Šventumo blyksnis Castellucci spektaklyje „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją”

Paulius Kukis 2012-10-05 Menų faktūra
Nuotrauka: Klaus Lefebvre

aA

Norėtųsi pradėti nuo to, ką šis spektaklis nuveikė dar neparodytas. Būtent dėl to paranojiškai neapsistosime prie daiktų mėtymo į Jėzaus atvaizdą ar kitų tikinčiųjų jausmus žeidžiančių spektaklio momentų.

Teiginys, kuris sako, jog yra dalykų, kurie yra šventi, neliečiami, nedergtini ir t.t., yra labai svarbus. Tarkime, aš pats su juo visiškai sutinku ir, tiesą sakant, tikrai negaliu pagalvoti apie gyvenimą visuomenėje, kurioje „liečiama viskas". Pavyzdžiui, žmogus, kuris pradėtų įrodinėti, jog moterų prievartauti tikrai negalima, vakarietiškose visuomenėse būtų palaikytas idiotu arba tiesiog „pavojingu". Krikščionybės palikimu praturtėjusioje kultūroje toks įrodinėjimas būtų laikomas ligotu. Šitai, sakytume, diktuoja sveikas protas. Tačiau tam, kad vadinamasis sveikas protas netaptų ideologine kategorija (kurią galėtų „įdarbinti" įvairias pažiūras turinčiųjų stovyklos), jį reikia ginti.

Tam, kad šią sampratą apvalytume nuo įvairių fundamentalistinių apnašų, mes iš karto klausiame: kokia sveiko proto funkcija kasdieninėje žmogaus patirtyje? Toks tiesioginis ir iš pirmo žvilgsnio naivus klausimas yra labai taiklus. Kodėl? Ogi todėl, kad sveikas protas į save suima visas nediskutuotinas bendrybes, įsismelkusias į pačią kultūros ir socialumo šerdį. Jis žymi pamatinį naivumą, tam tikrą neapmąstytą (kaip jau sakėme - ir nemąstomą) teritoriją ar objektyvybę. Sveiko proto zona intelektą iškart atmuša, suduoda jam aukštos įtampos smūgį ir tas, susigėdęs ir apsvaigintas, atgauna savo ribas ir „sveikatą".

Tačiau tuomet „neliečiamų dalykų" gynėjai atsiduria prieštaravime, nes kai kalba pasisuka apie „Dievo Sūnaus veidą", visi pasidaro be galo mąslūs bei argumentuoti. Primygtinumas liejasi per visus kraštus. Tad ar pirmoji (dar neparodyto) spektaklio pamoka nepasireiškia tuo, apie ką abstrakčiai kalba ir pats spektaklio režisierius? Ar ši pamoka nenurodo, kad labiausiai čia sveiką protą (Dievo Sūnaus veido akivaizdoje) išduoda tie, kurie skiria save to proto gynėjais?

Pačią šio spektaklio galimybę, jei tik to norime, galime laikyti kultūros branduolio puvėsiu. Tačiau šiuolaikinio meno nuopuolis ar skrydis čia nelaikomas esminiu momentu. Juk bandymai daryti kažką, kad spektaklis tiesiog dingtų nuo žemės paviršiaus (ar kažkur neįvyktų) jau parodo, jog tas naivus, nekaltas sveikas protas čia mus seniai apleido. Galbūt verta apgailestauti ne dėl to, kad apie tai nuolat primena tas pats „pamazgų" menas, o dėl to, kad apie tai esmingai neprabyla sakyklose kalbantys dvasininkai. Ar „nušventintas" Dievo Sūnaus veido atvaizdas spektaklyje negali būti suprastas kaip pati gryniausia dabartinės mąstysenos (formos ir turinio) metafora? Ar nėra taip, kad nenorime matyti, jog gyvename laikais, kai šventybė apie save priminti geba ne bažnyčioje, o purvinoje ir profaniškoje šiuolaikinio meno šlykštėsių krūvoje? Kodėl dabartinei krikščioniškosios dvasios būsenai atvaizdo būtis tampa obsesijos objektu? Kodėl krikščionybės esmę, Šventąją Dvasią, kuri po Kristaus mirties liko tarp tikinčiųjų, mes bandome tvirtinti, slėpdami faktą, jog ji merdėja? Jei tartume, kad menas yra dvasios lindimas iš savęs pačios, jei tartume, kad jis yra vizuali  dvasinės tikrovės išraiška, tai šio laiko dvasios sakralinis krūvis tikrai nėra panašus į praeityje stebinusio kūrinio didybę. Visgi užsirišti akis prieš paskutinio dvasios kvėptelėjimo vaizdinį, vengti pažiūrėti jai į akis šiuo momentu tolygu visiškai išduoti dvasią pačiu sunkiausiu jos gyvavimo laikotarpiu. Norėti, kad toks momentas nebūtų atėjęs, yra taip pat sveikintina, kaip ir naivu, nes jis atėjo. Atėjęs jis priminė, kad šventumas nėra tikinčiųjų Dievu reikalas. Dievas yra šventas savaime, jam dėl to problemų nekyla ir nekils. Liguistai rūpintis pačios Šventybės šventumu yra aklos tuštybės užsiėmimas. Tokiu užsiėmimu gali pasitenkinti tik tie, kuriuos visiškai teisingai atvaizduoja į didelę ir tamsią dėmę subėgęs Atpirkėjo veidas.

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.