„Gaidoje” – šiuolaikinis muzikinis teatras

2010-10-17 Menų faktūra
Iš Justės Janulytės „Smėlio laikrodžių” repeticijos. „Gaidos” archyvo nuotrauka

aA

Jubiliejinis 20-asis tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida" vyks spalio 22-29 d. Vilniuje. Per 8 dienas bus surengta 15 renginių, tarp kurių - unikalūs muzikos ir teatro projektai, elitinių Lietuvos ir užsienio ansamblių bei orkestrų koncertai, Lietuvoje dar niekad neskambėję ir moderniąja klasika jau tapę kūriniai. Festivalio programoje taip pat numatomi susitikimai su kūrėjais, „Gaidos" 20-mečiui skirtos knygos pristatymas bei tarpdalykinis seminaras Nacionalinėje dailės galerijoje.

„Gaida" - prestižinis festivalis, ambicingiausias iš Lietuvoje rengiamų naujosios muzikos forumų. Per du savo gyvavimo dešimtmečius jis sutelkė galią skelbti ir įtvirtinti naujas tendencijas, tarsi diktuoti madas, kurias perima ne tik kiti panašaus pobūdžio renginiai Lietuvoje, bet ir mūsų klasikinės muzikos scena plačiąja prasme. Nuo pat pradžių festivalis telkė ir šiuolaikinio teatro mėgėjų dėmesį, pristatydamas jame įspūdingus projektus, be kurių neįsivaizduojamas šiuolaikinis teatras (Heinerio Goebbelso „Eraritjaritjaka", kamerinė opera „medėja" pagal Heinerį Müllerį, Roberto Ashley opera „Celestial Excursions" ir kt.).
Kaip vieną iš tokių „Gaidos" šiųmečių iškeltų tendencijų galima įvardyti šiuolaikinio muzikinio teatro aktualizavimą. Šiemet taip pat pristatomi du išskirtiniai, vienijami aukštai iškeltos kokybės kartelės projektai - unikalią garso ir vaizdo jungtį žadantys lietuviškai itališki Justės Janulytės „Smėlio laikrodžiai" (28 d., Menų spaustuvė) bei tarptautines pajėgas, tarp kurių yra Lietuvos atlikėjų, sutelkusi prancūzų teatro atvežama sukrečianti opera „Massacre" apie šv. Baltramiejaus naktį (27 d., Nacionalinis dramos teatras).

Šios „Gaidos" naujovė - siūloma plačiau susipažinti su Pietų Europos naujausiomis muzikos tendencijomis. Intriguojančią pažintį su Italijos ir Ispanijos kompozitorių kūryba žada naujieji šiuolaikinės muzikos atlikimo lyderiai - ypatingu virtuoziškumu pasižyminti garsiausia Ispanijos šiuolaikinės muzikos grupė „Smash" (23 d., Taikomosios dailės muziejus) bei žymus italų ansamblis „Icarus", į Vilnių atvežantis garsinį „Molotovo kokteilį" - sprogstamąjį avangardinės, techno ir psichodelinės muzikos užtaisą su vaizdo instaliacijų pagardais. Tarp naujųjų užsienio žvaigždžių minėtinas ir „Gaidos" padangę subtilia Šiaurės kraštų muzikine pašvaiste nušviesiantis estų ansamblis „U:", kurio programoje - ir lietuvės Onutės Narbutaitės bei žinovų ypač vertinamos estų kompozitorės Helenos Tulve kūriniai (abu koncertai - 24 d. Menų spaustuvėje).

Šiuose ir kituose koncertuose skambės dviejų centrinių šiųmetės „Gaidos" kūrėjų - į radikalius garsinius eksperimentus linkusio charizmatiškojo italų postmodernisto Fausto Romitelli´o bei vieno savičiausių lietuvių kūrėjų Algirdo Martinaičio - nauji ir seni kūriniai. O ypatingą dėmesį organizatoriai rekomenduoja sutelkti į atidarymo koncerte numatytą įspūdingiausios pastarųjų metų Johno Adamso simfonijos „Doctor Atomic" premjerą Lietuvoje bei Katynės aukoms atminti skirtą naujausią Broniaus Kutavičiaus kūrinį „Balandžio dešimtoji, šeštadienis..." (22 d., Kongresų rūmai).

