„Jeigu gali atpažinti aukštos kokybės meno kūrinį, tai jį atpažinsi tiek cirke, tiek šokyje ar teatre,“ - teigia Gintarė Masteikaitė, rugsėjo 5 d. startuosiančio tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio „Naujasis cirko savaitgalis ʼ17“ vadovė. Kultūros vadybininkė, prodiuserė, „Kaunas - Europos kultūros sostinė 2022“ scenos menų vadovė, Lietuvos šokio informacijos centro direktorė Gintarė Masteikaitė radijo stoties Relax FM laidoje „Avanscena“ laidos kūrėjai Karinai Metrikytei plačiau papasakojo apie Lietuvoje sparčiai populiarėjantį naująjį cirką ir ko tikėtis iš netrukus prasidėsiančio festivalio.
Drąsus šuolis į nežinomus vandenis
Trejus metus Vilniuje gyvenanti Gintarė jau bene dešimtmetį aktyviai sukasi Lietuvos kultūriniame gyvenime. Kaip teigia kultūros vadybininkė, festivaliai visuomet buvo jos darbo dalis, o tai, kad dabar jų vis daugėja ir plečiasi scenos menų ribos, jai kelia vis didesnį žavesį. „Aš labai smalsi, man įdomu pamatyti skirtingas sritis, atrasti jas jungiančius dalykus ir naujas meno rūšis, kurias pati asmeniškai, o ir mūsų žiūrovas, dar mažai pažįstame,“ - teigia laidos viešnia. Net ir šiųmečio „Naujojo cirko savaitgalioʼ17“ programa, anot ją sudariusios Gintarės Masteikaitės, atskleidžia jos asmeninį susižavėjimą meno formų skirtybėmis ir jų sąsajomis.
Ji pati naująjį cirką atrado vos prieš ketverius su puse metų. „Kai šiam festivaliui sudarinėjau programą prieš trejus metus, viena žurnalistė manęs paklausė, kaip galiu, vos pradėjusi domėtis naujuoju cirku, jau kurti jo programą. O aš sau labai drąsiai tai leidau - šokau į šį nežinomą vandenį,“ - prisimena Gintarė Masteikaitė ir priduria, - „Visgi tai nėra kažkas labai naujo, ko nesuprastum, dirbdamas scenos menų srityje.“ Kultūros vadybininkė, jau ilgai dirbanti šiuolaikinio šokio srityje, sako, jog ši ir naujojo cirko sritys vienaip ar kitaip siejasi, tad jeigu gali atpažinti aukštos kokybės meno kūrinį, jį atpažinsi tiek cirke, tiek šokyje, tiek teatre.
Gintarė pati stebisi: nors „Naujojo cirko savaitgalis“ gyvuoja jau dvylika metų ir ji apie šį festivalį buvo išties daug girdėjusi, iki savo susidomėjimo šia scenos meno sritimi festivalyje nesilankė. O pirmąkart šiuolaikinio cirko pasirodymą ji pamatė Palestinoje - tai buvo Palestinos cirko mokyklos spektaklis „B-Orders“. „Jis paliko man labai didelį įspūdį. Po dvejų metų, kai pradėjau dirbti šioje srityje, tą spektaklį pristačiau ir Lietuvos publikai,“ - prisimena Gintarė Masteikaitė.
Šių metų festivalio ypatumai
Lietuvoje sparčiai populiarėjantis šiuolaikinis cirkas užtikrintai atranda savo žiūrovą. Visgi tiems, kas pirmą kartą išgirsta apie naująjį cirką, prireikia tam tikro nusiteikimo ir galbūt net drąsos žengiant į šią nepažįstamą scenos meno teritoriją, kurioje kalbama itin savita kalba.
Koks gi bus šiemet rugsėjo 5-10 dienomis vyksiantis „Naujasis cirko savaitgalisʼ17“? Tarptautinis festivalis kasmet suteikia publikai išskirtinę galimybę pamatyti geriausių pasaulio šiuolaikinio cirko trupių pasirodymus, tad šiųmetė programa - ne išimtis, joje žiūrovų laukia pastatymai, jungiantys fizinį teatrą, akrobatiką ir būties klausimus, nors netruks pasirodymų, kuriais siekiama provokuoti ar linksminti publiką. Taip pat „Naujasis cirko savaitgalisʼ17“ sieks paneigti tam tikrus bendrai priimtus meno ir kultūrinius stereotipus. Vienas tokių pasirodymų - suomių kūrėjų Duo Kamppi & Roihu darbas „The Forest Project“, įkvėptas senojo suomių folkloro, pasakų ir tikėjimo stebuklingomis miško galiomis. Anot Gintarės Masteikaitės, humoro jausmą suomiai tikrai turi - gerą, truputį sarkastišką ir šaltą, bet gilų.
