Lietuvos operos 100-metį dėl karantino pasitikęs be žiūrovų, LNOBT deda pastangas atsiverti kuo platesnei ir kuo įvairesnei auditorijai pažangių skaitmeninių technologijų dėka. Ruošiamas proveržis ir teatro edukacijoje: Vilniaus lopšelyje-darželyje „Gluosnis“ testuojamas dvejus metus rengtas projektas „Virtuali scena - ugdymo tobulinimas, naudojant skaitmenines technologijas“, virtualiosios realybės (VR) akinių pagalba perkelsiantis mažuosius žiūrovus tiesiai į LNOBT spektaklius.
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras pasaulyje garsėja sėkmingais žingsniais į kultūrai neįprastas sferas: teatro parengtas įrašas socialiniame tinkle „TikTok“ sulaukė 5 mln. peržiūrų ir tapo „virusiniu“, sparčiai auga ir „YouTube“ kanalo prenumeratorių bei teatro profilių įvairiuose socialiniuose tinkluose stebėtojų auditorija.
„Parengęs naują unikalų meninio ugdymo projektą, LNOBT taps dar vienos srities lyderiu Europoje, nes VR akiniai teatrinei edukacijai kol kas sistemingai nebuvo taikomi nė vienoje ES valstybėje. Svarbu pabrėžti, kad projektas „Virtuali scena - ugdymo tobulinimas, naudojant skaitmenines technologijas“ - tęstinis, ir ateityje prie jo galės prisijungti vis daugiau ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Ypač tai aktualu nuo didmiesčių nutolusiose vietovėse, kur gyvenančios šeimos retai lankosi nacionalinio lygmens teatruose. Tad projektas, kurį rengdami pastangas suvienijo maždaug 200 LNOBT darbuotojų (artistų, muzikantų, režisierių, IT specialistų ir kt.), padės mažinti geografinę ir socialinę atskirtį, atverdamas vienodas galimybes pažinti LNOBT repertuarą visos Lietuvos vaikams“, - teigia LNOBT generalinis direktorius Jonas Sakalauskas.
„Sveikinu iniciatyvą šiuolaikinėmis technologijomis vaikams pristatyti klasikinį scenos meną. Tikiu, kad tai gali tapti puikia įžanga į nuostabų operos ir baleto pasaulį, paskatinti vaikus vėliau apsilankyti LNOBT ir gyvai išvysti šokio ir muzikos šedevrus", - džiaugiasi Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė.
„Skaitmeninės technologijos leis dar labiau sumažinti atstumą tarp profesionaliosios scenos ir mažųjų žiūrovų. Tai - jaudinanti galimybė atskleisti vaikui magišką kūrybos pasaulį, sudominti jį muzikos, šokio, dainavimo menu, atverti beribes žmogaus vaizduotės erdves. Galbūt kažkam pažintis su virtualia scena liks viena įsimintiniausių vaikystės akimirkų, kažkam pasės pirmuosius nuoseklaus domėjimosi kultūriniu vyksmu grūdus, o kažkam turės lemtingos įtakos renkantis viso gyvenimo kelią“, - teigia Kultūros ministras Simonas Kairys.
Pasak investicijų ir plėtros projektų vadovo Sauliaus Zubrio, šiuolaikiška kultūros sklaida - tai priemonė, pasiekti tikslinę klausytojų grupę, kuri dar tik pradeda profesionalios kultūros pažinimą. Tai atliepia Europos Komisijos 2018 m. iniciatyvą, kuria siekiama iki 2025 m. sustiprinti ES kultūros matmenį per žinias, švietimą, kultūrą ir technologinę plėtrą.
„Ieškojome sprendimo, apimančio visas šias sritis ir leidžiančio skleisti mūsų kuriamą aukščiausio meninio lygio turinį plačiajai visuomenei. Apsisprendėme remtis pačiomis naujausiomis technologijomis, nes jos kuria didžiausią išliekamąją vertę bei užtikrina projekto tęstinumą. Didžiausias iššūkis buvo apjungti VR turinio technologinius sprendimus su ugdymo metodine medžiaga ir kūrybiškai pateikti vaikams. Kadangi projektas buvo pradėtas derinti 2018 metais, apie VR technologijų kokybę ir jos galimybes, kurias matome šiandieną, buvo sunku įsivaizduoti. Todėl 2020 m. teko atnaujinti ES projekto aprašymą, keičiant techniškai pasenusius sprendimus pačiais pažangiausiais, kultūros edukacijai Europoje pasitelkiamais pirmą kartą“, - pasakoja S. Zubrys.