„Gaida" rūpestingai laikosi tradicijos telkti ir geriausius Lietuvos atlikėjus: koncertus surengs Rūtos ir Zbignevo Ibehauptų fortepijoninis duetas, elitinis Lietuvos kamerinis choras „Jauna muzika", Valstybinis ir Nacionalinis simfoniniai orkestrai. Ir, be abejo, skambės daug naujų lietuviškų kūrinių. O norintys viename koncerte išgirsti ypač sėkmingus netolimos praeities lietuvių muzikos kūrinius turėtų susidomėti styginių kvarteto „Chordos" koncertu, rengiamu atkurtos Nepriklausomybės 20-mečio proga (26 d., Taikomosios dailės muziejus).  

Garso ir vaizdo teatras

Spalio 28 d. Vilniaus Menų spaustuvėje bus rodomas tarptautinėje scenoje sparčiai garsėjančios lietuvių kompozitorės Justės Janulytės unikalus garso ir vaizdo projektas „Smėlio laikrodžiai" su gyvąja elektronika bei video, šviesų ir tiulio instaliacijomis. Tai pirmasis didelės apimties lietuvių inicijuotas ir įgyvendinamas kūrinys, įtrauktas į europinį didžiųjų šiuolaikinės muzikos festivalių tinklą „Reseau Varese". Po premjeros Vilniuje jį išvys penkių prestižinių Europos festivalių publika.

Justė Janulytė tai įvardija kaip garso ir vaizdo, laiko ir erdvės teatrą. Kompozitorė sakosi čia tyrinėjanti akustines, vaizdines ir simbolines smėlio laikrodžio prasmes: „Byrantis ir besikaupiantis metaforinis smėlis, tarsi praeinančio laiko nuosėdos, vis labiau apsemia ir galiausiai visai panardina jose įkalintus kūrinio herojus, kol smėlio laikrodžių indams užsipildžius nenumaldomas chronometrų veikimas sustoja, viskas sustingsta ir ima veikti priešinga - (apsi)valymo bei (nu)skaidrėjimo - linkme."

Valandos trukmės kūriniui fantastiško grožio videodarbus sukūrė pripažintas italų menininkas Luca Scarzella. Jie projektuojami ant 4 milžiniškų cilindrų - „smėlio laikrodžiais" pavirstančių tiulio instaliacijų, kuriose „įkalinti" violončelininkai griežia lydimi gyvos elektronikos. Projektuojami vaizdai bei specialus šviesos dizainas ne tik tiesiogiai veikia muzikantų būvį, juos apsemia ar „uždaro neperregimose sienose", bet ir visai cilindrinei scenografijai sukuria įspūdingą trimatę dimensiją. Kūrinys tarsi ištrina ribą tarp realybės ir fikcijos, o žiūrovai panardinami į įvairias suvokimo patirtis.

„Smėlio laikrodžiai" yra jau trečiasis naujojo muzikinio teatro idėją realizuojantis Justės Janulytės projektas: 2007 m. ji sukūrė „Kvėpuojančią muziką" kinetinėms skulptūroms ir „Užtemimus" nepralaidaus stiklo instaliacijai.

Po premjeros Vilniuje šį projektą numatoma parodyti prestižiniuose Europos festivaliuose: „Huddersfield Contemporary Music Festival" (Jungtinė Karalystė), „MaerzMusik" Berlyne (Vokietija), „Imago Dei" Kremse (Austrija), „Holland Festival" Amsterdame (Olandija), „Varšuvos rudens" festivalyje (Lenkija).

Kūrinio muzikos atlikėjai - „Gaida Ensemble" solistai: Edmundas Kulikauskas, Povilas Jacunskas, Rūta Tamutytė, Onutė Švabauskaitė (violončelės), o gyvąją elektroniką („live electronics") įgyvendina žymūs italų specialistai Michele Tadini ir Antonello Raggi. Kūrinio scenografijos autorė Jūratė Paulėkaitė, šviesos dizainas Eugenijaus Sabaliausko (Oskaro Koršunovo teatras).

„Gaidos" inf.

Naujienos