Šiuolaikinio šokio festivalio „New Baltic Dance“ programa atlieps sąmoningesnės eros aušrą

2025-02-28 menufaktura.lt
Akimirka iš šokio spektaklio „Non+Ultras“, choreografas Moritzas Ostruschnjakas (Vokietija). Nuotrauka iš festivalio archyvo
Akimirka iš šokio spektaklio „Non+Ultras“, choreografas Moritzas Ostruschnjakas (Vokietija). Nuotrauka iš festivalio archyvo

aA

Balandžio 23 – gegužės 18 dienomis, Vilniuje vyksiantis festivalis „New Baltic Dance“ pristato šių metų programą, kuri, pasak festivalio vadovės Gintarės Masteikaitės, yra stipriausia per visą jos devynerių metų vadovavimo festivaliui laikotarpį. G. Masteikaitė kviečia publiką įvertinti ne vienerius metus trukusios aukščiausio lygio kūrinių programos ruošimo rezultatą. Šių metų programa iššauks daug diskusijų, bus rengiami susitikimai su kūrėjais, psichologais ir gvildenamų temų ekspertais.

„Šiais nestabiliais laikais, kai viskas aplinkui keičiasi greičiau, nei galime suvokti, kūnas išlieka vieninteliu apčiuopiamu būdu patirti pasaulį. Mūsų festivalio vizualinė ašis ir pagrindinė žinutė – kūno kalbos, tampančios tiltu tarp realybės, kitų žmonių ir mūsų pačių, grožis ir universalumas“, – sako festivalio vadovė.

Tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis „New Baltic Dance“ jau 29-ąjį kartą suburs menininkus, choreografus, šokėjus ir žiūrovus, siekiančius tyrinėti šiuolaikinį pasaulį per šokio, kaip komunikacijos formos, galią. Savo kūrybą publikai pristatys dabartiniame šiuolaikinio šokio Olimpe esantys Ispanijos, Italijos, Vokietijos, Prancūzijos, Islandijos, Baltarusijos, Švedijos ir Lietuvos choreografai.

Festivalio atidarymo ir uždarymo trupės šoks didžiojoje Lietuvos nacionalinio dramos teatro scenoje, kiti kūriniai užpildys „Dūmų fabriko“ ir „Menų spaustuvės“ erdves, o dalies pasirodymų geografija pasieks Druskininkus, Ukmergę ir Gargždus.

Akimirka iš šokio spektaklio „Non+Ultras“, choreografas Moritzas Ostruschnjakas (Vokietija). Nuotrauka iš festivalio archyvo

Festivalio programoje: „nuogų“ socialinės temos, kūno šventovė ir klasikinis judesys

Festivalį atidarys italų ir ispanų trupės „Korʼsia“ šokio spektaklis „Mont Ventoux“, inspiruotas istorinio laiško apie kopimą į kalną, kuris kartu simbolizuoja kelionę į save ir gamtos atradimą. Šio spektaklio kūrėjai tiki, kad šokis yra geriausia priemonė atkreipti dėmesį į žmogų, jo ryšį su pasauliu ir vidinę transformaciją. Spektaklis rekomenduojamas visiems pasiilgusiems šokio masiškumo, judesio, scenografijos, garso estetikos.

Vienas jautriausių ir progresyviausių festivalio programos darbų – Vengrijos kūrėjos Adrienn Hód ir Vokietijos trupės „Unusual Symptoms“ pasirodymas „Harmonia“ – kvies žiūrovus į intymią patirtį, kurioje dominuoja artumo troškimas bei šokančių kūnų įvairovės sakralumas. Kūrinys, skirtas žmogiškumui, o jame šokantys žmonės su negalia suteikia kūriniui tikrumo, jautrumo, teikia paguodą apie viltingesnį pasaulį.

Švedijos ir Vokietijos menininkų kūrinys „Unearth“ – choreografo Jaftos van Dintherio perlas, apibūdinamas kaip kūno šventovės manifestas, kuriame šoka ir pats choreografas. Tai „reiškinys“, griaunantis šokio spektaklio stereotipus; spektaklis trunka net keturias valandas. Drąsus ir išgrynintas kūno bei balso choreografijos pasirodymas kvies mąstyti apie gyvenimo laikinumą ir praradimus.

