines priemones: projekcijas, vaizdo ir garso įrašus, instaliacijas, filmą, radijo teatrą, monologus...
„[Kūrinys] „Shoot / Get Treasure / Repeat" unikalus tuo, jog tai - epinis ciklas, perkeliantis siužetą anapus „čia ir dabar" rėmų. Ir tai yra vienintelė drama, kurioje tokiu mastu apmąstomas konkretus istorinis momentas. Žinoma, Ravenhillo istoriją visų pirma įkvėpė vakarų ir rytų civilizacijų susidūrimo situacija, - pasakoja Semionas Aleksandrovskij, dar vienas šio rusų spektaklio režisierius. - Tarp kitko, aš turiu itin daug gyvenimo karo realybėje patirties. Aš 12 metų išgyvenau Izraelyje. Dar būdamas mokinukas dirbau barmenu Tel-Avive ir tiesiog už kelių šimtų metrų nuo mano darbo vietos susprogo kavinė. Užsidarėme, išsivažinėjome namo, pravažiavome pro tą vietą, tačiau tai manęs nebešokiravo, nebepatyriau streso. <...> Man rodos, teatras ir menas apskritai gali patraukti žmonių dėmesį, nukreipti jį į pačią karo situaciją, į jos baisumus ir tragedijas. Ir teatras, be abejo, privalo šia galimybe naudotis".
„Teatr Post" kūrėjai teigia, kad dabar dabartinėje situacijoje menininkui Rusijoje gyventi kas dieną tampa vis sunkiau. Tačiau tuo pačiu, anot jų, kiekvieną dieną auga laisvos, jokiais draudimais neribojamos kūrybos poreikis. „Galbūt nuskambės patetiškai, bet mes suvokiame, jog šiandien mes ypatingai reikalingi savo publikai. Turime dirbti ir dirbti sąžiningai - tai vienintelis pasipriešinimo būdas", - vienas kitam antrina rudenį lietuvių publikai prisistatysiantys jaunieji kūrėjai.
„Shoot /Get treasure / Repeat" bus rodomas rugsėjo 30 d, spalio 1 d. Menų spaustuvėje, Šiltadaržio g. 6. Durys atidaromos 18:30. Bilietus platina „Tiketa".
„Sirenų" inf.