VR akiniai sėkmingai naudojami JAV vaikų ikimokyklinėse įstaigose. Mokslininkai nustatė, kad ši technologija skatina vaikų kūrybiškumą bei padeda pasiekti geresnių rezultatų įvairiose ugdymo srityse. 360º filmuojančia kamera parengtas turinys padeda vaikams greičiau pažinti pasaulį, ugdo kalbos, klausymo, pasakojimo įgūdžius.
ES struktūrinių fondų lėšomis finansuojamas projektas „Virtuali scena - ugdymo tobulinimas, naudojant skaitmenines technologijas“, kurio tikslas - tobulinti ikimokyklinio ugdymo mokyklų veiklą, į ugdymo procesą įtraukiant virtualių technologijų naudojimu pagrįstą metodiką, orientuotas į 5-7-erių metų vaikus. Projekte dalyvaujančios penkios ikimokyklinio ugdymo įstaigos įvairiose Lietuvos vietovėse bus aprūpintos VR akinių komplektais, pedagogams skirtomis planšetėmis, programine įranga bei nuoseklia vienerių metų ugdymo veikla, parengta geriausių šalies specialistų.
„Kadangi projektas dalyviams kėlė nemažai privalomų sąlygų, iš pradžių manėme, kad bus sunku rasti jame dalyvauti sutinkančių ugdymo įstaigų. Tačiau visi projekte dalyvaujantys partneriai, išgirdę apie teatrą, skaitmenines mokymo priemones, interaktyvią ugdymo metodiką, sutiko iš karto“, - šypsodamasis pripažįsta S. Zubrys.
„Dabar vaikai - tikri technologijų žinovai, todėl turime sutikti, kad jų vaidmuo šiuolaikiniame ikimokykliniame ugdyme labai svarbus. Inovacijos padeda vaikams tobulėti, ir naudingiausios jos tada, kai vaikams pateikiamos ne kaip laiko praleidimo priemonė, o kaip įrankis realizuoti neišsenkamam kūrybiškumui. Projektas suteiks galimybę vaikams VR akinių pagalba pamatyti tikrą spektaklį virtualioje aplinkoje. Jo dėka atskleisime jų kūrybinį potencialą, ugdysime kūrybingumą, kritinį mąstymą, bendravimą ir bendradarbiavimą. O kartu su kitais projekto partneriais įgysime puikios dalyvavimo inovacijų diegime patirties“, - džiaugiasi Jolita Ivaškevičienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ direktorė.
Būtent jos vadovaujamos įstaigos pedagogai bei auklėtiniai pirmieji išbandė pažangiausią VR technologiją pažinčiai su LNOBT spektakliais. Vienerių metų trukmės ugdymo veiklos programoje vaikai supažindinami su Sigito Mickio kamerine opera vaikams „Zuikis puikis“, Kareno Chačaturiano baletu „Čipolinas“ ir muzikos instrumentus pristatančia edukacine programa „Orkestras“. Kiekvienam spektakliui pristatyti skiriama po 12 užsiėmimų, kuriuose po kelias minutes trunkančio epizodo peržiūros pereinama prie aktyvios vaikų įgūdžius lavinančios veiklos. Ikimokyklinio ugdymo pedagogai kartu su parengta įranga gauna specialistų preciziškai parengtą metodinę medžiagą bei nuoseklias jos taikymo rekomendacijas.
Ateityje su VR akiniais Lietuvos vaikai, tikėtina, galės apsilankyti ne tik teatre, bet ir muziejuose ar zoologijos sode, tyrinės egzotiškų kraštų gamtą ar povandeninį pasaulį. Šios technologijos taikymo ugdymui galimybės praktiškai neišsemiamos. ES struktūrinių fondų parama sukurtas LNOBT intelektinis turinys yra nemokamas ir gali būti naudojamas visose ES šalyse.
LNOBT informacija