
![]() |
„Extravaganza“: miklių gruziniškų pirštukų aistringi šokiai. Tbilisio „Pirštų teatro“ archyvo nuotrauka |
Gruzija garsėja ne tik nuoširdžia garsiojo savamokslio dailininko Niko Pirosmani kūryba, bet ir legendiniu „Pirštų teatru“. Jo aktoriai – išmoningai pasipuošę, stulbinančiai plastiški ir gausybę personažų įkūnijantys rankų pirštai! Didžiuosiuose Lietuvos miestuose temperamentingieji gruzinai pristatys teatro vizitine kortele tapusį parodijų šou „Extravaganza“.
Šį spalvingą spektaklį sudaro vienuolika šokių, trys iš jų – gruzinų: mtiuluri, chorumi ir osuri. Taip pat bus ir iki skausmo pažįstamas rusų liaudies šokis „Kalinka“, kraują kaitinantis airiškas džiga, aistringas tango. Nepamirštamos spektaklio akimirkos – jaudinanti Georges‘o Bizet ir Rodiono Ščedrino „Karmen-siuitos“ versija ir rafinuotai seksualus kankanas.
Stebint „Extravaganzą“ galima pamiršti, kad spektaklyje vaidina tik pirštai, o ne patys aktoriai. Teatro scenoje stulbinamai lengvai keičiasi įvaizdžiai ir transformuojasi erdvė. Vieną tikrovę pakeičia kita – sąlyginė realybė, kurioje sukuriama ištisa visata.
Tbilisio „Pirštų teatras“ išsiskiria unikalu žanru, betarpišku bendravimu su publika ir stulbinančia vaizduote. Todėl publika dažnai mano, kad vaidina ne pirštai, o lėlės. Teatro įkūrėjas bei vadovas Beso Kupreišvili sako reikalaujantis iš savo trupės narių to paties, ko reikalaujama iš profesionalių aktorių, nors grupė yra atvira net atėjusiems iš gatvės. Vadovas reikalauja, kad jie skaitytų, domėtųsi viskuo, kas padeda kurti vaidmenis, nes šiame teatre visas emocijas ir jausmus tenka perteikti pirštais. Sudėtingiausia šiame teatre sugalvoti naujus judesius, plastikos įvairovę, todėl tenka nuolat tobulinti pasirodymus, paįvairinant juos netikėtais triukais. „Tai būdinga gruzinų temperamentui. Mes stengiamės kalbėti kuo įtikinamiau, naudojame kūno kalbą. Gal dėl to ir šis teatras gimė Gruzijoje. Mes įrodėme teatro bendruomenei, kad kūno kalba galima įgyvendinti įvairias idėjas“, – sako Kupreišvili, kurio manymu pirštų ir plaštakos plastika yra paveikesnė už žodį. „Nuolat kartoju savo aktoriams, kad žmogus, teisingai disponuojantis energetika, ir kelių pirštų krustelėjimu gali kurti stebuklus“, – sako jis.
Tuo šią vasarą įsitikino tarptautinio Druskininkų teatro festivalio žiūrovai, kuriame viešėjęs „Pirštų teatras“ pristatė du spektaklius ir pelnė žiūrovų simpatijų prizą. Teatro vadovas tuomet sakė, jog tai jiems – didžiausias įvertinimas ir išreiškė viltį sugrįžti ilgesnėms gastrolėms, kadangi teatro žanro specifika riboja žiūrovų kiekį. Todėl nereikėtų praleisti progos pamatyti šį fenomeną kovo 25 – balandžio 1 dienomis Vilniuje, Alytuje, Kaune, Panevėžyje, Šauliuose ir Klaipėdoje.
Gruzinų gastroles Lietuvoje pristato VšĮ “Kultūros cechas”. Bilietus platina TIKETA.
Trumpai
Idėja įkurti „Pirštų teatrą” kilo 1988 m. Batumyje po Vaikų meno studijoje „Mtiebi“ sėkmingai režisuotų Beso Kupreišvili etiudų. 1991 m. birželio 7 d. buvo atidaryta teatro studija suaugusiesiems. „Pirštų teatras“ – vienas pirmųjų Gruzijos pogrindinių teatrų, pelnęs pagarbą bei pripažinimą teatro visuomenėje iškart po jo atidarymo.
Nuo 1995 iki 2000 m. „Pirštų teatras“ laikinai sustabdė savo kūrybinę veiklą dėl vietos kaitos ir teatro pastato rekonstrukcijos. Tais metais jis intensyviai gastroliavo.
Beso Kupreišvili gimė 1958 m. Batumyje. Specialybė - lėlių teatro režisierius. Baigė Tbilisio Šota Rustavelio teatro institutą. Kupreišvili yra daugelio įdomių ir novatoriškų meninių projektų Gruzijoje iniciatorius bei kūrėjas. Jis dirbo su teatro, muzikos kolektyvais, taip pat buvo iškilių dailininkų parodų vadybininkas.