„Gyvasis vyšnių sodas” Vilniaus ir Kauno teatruose

2010-10-05 Menų faktūra
„Vyšnių sodo” vasarnamio gyvenimas. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Spalio 8 d. Rusų dramos teatre ir 9 d. Kauno dramos teatre „Smeds Ensemble" (Suomija) ir „Audronio Liugos produkcija" pristatys videoinstaliacijos „Gyvasis vyšnių sodas" premjerą. Ji gimė iš unikalaus kūrybinio projekto „Vyšnių sodas" pagal Antono Čechovo pjesę, įgyvendinto 2009-2010 m. bendradarbiaujant su programa „Vilnius - Europos kultūros sostinė". Idėjos autorius ir režisierius - Kristianas Smedsas, vienas iš iškiliausių šiandieninių suomių teatro menininkų. Dailininkė - Jūratė Paulėkaitė.

„Vyšnių sodas" nėra įprastas scenos meno kūrinys. Tai - tęstinis kūrybinis procesas, kuriame, pasitelkus įvairių meno formų - teatro, kino, muzikos ir performanso - sintezę ieškoma atsakymų į klausimus apie kūrybos prasmę, atminties vertę ir vertybių kaitą. Čechovo pjesė pasitelkiama kaip metafora, padedanti apmąstyti kultūros vietą laiko tėkmėje ir prisiminti Anapilin  išėjusius mūsų kultūros „vyšnių sodo" kūrėjus.  

„Šiandien mes vėl susiduriame su klausimu - kur gali gimti meninė tiesa? Tokia tiesa, kuria galėtume pasidalint su kitais ", - teigė Kristianas Smedsas ir, subūręs skirtingų teatro menininkų bendruomenę, dvejus metus ieškojo šios tiesos toli nuo teatrinio gyvenimo šurmulio. Iš pradžių buvo tik apleistas sodas Vilniaus priemiestyje su senais vaismedžiais ir nedideliu vasarnamiu - nykstančio Vilniaus peizažo dalis. Ją sparčiai keičia naujas urbanistinis miesto veidas, kurio pėdsakai pastebimi ir priemiesčiuose. Tokių erdvių šiandien yra daugelyje Europos miestų. Tai - atminties erdvės, tampančios „vyšnių sodo" priešistore. „Vyšnių sodo" kūrybinę grupę sudaro labai įvairūs lietuvių teatrinės kultūros atstovai.  Skirtingos kartos ir meniniai interesai - kaip ant delno. Kai kuriuos buvusius bendražygius likimas išblaškė po pasaulį. O visus sujungė „Vyšnių sodo" idėja. Iš tikrųjų jie ir yra tikrasis „vyšnių sodas", kaip kūrybinės bendruomenės utopija šiandieniame pasaulyje.

Po šįmet festivalyje „Naujosios dramos akcija´10" įvykusios premjeros kitąmet „Vyšnių sodas" yra pakviestas į prestižinius tarptautinius festivalius Seule (Pietų Korėja) ir Vienoje (Austrija). Iš „Vyšnių sodo" repeticijų sukurta videoinstaliacija „Gyvasis vyšnių sodas" (autoriai Ville Hyvönen (Suomija) ir Lennart Laberenz (Vokietija) yra viso projekto dalis ir kartu jo tąsa, siekiant apmąstyti giluminius šiuolaikinio teatro pokyčius. Šįmet lapkritį  „Gyvasis Vyšnių sodas" bus pristatytas Maskvoje rengiamame tarptautiniame festivalyje „Naujasis Europos teatras".

Rusų dramos teatre „Gyvasis vyšnių sodas" bus parodytas tarptautinio festivalio „Sirenos" programoje (įėjimas laisvas). Kauno dramos teatre kartu su projekto pristatymu įvyks specialiai rengiamas vakaras. Jo idėją padiktavo teatre vykstanti rekonstrukcija ir teatro  jubiliejus. Šiandien ne tik keičiasi pirmojo mūsų profesionalaus dramos teatro pastatas, bet taip pat jame pradeda dirbti nauja režisierių, aktorių karta. 70-šimtmetį švenčiantis teatras mena savo „vyšnių sodo" praeitį ir kuria ateities viziją. Kokia ji bus - dar negalime pasakyti, kaip ir Čechovo „Vyšnių sodo" personažai nežino, koks likimas laukia jų, kai sodo nebeliks. „Gyvojo vyšnių sodo" su jame dalyvaujančiais garsiais lietuvių teatro menininkais, kūrusiais taip pat ir Kauno dramos teatro istoriją, pristatymas yra kaip simboliškas atsisveikinimas su teatro praeitimi ir siekis ištiesti ranką ateičiai, be kurios vizijų neįsivaizduojamas gyvas kūrybos procesas. Jų lūkesčius įkūnys vakarą užbaigsiantis vieno novatoriškiausių jaunųjų lietuvių menininkų Gedimino Gelgoto ir jo vadovaujamo Naujų idėjų kamerinio orkestro NICO pasirodymas.

ALP inf.

 

Naujienos