Teatrams – tikras scenos kryžius

Rūta Oginskaitė 2010-01-15 Lietuvos rytas, 2010 01 15

aA

Nors kovo pabaiga, kai bus švenčiama Teatro diena, dar toli, teatrus jau apėmė nerimas dėl būsimų apdovanojimų už geriausius metų darbus. Juk būtent sausį bei vasarį Kultūros ministerija suskanta vežioti į šalies teatrų spektaklius Auksinių scenos kryžių dalijimo komisiją, kuri ieško nominantų.

Šiemet ministerijos nurodymu komisija žiūrės tiktai tuos spektaklius, kurie bus raštu pasiūlyti iki šio savaitgalio. Be to, prie rekomendacijos dar teks pridėti siūlomo spektaklio recenziją. Kitaip apie Auksinį scenos kryžių nė nesvajok.

Atrodytų, puikus rėtis nevykusiems spektakliams atsijoti. Juk ir Nacionalinių premijų komisija vertina tik tuos kandidatus, kurių darbus kas nors rekomendavo, recenzavo ar ekspertavo. Tačiau scenos apdovanojimų rėtis primena bandymą užtušuoti neišmintingą teatrų įstatymą.

Remiantis šiuo teisės aktu, teatras yra įstaiga, kurios pavadinimas nurodo, kad tai teatras. Apie profesionalumą čia nėra jokios kalbos. Todėl, pavyzdžiui, teatro studija „Meno fortas" ir teatro laboratorija „Atviras ratas" nebuvo laikomi teatrais, kol juridiškai nepatikslino pavadinimo. O kas yra „bohemiečiai" - trupė, grupė ar tiesiog kažkokie bendraminčiai? Užtat Alytus, Šilutė, Kelmė, Telšiai turi tikrus teatrus. Tik niekas nenori ten belstis recenzuoti spektaklių.

Tačiau, užuot atlikus kapitalinį įstatymo remontą, siūloma kosmetika: kas raštu patvirtinta, kad besąs teatras, tegu kitais raštais įrodo, kad kuria meną. Šiandien tai teks įrodinėti ir E.Nekrošiui, A.Giniočiui, J.Vaitkui, G.Varnui.

Teatruose dabar - tikra popierių rinkimo karštligė.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.