Prancūzų žonglierius į Vilnių grįžta spektakliu „Molio žmogus“

2020-09-08 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Molio žmogus“, prancūzų trupė „Le Jardin des Délices“. Milan Szypura nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Molio žmogus“, prancūzų trupė „Le Jardin des Délices“. Milan Szypura nuotrauka

aA

Tarptautiniame šiuolaikinio cirko festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis ´20“ viešės ir prancūzų trupės „Le Jardin des Délices“ spektaklis „Molio žmogus“. Lietuva yra 17-ta valstybė, į kurią per savo septynis veiklos metus atvyksta šie prancūzai, iki šiol įvairiuose miestuose pasirodę daugiau negu pusantro šimto kartų. Tai - išskirtinė autorinių spektaklių trupė: garsus prancūzų žonglierius Nathanas Israëlis ir režisierė Luna Rousseau scenoje kuria savito braižo spektaklius, o asmeniniame gyvenime yra šeima, auginanti dvi dukras.

Į šių laikų cirką žmonės ateina skirtingais keliais. Nathanas žongliruoti pradėjo būdamas 16 metų, beveik atsitiktinai - mokykloje puikiai mokėsi ir planavo studijuoti „protinius“ mokslus, tačiau tarp 16 ir 19 metų pamažu atrado akrobatiką, o ypač - šokį. Kai po pirmosios šokio pamokos jo dėstytojas paklausė, kiek laiko jis jau šoka, suprato - veikiausiai jo vieta yra scenoje. Luna studijavo dailę, vėliau - šokį, cirką ir teatrą, dalyvavo grupiniuose kūriniuose, bet pamažu judėjo režisūros link. Susitikimas su Nathanu jai buvo lemtingas - jie ne tik kartu mokėsi, bet ir meniniu aspektu puikiai vienas kitą papildė.

Spektaklis „Molio žmogus“, kurį jie atveža į Lietuvą - Visaginą ir Vilnių, ir buvo pirmasis, nuo kurio prasidėjo šios trupės, kaip kūrybinio juridinio vieneto, veikla. Tuo metu Nathanas ir Luna kaip tik baiginėjo ENACR, Nacionalinę cirko menų mokyklą netoli Paryžiaus. Spektaklio pagrindas buvo noras sukurti pirmąjį Nathano autorinį solo spektaklį - teko rinktis idėją ir temą. Buvo apsistota ties moliu kaip scenografijos medžiaga, o dėl dramaturgijos aktyviai bendradarbiauta su rašytoju Claude´u Louis-Combet. Taip buvo prieita prie bendro darbo: Nathanas darbavosi scenoje, o Luna režisavo. Nuo to momento jiedu pradėjo kurti kaip bendraautoriai.

„Man žavu pradėti nuo beveik nieko, viso labo nuo keleto idėjų, improvizacijų ir palaipsniui plėtoti dramaturgiją. Šiuolaikiniame cirke galima pamatyti fizinį pasirodymą ir tuo pačiu prasmingą spektaklį. Tai, kas sukelia jausmus, gali versti mus susimąstyti arba suerzinti - tai visada vis kitokia patirtis“, - pasakoja Luna.

Nathanas jau yra vaidinęs Lietuvoje. 2011 m. festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis“ Vilniuje jis dalyvavo kitos prancūzų trupės „La Scabreuse“ spektaklyje „Taiteul“, kurį turbūt gerai pamena tuometiniai žiūrovai. Tačiau jis teigia dabar jau retai dalyvaujantis kitų kūrėjų pastatymuose - jį labiausiai domina spektakliai, kuriuose jis pats būna ir autorius, ir atlikėjas.

Abu kūrėjus jungia ir gyvenimo tikrovė, jiedu pora ir čia. Kūrybinio ir šeiminio, auginant dvi dukrytes, gyvenimo vingiai neretai kertasi, vieni kitiems sutrukdo. Ypač - kai reikia išvykti į pasirodymus kituose miestuose ar šalyse: tenka balansuoti it ant cirko lyno, skirti dėmesio ir tam, ir anam, išlikti lanksčiam.

Koronaviruso pandemijos tikrovė - dar viena aplinkybė, kuri labai stipriai paveikė šios kūrybinės komandos gyvenimą. Artistai skaičiuoja, kad nuo kovo iki liepos buvo atšaukta apie penkias dešimtis jų numatytų pasirodymų Belgijoje, Prancūzijoje, Šveicarijoje. Tai labai sunku, bet pašnekovai teigia, kad jie yra iš dalies lengvesnėje padėtyje negu kai kurie kiti kolegos, kurie, pavyzdžiui, žiemą kūrė naujus spektaklius. Prancūzijoje veikia sistema, pagal kurią trupės ir atskiri artistai gauną paramą šios krizės laikotarpiu, tačiau daug kas nujaučia, jog tos paramos visiems ilgam nepakaks, ir kad keletas ateinančių metų kultūros sektoriui bus labai sunkūs.

Kalbant apie kasdienį gyvenimą, Nathanas ir Luna pasakoja gyveną Paryžiaus regione - tai vis tik itin svarbus kultūros ir menų centras. Vaidinti Prancūzijos sostinėje visada yra didžiulis iššūkis ir kartu šansas bet kuriai trupei. Tačiau jie taip pat pabrėžia, kad šis aspektas kur kas svarbesnis teatro sričiai negu cirko. Dauguma svarbių cirko trupių ar didžiųjų profesinių festivalių vyksta ne Paryžiuje ar šalia jo, bet kur kas mažesnėse vietovėse, kartais - ten, kur gyvena tik keletas ar keliolika tūkstančių žiūrovų.

Kas yra tas Molio žmogus? Kūrėjai atsako, kad toks galėjo būti pirmasis žmogus arba galėtų būti paskutinysis. Ką tik gimęs žmogus arba senolis. „Jis yra tas, kuris, nepaisant kritimo, bando vis pakilti, ir pakilti aukščiau savęs: jis yra bet kurio iš mūsų atspindys!“, - teigia Nathanas ir Luna.

Spektaklis „Molio žmogus“ - rugsėjo 9 ir 10 d., Lukiškių kalėjimo cerkvėje.

„Naujojo cirko savaitgalio“ informacija

Naujienos