Greta šokio spektaklių – edukacija ir susitikimai

2015-05-07 Menų faktūra

aA

Vakar kelių tautų atstovų - Belgijos-Norvegijos-Japonijos - trupės spektakliu „As if nothing has been spinning around for something to remember" Vilniuje prasidėjo tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis".  Ypatingą dėmesį flamandų šokiui skiriantis festivalis siūlo ne vien susipažinti su kūrėjų darbais, bet ir su jais pačiais susitikti vakarais po spektaklių Menų spaustuvės kavinėje. Tačiau svarbu ir tai, kad sudaroma galimybė plačiau pažvelgti į flamandų kultūros ir šokio politiką, jos pastarųjų keleto dešimtmečių įdomiausius pavyzdžius - apie tai paskaitas skaitys Joris Janssens iš Flamandų menų instituto ir Pieteris T´Jonckas, taip [pat vesiantis šokio kritikos seminarus. Alison M. Friedman (Ping Pong Productions direktorė) pasakos, kaip galima būtų užkariauti Kinijos rinką. Edukacinę programą galite rasti čia.

Festivalio rengėjai į Vilnių atveža ir kitų įspūdingų kūrinių. Netrukus sostinėje pasirodys ir vienas žymiausių Suomijos bei Šiaurės šalių choreografų, Helsinkio šokio trupės meno vadovas Jyrki Karttunenas, visus sužavėjęs savo kūriniu apie senstančią divą Džemainą. Sekmadienio pavakare (gegužės 10 d. 17 val.) Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vyksiantis spektaklis „Daugybė Džemainos veidų" (Jemina - Act as you´d know her) nagrinėja persirengėlių pasirodymus kaip visuomenės klounadą, sugretinant vyrą ir moterį, dieną ir naktį, romantiką ir kasdienybę, tikrovę ir klastą. Pasirodymas grįstas struktūruota improvizacija ir įkvėptas komedijų, lengvo erotinio kabareto ir šiuolaikinio šokio.

2012 m. spektaklis Suomijoje buvo apdovanotas kaip geriausias metų teatro kūrinys. Žiuri jį pavadino absurdišku kaip pats gyvenimas. „Džemainoje galima išvysti geriausias šiuolaikines šokio, teatro, gyvų pasirodymų tradicijas. Kūrinyje moteris vaizduojama kaip protinga, beatodairiška ir kūniška būtybė. Trupė sujungia jaudinamus, groteskiškus aspektus su manipuliacija ir spontaniška ekstaze. Istorijos spektaklyje yra tokios pat absurdiškos kaip gyvenimas, jos peržengia visus lyčių nesutarimus", - teigė žiuri.

Šiam vertinimui linkęs pritarti ir pats spektaklio kūrėjas. Apie tai, kokias moteris įkūnija spektaklis, kokio atgarsio jis sulaukė Suomijoje, ir tikrąją savo gyvenimo meilę, trumpai papasakojo pats choreografas.

- Kodėl nusprendėte sukurti spektaklį „Daugybė Džemainos veidų", ką juo norėjote parodyti?

- Tai buvo tarsi galimybė prisiliesti prie žmogaus trapumo ir unikalumo flirtuojant su persirengėlių pasirodymų, komedijų ir šokio žanrais. Vyras, vaidinantis moterį, tarsi įkūnija šiuolaikinės klounados pradinę esmę: prieš „karalių" klounai turi kitokias teises.

- Kokias moteris įkūnija Džemaina?

- Visas keistas, nepakenčiamas ir todėl mielas moteris, kurias sutikau savo gyvenime. Imituoju jas pačiu geriausiu ir pagarbiausiu būdu.

- Suomiai atrodo gana konservatyvūs. Kaip šį spektaklį įvertino paprasti jūsų šalies žiūrovai? Ar sulaukėte prieštaringų nuomonių?

- Spektaklis Suomijoje buvo labai gerai sutiktas. Atsižvelgiant į parduotus bilietus jis įrodė esąs populiaresnis negu šiuolaikinio šokio spektakliai apskritai. Mano nuomone, visiems patinka ši nepaprastai savarankiška moteris / moterys. Nepaisant deklaruojamo konservatyvumo, Suomija jaučia stiprią ir ilgalaikę meilę komedijoms ir vyrams, persirenginėjantiems moterimis.

- Ar galite teigti, kad šokis yra jūsų tikroji gyvenimo meilė? Kaip jis atėjo į jūsų gyvenimą?

- Kaip tėvas, turintis šešių mėnesių dukrelę, turėčiau pasakyti, kad ji yra mano gyvenimo meilė. Bet sakykime, kad šokis yra labai svarbi mano dalis, be kurios savęs neįsivaizduoju. Jį atradau būdamas paauglys ir gana greitai suvokiau, kad šokis yra tai, kam noriu save atiduoti.

- Daugelį metų dirbote kaip laisvai samdomas choreografas ir net turėjote savo nepriklausomą šokio trupę „Karttunen Kollektiv". Dabar esate pagrindinės institucinės šiuolaikinio šokio trupės Suomijoje meno vadovas. Ar jaučiate skirtumą tarp viešojo statuso ir kūrėjo laisvės?

- Laisvės samprata (arba laisvės apribojimas) yra labai skirtinga atsižvelgiant į kontekstą. Esu dėkingas už galimybę reikšti savo meninę aistrą ir įgūdžius didesniu mastu ir platesnei auditorijai.

 NBŠ inf.

Naujienos