Flamenko energija, nesuvaidintas tikrumas ir scenoje verdanti aistra atsiskleis ispanų duete „La Chachi“, kuriame šokėja María del mar Suárez ir dainininkė Lola Dolores kvies į gyvą, atvirą ir nepagražintą pietietišką patirtį. Viesulo jėgos vertas duetas supažindins mus su taranto – flamenko stiliumi, kilusiu iš Almerijos kalnakasybos regiono. Spektaklis rekomenduojamas visiems pasiilgusiems pietietiškos energijos, saviironijos, žaismingumo ir, žinoma, flamenko aistros.

Akimirka iš šokio spektaklio „Mont Ventoux“, trupė „Korʼsia“ (Italija, Ispanija). Marios Alperi nuotrauka

Viena laukiamiausių programos solo premjerų – „When the Bleeding Stops“ – choreografės ir atlikėjos iš Islandijos Lovísos Ósk Gunnarsdóttir šokio pasirodymas apie moters patirtis menopauzės laikotarpiu. Nesvarbu, kokioje šalyje ir kokio amžiaus auditorijai rodomas šis, viso pasaulio moteris sujungiantis, darbas, jis sulaukia netylančių stovimų ovacijų, šypsenos, juoko ir ašarų.

Publiką kaitins ir „Mirlitons“ – unikalus dvikovos performansas tarp žinomų Prancūzijos šokio ir muzikos pasaulio asmenybių – muzikanto ir vokalo perkusininko (beatboxer) Aymerico Hainaux ir žymaus choreografo, maištautojo François Chaignaud. Dvikovoje nebus nei  laimėtojo, nei pralaimėtojo. Svarbiausias jos tikslas – sukurti nepaprastus malonumo momentus, tarsi naujų laikų ritualą, supurtysiantį iki sielos gelmių. Rekomenduojame ieškantiems tikrumo, šviežio oro gūsio, poezijos, muzikos. 

Festivalį vainikuos aštrus vokiečių choreografo Moritzo Ostruschnjako kūrinys „Non+Ultras“. Pasitelkdamas išplitusių socialinių tinklų logiką, choreografas tiria sąsajas tarp fanatiškos sirgalių kultūros ir politinio protesto formų. Čia susiduria Taylor Swift gerbėjos ir futbolo ultros, politika ir protestas, apversti policijos automobiliai, dūminiai užtaisai ir pliušiniai talismanai, skamba arabiškos giesmės ir Anglijos stadionuose giedami himnai, „Mickey Mouse Club“ ir Beethovenas. Reikšmių sluoksnių sūkurys apšviečia vaizdų galiai pasiduodančią ir nesutaikomai susiskaldžiusią visuomenę.

Akimirka iš šokio spektaklio „Mont Ventoux“, trupė „Korʼsia“ (Italija, Ispanija). Marios Alperi nuotrauka

Lietuviškoje festivalio dalyje – ir premjeros

Lietuvos šiuolaikinio šokio kūrėja Agnietė Lisičkinaitė, kartu su festivalyje jau viešėjusiu baltarusiu Igoriu Shugaleevu, žiūrovams pristatys premjerinį darbą „Clap & Slap“ – dialogą tarp baimės ir veikimo būtinybės, tarp kolektyvinės ir asmeninės atsakomybės, tarp asmeninės tragedijos ir geopolitinės katastrofos. Taip pat Agnietė duete su Greta Grinevičiūte dovanos publikai savo kurtą kūrinį „Šokti 1000 metų“ – apie kiekvieno žmogaus gyvenime paslėptas choreografines galimybes.

G. Grinevičiūtė partnerystėje su „Meno ir mokslo laboratorija“ pristatys draugystę analizuojantį kūrinį „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“, o šokėja Giedrė Kirkilė spektaklyje „Kraitis“ kels žmogaus tapatybės kūrimo ir perkūrimo klausimus. Šokio performansas„Chiaroscuro“ supažindins su Lizos Baliasnajos meninio tyrimo dalimi, kurioje analizuojama baimės ir šleikštulio įtaka politinėms pažiūroms didėjančios visuomenės poliarizacijos laikais. Oksana Griaznova ir Marius Pinigis bei trupė „Nuepiko“ publikai prisistatys kūriniu „Saikas“, pasakojančiu apie mūsų visuomenėje labai dažnai pamirštamą ir ignoruojamą saiko vertę.

Festivalis „New Baltic Dance“ tampa vieta, kuri suburia menininkus, augina naują šokio profesionalų kartą ir kartu publiką, teikia galimybę pamatyti pasaulinius aukščiausio lygio kūrinius ir premjeras bei Lietuvos kūrėjų darbus.

Festivalio organizatorių informacija

Naujienos