
Deimantė Dementavičiūtė
Lietuvoje dar menkai žinomas, Vakaruose - sparčiai populiarėjančio aplinkos teatro spektaklis, kuriame svarbus vaidmuo tenka gamtai, tampančiai ir scenografijos, garso takelio dalimi. Toks unikalus Kaune subrandintas projektas gegužę bus pristatytas Nemuno saloje bei Tarptautiniame kultūros ir ekologijos festivalyje „Grynparkas".
Naujovė Lietuvoje
Kauniečių teatro, šokio ir muzikos meistrų bei Lietuvoje viešėjusių teatro menininkų režisieriaus Rolfo Dennemanno, šokėjos ir choreografės Photini Meletiadis, šokėjos Rieke´s Steierl ir aktoriaus Matthio Hechtu darbo vaisius - spektaklis „Peripheria" išaugo iš judesio meno ir vaidybos pagrindų užsiėmimuose gimusių idėjų. Žiūrovams tai bus unikali galimybė pamatyti kitokio, netradicinio, aplinkos teatro vaidinimą.
Aplinkos teatras atsirado praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje, kai buvo siekiama sustiprinti komunikaciją su žiūrovais, naikinant skirtumą tarp auditorijos ir aktoriaus erdvės. Tokie vaidinimai dažnai vaidinami netradicinėse erdvėse.
„Aplinkos teatrui būdinga tai, kad vaidinimai vyksta ne teatro patalpose, mes kuriame spektaklius gamtoje, specifinėse gamtos erdvėse. Tokiuose vaidinimuose labai mažai žodžių, verbalinio teksto, tad labai svarbi tampa aktorių vaidyba, jų judesiai, simbolinė kūno kalba, kiti elementai - įvairūs natūralūs aplinkos garsai ir objektai", - taip būsimo spektaklio specifiką apibūdina režisierius R.Dennemannas.
Kitaip nei įprastame teatre, aplinkos teatro žiūrovai nesėdi salėje - jie vaikšto, gali keisti žiūrėjimo rakursą, būti visai arti aktorių. Anot R.Dennemanno, tokiuose vaidinimuose bendraujama visai kitaip nei tradiciniame teatre. „Taip pat ne viskas yra iki galo surežisuota, pavyzdžiui, būsimame spektaklyje Nemuno saloje tu negali numatyti, kaip čiulbės paukščiai, kokia bus upės tėkmė ar oro sąlygos", - aiškino svečias.
Vaidins ir Nemuno sala
Kaune viešėję aplinkos teatro kūrėjai iš Vokietijos yra susivieniję į kūrybinę asociaciją „ArtScenico", nuo 1991 m. kuriančią tarptautinius meno projektus ir kasmet rengiančią tarptautinius aplinkos teatro simpoziumus „Offlimits".
Grupės kūriniai yra interdisciplininio pobūdžio, kai meno projektai ir spektakliai kuriami bendradarbiaujant su aktoriais, šokėjais, dainininkais, fotografais, filmų kūrėjais, muzikantais ar net mokslininkais ir sportininkais.
Kadangi „ArtScenico" neturi nuolatinės teatro erdvės ir netradicinius spektaklius kuria išskirtinėse vietovėse - apleistose industrinėse, fabrikų erdvėse, viešuose parkuose ir pan., vienas esminių kūrėjų uždavinių yra šių erdvių atmosferos pajautimas.
„Aplinkos teatre pati aplinka tampa siužetiniu, dramaturgijos pagrindu. Nemuno salos natūrali aplinka bus ne tik scenografija, bet ir tiesiogiai susijusi su vaidinimu. Apskritai visų mūsų kuriamuose vaidinimuose labai svarbu perteikti tam tikrą aplinkos nuotaiką. Tokiame teatre svarbiausia yra pati erdvė, nes ji ir padiktuoja būsimo spektaklio kūrimą. Ir Nemuno salos objektai, ir atėję žiūrovai taps spektaklio dalimi", - teigia režisierius.
Kūrėjų rizika
Anot R.Dennemanno, spektaklis „Peripheria" susidės iš skirtingų epizodų, sujungtų į visumą.
„Epizodai bus tarytum sujungti montažo principu kaip kino filmuose, į kiekvieną situaciją žiūrovai žvelgs kaip į tam tikrus kadrus ir taip jų vaizduotėje susidėlios tam tikra jų seka. Salos natūralioje gamtoje bus daiktų ir situacijų, perkeltų iš žmonių sukurtos aplinkos, iš namų - apribotos, kambarinės, erdvės", - anot pašnekovo, taip siekiama paskatinti kitaip, naujai, suvokti, atrasti gamtą miesto erdvėje.
Tiesa, galutinė prasmė turėtų gimti iš sąlyčio su žiūrovu. „Viskas priklauso nuo jų reakcijos, kurios tokiame kūrinyje negali numatyti, nes negali žinoti, ar spektaklis patiks, ar jį supras, kiek į jį įsigilins", - apie aplinkos teatro prasmę, kartu - ir jo kūrėjų riziką, kalbėjo R.Dennemannas.
Lietuvoje aplinkos teatro pavydžių galėtume surasti vos keletą, o užsienyje tai gana populiari teatro rūšis. Ne visose šalyse galima kurti vienodai, nes beveik viskas priklauso nuo vietos gamtos sąlygų, svarbūs yra metų laikai, oras kuriant konkretų spektaklį.
„Lietuvoje man ypač patinka dirbti, nes šiltuoju metų laiku čia yra labai graži gamta ir palankios oro sąlygos. Lietuvoje esu jau ne pirmą kartą. Prieš kelerius metus vykusiame "Grynparke„ teko kurti vaidinimą miške. Prieš metus vėl atvykau į Kauną ir per šią viešnagę gimė šių metų "Grynparko„ vizija, o šiuo metu dirbu su aktorystę studijuojančiais VDU studentais, kurie yra labai imlūs, smalsūs ir protingi", - pagiriamųjų žodžių negaili R.Dennemannas.
Įguldyta gamtoje
Spektaklis „Peripheria" Nemuno saloje bus parodytas gegužės 10, 11 d., o Birštone vyksiančiame festivalyje „Grynparkas" - gegužės 12 d. Jis - viena iš „Grynparke" pristatyto tarptautinio tarpdisciplininio meno projekto „Įguldyta gamtoje" dalių.
Be „ArtScenico" menininkų, šiame projekte taip pat dalyvauja VDU Akademinis judesio teatras, VDU Muzikos akademijos orkestro muzikantai, Kauno šokio teatras „Aura", VDU ir kitų Lietuvos universitetų studentai, menininkai ir studentai iš Prancūzijos, Belgijos ir Jungtinės Karalystės. Projekte bus parodytos gyvos instaliacijos, interaktyvios situacijos, vaidinimai. R. Dennemannas režisuos ne tik vaidinimą „Peripheria", bet ir visą projektą „Įguldyta gamtoje".