Amerikiečių šokėjai užliūliuos sielą

2012-05-31 lrytas.lt, 2012 05 30
Amerikiiečių choreografas Alvinas Ailey

aA

Milda Augulytė

Katės gracija, antikinis žavėjimasis žmogaus kūno grožiu ir įvairiausių šokio technikų mišinys - Alvino Ailey Amerikos šokio teatro išskirtinis braižas. Šio teatro jaunimo trupė „Ailey II" pradės Vilniaus festivalį.

Praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmečio pabaigoje šiuolaikinio šokio pasaulyje tikrą sprogimą sukėlė kolektyvas, suburtas 27 metų afroamerikiečių vaikino A. Ailey.

Puikaus choreografo Lesterio Hortono mokinys Niujorke įkūrė savo trupę, iškart pakerėjusią publiką neįtikėtinu emocionalumu, dinamizmu ir originalia įvairių šokio krypčių samplaika.

Jo kompozicijose susipynė klasikinis baletas ir modernas, džiazo improvizacijos ir afrikietiškų šokių judesiai. Afroamerikiečių kultūra ir šiuolaikinis šokis susimaišė į sprogstamąjį užtaisą.

Ištakos - Amerikos pietuose

A. Ailey teatro istorija prasidėjo gerokai anksčiau, nei 1958-aisiais buvo paskelbta apie jo įkūrimą.

Jo ištakos praėjusio amžiaus 4-ajame dešimtmetyje JAV pietinėse valstijose, kur „juodųjų kvartalų" gatvėse skambėjo spiričiuelai ir gospelai, kur baltieji niekino juodaodžius, kur po darbo medvilnės plantacijose tvankiais vakarais moterys atsipūsdavo mojuodamos spalvingomis vėduoklėmis.

Ten, Teksaso valstijos Rodžerso mieste, baptistinių tradicijų šeimoje, gimė ir užaugo A.Ailey. Kaip vėliau prisipažino viename interviu, būtent pirmieji ispūdžiai bei išgyvenimai padėjo jam suformuoti savo stilių ir tapo pagrindine kūrybos tema.

Kaip tik juodaodžių amerikiečių pasaulėvoką, emocingumą ir plastiškumą A. Ailey norėjo atskleisti savo šokio kompozicijomis.

Choreografas šiuos bruožus išryškino susiejęs įvairias šokio technikas, kurių samplaika virto jo teatro vizitine kortele. Kompozicijų pagrindu tapę už širdies griebiantys juodaodžių bliuzai ir sekmadienio pamaldų spiričiuelai taip pat lėmė A. Ailey trupės veidą ir padarė ją į nieką nepanašią.

O kur dar neįtikėtina A. Ailey teatro šokėjų plastika - jie atrodo lyg antžmogiai, apdovanoti supersugebėjimais. Jų šokis pulsuoja tarsi laukinis nervas, palikdamas žiūrovams neįmintos mįslės pojūtį ir sukeldamas šoką bei susižavėjimą.

Šedevrą išvys ir vilniečiai

A. Ailey nebėra tarp gyvųjų - 1989-aisiais jis, būdamas 58 metų, mirė nuo AIDS. Tačiau jo teatras toliau gyvuoja ir didina apsisukimus, į jį veržiasi naujos šokėjų kartos, jam kuria ne tik A.Ailey išugdyti mokiniai, bet ir garsiausi įvairių šalių choreografai.

Tik viena A. Ailey teatre lieka nepajudinama - vienaveiksmė kompozicija „Apsireuškimai" („Revelations"), kurią pasaulis išvydo 1960-aisiais, o dabar pamatys ir Vilniaus festivalio publika. Trupė ją saugo kaip svarbiausią paslaptį ir brangenybę. Ši kompozicija jau pripažinta dažniausiai atliekamu šiuolaikiniu šokiu.

Etapiniame darbe A. Ailey tarsi davė valią savo kraujo balsui, savo baptistinėms šaknims, iš kurių išaugo kompozicijos muzika ir choreografija. Tai, kas Amerikoje vadinama religiniu bliuzu, panaudota pasakojant apie emocijas, užplūstančias bendraujant su Dievu.

Jausmingame šokyje susipina malda dėl laisvės ir krikšto ceremonijos alegorija, vergijos pančių atsikratymo motyvas ir žemiškosios egzistencijos sunkumų vaizdai.

O kai siūbuodamos tarsi palmės vėjyje ant taburečių susėda moterys ryškiai geltonomis suknelėmis, tokios pat spalvos skrybėlėmis ir su vėduoklėmis rankose, o kavalieriai, vilkintys šventadienines liemenenes, manieringai sukiojasi apie linksmuoles damas, žiūrovas tarsi patenka į naivią ir sykiu karštą svajonę apie rojų.

Finalinius „Apsireiškimų" epizodus paprastai lydi draugiški salės plojimai - gerai, kad garsiojo gospelo „Rock-a My Soul" („Užliūliuok mano sielą") ritmas tam puikiai tinka.

Baletus supranta visi

A. Ailey atėmė baletą iš elito. Jis kūrė orientuodamasis ne į profesionalius choreografus ir kritikus, o į tokį šokį, kuris būtų prieinamas kiekvienam Teksaso fermeriui.

Kadaise A. Ailey kalbėjo: „Aš svajoju, kad mano giminaičiai iš Teksaso fermos galėtų atvykti į mūsų koncertą ir suprasti, kas dedasi scenoje. Mano supratimu, šokis turi būti forma, nutolstanti nuo elitiškumo."

Niujorkiečių kolektyvas ištikimas įkūrėjo priesakams: rodo baletus, kurie suprantami visiems.

Turi JAV kultūros ambasadoriaus titulą

Dabar A.Ailey Amerikos šokio teatras - dižiulis šiuolaikinio šokio centras, įsikūręs viename didžiausių Manhatano pastatų.

Kompanijai priklauso dvi didelės trupės ir mokykla. Ji rengia meistriškumo pamokas vaikams ir suaugusiems, gastroliuoja tiek Amerikoje, tiek kitose šalyse, turi JAV kultūros ambasadoriaus pasaulyje titulą. Teatro repertuare - beveik šimtas įvairių šalių choreografų kompozicijų.

Kompoziciją „Revelations" A.Ailey buvo pastatęs su „Ballet Folklorico de Mexico" Meksiko olimpinių žaidynių atidarymui 1968 metais. Tai vienintelis kartas, kai kompoziciją atliko ne A.Ailey šokio teatro ar „Ailey II" trupė.


Birželio 1 d. 19 val. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras.

Festivalio pradžios koncertas. „JAV šiuolaikinio šokio panorama „Ailey II" kompozicijose".

„Reference Point" (2011, choreografas T.Powellas), „Echoes" (2008, choreografas Thang Dao), „Revelations" (1960, choreografas A.Ailey).

Bilietų kaina - 30- 180 Lt.

LRYTAS.LT

Naujienos