„Žemuogių pievelė“ Užupyje

Jūratė Visockaitė 2022-07-21 literaturairmenas.lt, 2022-07-17
Akimirka iš įvietinto teatro patirties „Kaip visur, kaip visi“, režisierius Naubertas Jasinskas, dramaturgė Dovilė Zavedskaitė. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Akimirka iš įvietinto teatro patirties „Kaip visur, kaip visi“, režisierius Naubertas Jasinskas, dramaturgė Dovilė Zavedskaitė. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) įdarbinta dar viena - antroji - Mažoji salė. Gal publikai būtų aiškiau, jei jos abi turėtų kokius nors originalesnius vardus? Kol kas tai yra Naujoji ir Mažoji. Ir abi juodos, ir į abi einant reikia išminti kilimais išklotą fojė ir kilti, įsukti į teatrinį užutėkį. Pajutau Didžiosios brolių Nasvyčių salės ilgesį, joje paskiausiai klestėjusį smaragdinį „Tartiufą“.

Žygiuodama į Mažąją atidariusią premjerą „Sirenų tyla“ (birželio 15 d.) mačiau gražiais, modeliniais darbiniais rožiniais chalatais aprėdytas merginas savanores, kurios kaip kelio ženklai rodė kryptį, šypsojosi, tikėjosi iš tavęs žvilgsnio ar klausimo. Užkulisinės sirenos... Esu smarkiai paveikta Tomo Vaisetos teatrinio romano „Ch.“, todėl šios tylios merginos man padarė įspūdį, ne mažesnį nei gerklingos sceninės.

Dramaturgės Teklės Kavtaradzės, režisierės Lauros Kutkaitės, kompozitorės Agnės Matulevičiūtės „Sirenose“ žadamos dokumentikos, mano galva, nedaug. Tai greičiau kūrinys „pagal“ šių autorių ir dar 4 aktorių improvizacijas teatrine #metoo tema. Faktine informacija - režisierius prievartauja aktorę - drįstama manipuliuoti tik per komišką prizmę.

Taip, aktorės(-iaus) kūnas yra būsimo spektaklio mėsa! Tą išdarinėtą mėsą po sceną dar reikia ištampyti, mizanscenuoti, kad išeitų va šis nuostabus vaizdinys ant uolos su nusisukusiomis ir pritūpusiomis sirenomis. Galimai dokumentiniai geismingi telefoniniai pokalbiai tekste gula kaip neskanūs pletkai, neišeina jų dabar atpasakoti rimtu veidu, teatras juk negali nusileisti iki žiniasklaidos lygio, o ekstraktą vargu ar įmanoma pagaminti, reikia kažkuo (galbūt Homeru) prisidengti. Odisėjas tarsi plukdo į šiokį tokį apibendrinimą, bet kol kas jis nesurastas - nei scenoje, nei realybėje.

Plačiaformatį, keliadugnį #metoo konfliktą scenoje padėtų suregzti ir kilstelėti nebent muzika ir plastika. Režisierė ir choreografė L. Kutkaitė suvokia šių plotų, ne tokių tiesmukų kaip žodis, galimybes. Pradeda jais naudotis. O kol kas nugrimuoti 4 aktorių veidai primena 3 aktores mūzas ant teatro frontono. Kieno mūzomis joms teko laimė ir nelaimė pabūti?

/ / /

Jaunimo teatro originaliai Užupyje įvietinto spektak­lio „Kaip visur, kaip visi“ premjera įvyko dar pernai spalį, bet į šią pagrindinį vaidmenį atliekančią vietą ateinu birželį. Žolė veši, pro neįmanomiausius plyšius lenda gysločiai, dilgėlės, baltas karūnas kelia garšva. Filaretų g. 23 medinukas šioje laukinės gamtos apsuptyje ir užnugaryje kylančios statybinės armados fone dar gyvas, su užuolaidėlėmis ir elektra. Taip, jis liūdnas, jis irgi kris nuo naujalietuvių rankos, tačiau net kvailiai - po jiems tekusių išbandymų maru ir karu - atėjo į protą ir žino: nebus taip, kad brangiai nusipirksi, apsitversi ir žaisi sau badmintoną. Ponas Dievas mėgsta pusiausvyrą ir vis pareguliuoja žmonių puikybę.

Kai po spektakliuko ėjome iš sklypo teritorijos ir žąsele kilome į kalniuką, atsisukusi pamačiau 6 aktorius (savo epizodus kiekvienas vaidino atskirai) tarsi senųjų užupiečių sielas, - lendančius iš pakrūmių ir tyliai tvarkančius „rekvizitą“... Gražu.

Ano amžiaus pabaigoje būrelis užupiečių, „laisvųjų mūrininkų“, ėmė meniškai kelti šio rajono prestižą - ir štai jums rezultatas, jis ne galutinis, tačiau jau vargiai apskundžiamas ir stabdomas. Armada veikia savomis apsukomis. Dabar jau lieka tik vaidinti prisiminimus.

Naubertas Jasinskas ir Dovilė Zavedskaitė savo imersinį, žaidybinį teatrą sureguliavo stebėtinai santūriai, atsargiai. Jis kiek prailgsta, nes dramatišku sezoniniu rekvizitu tampa vien paklode žolyne gaudomos erkės, o akmenys ir sraigės akivaizdžiai „pritrauktos“ (kodėl, pavyzdžiui, niekas neravi?). Tekstas ausinėse perdėm depresyvus, iš nieko negauni pasijuokti. Vis dėlto toks meninis kuklumas yra prie veido buvusiam Užupiui. Užupiui in memoriam. Spektaklio pavadinimas atsivėrusioje „žemuogių pievelėje“ ima ir pasisuka atvirkščiai: ne kaip visur, ne kaip visi.


Jūratė Visockaitė - kino, teatro kritikė. Ilgametė savaitraščio „Šiaurės Atėnai“ redaktorė.

Iš 3751 / 13 žurnalo (2022-07-01)

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.