Tik kartą Lietuvoje prieš nepilną šimtmetį (1933 m.) statyta Giacomo Puccini opera „Skraistė“ pagaliau sugrįžo į sceną Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) premjeroje. Joje dainuoja Lietuvos, JAV, Vokietijos ir Ukrainos solistai.
„G. Puccini triptiką pradedanti „Skraistė“ – impresionistinė, tamsaus seksualumo ir smurto kupina opera su dramatiškais duetais. Džordžeta, ištekėjusi už baržos savininko Mikelės, užmezga aistringą romaną su jo samdomu baržos kroviku Luidžiu. Tai anaiptol nėra tradicinė lyrinė operos herojė, veikiau moteris, gerai žinanti, ko nori ir kaip tai gauti. Nors Džordžeta įsimylėjusi Luidžį – be pasigailėjimo išduotų ir jį, jei tik horizonte pasirodytų kas nors naudingesnis“, – spėja niujorkietis premjeros režisierius Michaelis Capasso.
Moteris su pasiutusiais velniukais
Ką apie savo heroję šioje operoje galvoja solistė Sandra Janušaitė? „Džordžeta – koketė ir aistringa svajotoja, kurią slegia nuobodi buitis laive: „Koks gyvenimas šioje skylėje, tarp lovos ir viryklės?“. Užaugusi vaizdingame Belvilyje, ji svajoja apie vaikštinėjimą Paryžiaus gatvėmis ir tikrus namus mieste. Ją nervina ir santūrus, uždaras vyro Mikelės būdas: „Mėlynės nuo smūgių kartais geriau nei tylėjimas!“. Manau, Džordžeta turėjo daugiau meilužių, ne tik Luidžį. Pavadinčiau ją šiuolaikinio tipo moterimi su viduje slypinčiais pasiutusiais velniukais“, – sako solistė, kuriai yra tekę dainuoti daugelyje populiarių G. Puccini operų („Bohema“, „Madam Baterflai“, „Toska“, „Manon Lesko“, „Turandot“, „Sesuo Andželika“).
Džordžetos vaidmenį LNOBT premjeroje atlieka ir pastaruoju metu Londone gyvenanti graikų kilmės solistė iš JAV Kelly Glyptis. Karjerą scenoje ji pasirinko dar vaikystėje, nes mama dirbo meno vadove viename iš Virdžinijos valstijos teatrų. Kantriai, nuolat tobulėdama, mergina žingsnis po žingsnio judėjo savo užsibrėžto tikslo link. Laimėjusi ne vieną tarptautinį vokalistų konkursą, dabar dainininkė sėkmingai kuria vaidmenis ne tik operose, bet ir miuzikluose, tarp jų – garsiajame „Operos fantomo“ pastatyme Londono Vestendo teatre. Ji taip pat yra sertifikuota kovinių scenų aktorė bei jų statytoja.
Mikelės – baritonai ukrainiečiai
Mikelės partiją LNOBT premjeroje atlieka ukrainiečių operos solistai Andrei Bondarenko ir Yurijus Yurchukas. Kyjive studijavęs baritonas A. Bondarenko Lietuvos publikai jau pažįstamas: jis yra dainavęs Onegino partiją „Vilnius City Opera“ spektaklyje, pernai vasarą pasirodė festivalio „LNOBT Open“ pristatytame operos „Kaimo garbė“ koncertiniame atlikime. Dainininkas gyvena Vienoje ir yra laukiamas prestižiniuose Europos teatruose. LNOBT premjeroje jį matome ir Džanio Skikio vaidmenyje.
Kitas ukrainietis Y. Yurchukas – Londono karališkojo operos teatro baritonas, anksčiau stažavęsis šiame teatre pagal Jetty Parker jaunųjų artistų programą. Vokalą studijavo privataus DePaul universiteto muzikos mokykloje Čikagoje. Jis taip pat turi finansininko diplomą, gautą Kyjivo ekonomikos universitete, ir iki dainininko karjeros pradžios aštuonerius metus dirbo finansų patarėju JAV. Būtent tuo laiku jaunuolis pirmą kartą apsilankė operos teatre ir suprato, kad nori siekti savo slaptos svajonės – dainuoti.
Tenorai iš JAV ir Vokietijos
Džordžetos meilužio Luidžio partiją premjeroje atlieka ukrainiečių kilmės tenoras iš Vokietijos Alexanderis Schulzas ir solistas iš JAV Gregoryʼis Turay. A. Schulzas gimė ir užaugo Berlyne, tačiau profesionalaus solisto karjerą pradėjo Ukrainoje, studijuodamas Odesos muzikos akademijoje ir dirbdamas Odesos, Lvivo ir Charkivo operos teatrų solistu. Tenoras bendradarbiauja su įvairiais gimtosios Vokietijos teatrais, dainavo Austrijoje, Čekijoje, Italijoje, Bulgarijoje, Lenkijoje, Moldovoje, Kazachstane ir kitose šalyse.
Dainavimas anaiptol nebuvo G. Turay jaunystės svajonė: studijuodamas Kentukio universiteto koledže, amerikietis labiau domėjosi beisbolu ir ketino tapti verslininku. Tačiau jis sutiko pedagogą, kuris paragino dainuoti, ir tai žaibiškai apvertė jaunuolio gyvenimą: sėkmingai įveikęs perklausą, tenoras debiutavo Niujorko Metropolitan Opera teatro scenoje būdamas vos 22-ejų. Tuomet prasidėjo nuolatinės kelionės iš vieno pasaulio teatro į kitą, kol solistas nusprendė daugiau dėmesio skirti šeimai ir grįžo į gimtąjį Leksingtono miestelį Kentukyje. Čia tapo vokalo profesoriumi, šiuo metu vadovauja organizacijai „ComposeArt“, propaguojančiai moterų menininkių kūrybą.
Po skraiste – ir džiaugsmas, ir skausmas
Mažesnius vaidmenis „Skraistėje“ atlieka lietuvių solistai: Evelina Volodkovič, Monika Pleškytė, Ugnė Matukaitytė, Mindaugas Jankauskas, Rafailas Karpis, Raimundas Juzuitis, Mindaugas Tomas Miškinis, Edmundas Seilius ir mecosopranas iš JAV Lisa Chavez, kuri sukūrė ne tik Žebenkšties vaidmenį „Skraistėje“, bet ir pasirodo kitose triptiko operose kaip Kunigaikštienė („Sesuo Andželika“) ir Zita („Džanis Skikis“).
Gimusi Oklando mieste Ramiojo vandenyno pakrantėje, L. Chavez bakalauro studijas baigė Haivardo universitete Kalifornijoje, magistro studijas – Manheteno muzikos mokykloje Niujorke. Dainavo San Chozė operoje Kalifornijoje, Sarasotos operos teatre Floridoje, „New York City“ operoje Niujorke ir kt.
***
Ir pabaigai: kodėl pirmoji triptiko opera pavadinta ne pagrindinio personažo vardu, kaip likusios dvi, o tiesiog „Skraiste“? Džordžeta dainuoja: „Visi mes prisidengę skraiste, kuri kartais slepia džiaugsmą, kartais skausmą...“ „O kartais – nusikaltimą“, – atitaria žmonai Mikelė.
Giacomo Puccini operų triptiko „Skraistė. Sesuo Andželika. Džanis Skikis“ premjerą LNOBT scenoje galima išvysti iki gruodžio 7 dienos.
LNOBT informacija