„Lengvo pobūdžio, žaismingu“ spektakliu festivalio vadovė vadina kitos Suomijos kūrėjų trupės MOSH SPLIT šou „SISUS“, atidarysiantį „Naujojo cirko savaitgalįʼ17“. „Penkios nuostabios merginos scenoje šėls su labai didele energijos ir fizinės jėgos doze. Tokių susitikimų būna labai mažai ir labai retai,“ - teigia pašnekovė.
Festivalio vadovės teigimu, žiūrovus, apsilankysiančius festivalyje, sužavės spektaklių konceptualumas, tam tikrų cirko normų laužymas, scenografiniai sprendimai bei proga patiems būti spektaklio dalyviais.
„Tikrai nesakau, kad visa programa paremta tiktai humoru ir žiūrovai išeis iš spektaklių susiėmę už pilvų. Tikrai ne,“ - garantuoja festivalio programos sudarytoja.
Bene didžiausia laukianti intriga - pasaulinė šiuolaikinio cirko kūrėjo, prancūzo Boriso Gibé metafiziniu vadinamo spektaklio „L´absolu“ premjera. Tai projektas, kurį daugelis scenos menų profesionalų laikė per daug ambicingu ir nerealiu, o lietuvių žiūrovai pirmieji galės išvysti kaip jis virsta kūnu.
„Kiekvieno festivalio programa pradedama sudarinėti prieš vienerius ar net dvejus metus. Man tai - labai sudėtingas procesas, kadangi labai paprasta surinkti lengvo pobūdžio programą ir taip patenkinti eilinio žiūrovo norą smagiai praleisti laiką. Tačiau atrasti darbus, kurie turėtų gilesnę mintį, būtų sudėtingesni tiek žiūrovui, tiek atlikėjui, tiek pačiam festivalio organizatoriui - užtrunka.“
Intriguojanti premjera
Pažintis su šių metų festivalio laukiamiausio pasirodymo autoriumi Borisu Gibé, anot „Naujojo cirko savaitgalio ʼ17“ vadovės, prasidėjo prieš trejus metus, kai Borisas Gibé viešėjo Vilniuje su kitu savo spektakliu. Gintarė Masteikaitė prisimena, kad jau tuomet prancūzų kūrėjas atskleidė turįs idėją savo būsimam spektakliui statyti įspūdingo aukščio metalinę palapinę. „Man tada ši mintis pasirodė truputį iš kosmoso srities, kaip ir daugeliui kitų, kuriems jis tai pasakojo,“ - šypteli pašnekovė. O prieš metus, kai Gintarė lankėsi Paryžiuje, stebėjo įvairių festivalių spektaklius ir ieškojo tiksiančiųjų būsimam „Naujojo cirko savaitgaliui“, ji netikėtai sulaukė kvietimo dalyvauti Boriso Gibé naujojo projekto „work in progress“ pristatymą. „Jis tuomet pakvietė Prancūzijoje buvusius ar į Prancūziją galinčius atvykti profesionalus ir draugus iš viso pasaulio. Susirinko šimtas žmonių - lygiai tiek, kiek telpa į spektaklio palapinę. Borisas Gibé gyvena apleistoje traukinių stotyje, laukuose pusiaukelėje tarp Liono ir Paryžiaus. Jis norėjo, kad įvertintume jo darbą, pasvarstytume, ar įmanoma šį projektą vystyti toliau, realizuoti jo kūrybines idėjas,“ - prisimena kultūros vadybininkė. Ji prisipažįsta, kad nieko panašaus anksčiau nebuvo mačiusi, bet net negalėjusi pagalvoti, kad šio projekto premjera įvyks Lietuvoje. Visgi vėliau Gintarei Masteikaitei pradėjusi kirbėti mintis, kad galbūt iššūkis pristatyti šį spektaklį gimtojoje šalyje įmanomas - juk ir pats Borisas Gibé neslėpė labai norįs sugrįžti į mūsų šalį, jaučiąs sentimentų jam labai patikusiam Vilniui. Tad imta tartis su „L´absolu“ prodiuseriu ir bendromis jėgomis bei abipusėmis pastangomis mūsų žiūrovai bus pirmieji, rugsėjo pradžioje išvysiantys šį spektaklį „Naujojo cirko savaitgalyje ʼ17“.
