Teatrams – tikras scenos kryžius

Rūta Oginskaitė 2010-01-15 Lietuvos rytas, 2010 01 15

aA

Nors kovo pabaiga, kai bus švenčiama Teatro diena, dar toli, teatrus jau apėmė nerimas dėl būsimų apdovanojimų už geriausius metų darbus. Juk būtent sausį bei vasarį Kultūros ministerija suskanta vežioti į šalies teatrų spektaklius Auksinių scenos kryžių dalijimo komisiją, kuri ieško nominantų.

Šiemet ministerijos nurodymu komisija žiūrės tiktai tuos spektaklius, kurie bus raštu pasiūlyti iki šio savaitgalio. Be to, prie rekomendacijos dar teks pridėti siūlomo spektaklio recenziją. Kitaip apie Auksinį scenos kryžių nė nesvajok.

Atrodytų, puikus rėtis nevykusiems spektakliams atsijoti. Juk ir Nacionalinių premijų komisija vertina tik tuos kandidatus, kurių darbus kas nors rekomendavo, recenzavo ar ekspertavo. Tačiau scenos apdovanojimų rėtis primena bandymą užtušuoti neišmintingą teatrų įstatymą.

Remiantis šiuo teisės aktu, teatras yra įstaiga, kurios pavadinimas nurodo, kad tai teatras. Apie profesionalumą čia nėra jokios kalbos. Todėl, pavyzdžiui, teatro studija „Meno fortas" ir teatro laboratorija „Atviras ratas" nebuvo laikomi teatrais, kol juridiškai nepatikslino pavadinimo. O kas yra „bohemiečiai" - trupė, grupė ar tiesiog kažkokie bendraminčiai? Užtat Alytus, Šilutė, Kelmė, Telšiai turi tikrus teatrus. Tik niekas nenori ten belstis recenzuoti spektaklių.

Tačiau, užuot atlikus kapitalinį įstatymo remontą, siūloma kosmetika: kas raštu patvirtinta, kad besąs teatras, tegu kitais raštais įrodo, kad kuria meną. Šiandien tai teks įrodinėti ir E.Nekrošiui, A.Giniočiui, J.Vaitkui, G.Varnui.

Teatruose dabar - tikra popierių rinkimo karštligė.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.