Kaip teigia festivalio vadovė, labiausiai gaila, kad šį didžiulio tarptautinio susidomėjimo jau sulaukusį projektą festivalyje pamatys tik 500 žiūrovų - „L´absolu“ bus rodomas penkis kartus, o į spektaklio palapinę telpa lygiai šimtas žmonių. „Nežinau, ar mes galim atvežti tokį projektą kitais metais, ar toks projektas išvis gali vėl būti sukurtas, nes šis pastatymas buvo kuriamas ilgai,“ - svarsto Gintarė Masteikaitė.
Festivalio vadovė būsimiems „L´absolu“ žiūrovams pataria: „Reikia pamiršti viską, kas jums asocijuojasi su žodžiu „cirkas“ ir pasinerti į Boriso Gibé kuriamą pasaulį, nes tai yra daug daugiau, nei mes suvokiam cirką.“
Tarptautiškiausia ir socialiausia bendruomenė
Gintarės Masteikaitės nuomone, šiuolaikinis cirkas jungia ne tik šiam žanrui įprastus žongliravimo, akrobatikos, žaidimo elementus, klounadą, bet ir kitas meno sritis - šokį, teatrą, performansą. Tačiau kur tuomet prasideda ir baigiasi naujasis šiuolaikinis cirkas?
„Ribos yra mūsų galvose,“ - tvirtai sako pašnekovė. - „Šiuolaikiniame cirke šiuo metu jokių ribų nėra.“ Kultūros vadybininkės teigimu, atlikėjai, kurie nespraudžia savęs į jokius rėmus ir ieško jungčių tarp skirtingų sričių - įdomiausi. „Jų darbai kelia klausimus ir labiausiai atveria vaizduotės ertmes - tu tiesiog pasineri į tą pasaulį ir galvoji, kas čia buvo, kodėl, kur galima tai padėti, su kuo tai galima valgyti.“
Gintarė Masteikaitė teigia, jog šiuolaikinio cirko kūrėjai turi daug laisvių, tačiau iš kitos pusės yra labai apriboti saugumo reikalavimų ir fizinių atlikimo technikų, kadangi turi būti budresni už teatro aktorius ar šokėjus. „Tad laisvė su ribomis labai susisieja,“ - svarsto pašnekovė.
„Cirko bendruomenė, mano supratimu, yra pati socialiausia tarp scenos menų bendruomenių. Šiuolaikinio cirko artistai - patys paprasčiausi ir tarptautiškiausi, tai daug keliaujantys atlikėjai. Dabar cirko trupės neretai yra tarptautinės, jų nariai - atlikėjai iš viso pasaulio: vienoj trupėj gali rasti kolumbietį, kanadietį, prancūzą, suomį, vokietį, britą - tautybė visiškai nesvarbi,“ - sako scenos menų srityje dirbanti vadybininkė. Visgi skaudžiausias naujojo cirko aspektas, jos nuomone - tai, jog ši sritis yra mažiausiai finansuojama. Kita vertus, tai įkvepia: „Kai turi mažiausiai pinigų, turi būti labai stipriame kumštyje su bendražygiais, palaikyti vienas kitą bendruomenėje. Turėdami tą socialumo pagrindą, šiuolaikinio cirko kūrėjai turi laisvę ir teisę rizikuoti bei daryti tokius sprendimus ir kūrinius, kurie sunkiai įsispraudžia į rėmus. Juos mažiausiai už tai teisia.“
Dianos Gancevskaitės parengtas straipsnis pagal radijo laidą „Avanscena“, transliuotą rugpjūčio 13 d. radijo stoties Relax FM eteryje. Visą laidos kūrėjos Karinos Metrikytės pokalbį su Gintare Masteikaite rasite ČIA.
Laidą remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.