Šventumo blyksnis Castellucci spektaklyje „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją”

Paulius Kukis 2012-10-05 Menų faktūra
Nuotrauka: Klaus Lefebvre

aA

Norėtųsi pradėti nuo to, ką šis spektaklis nuveikė dar neparodytas. Būtent dėl to paranojiškai neapsistosime prie daiktų mėtymo į Jėzaus atvaizdą ar kitų tikinčiųjų jausmus žeidžiančių spektaklio momentų.

Teiginys, kuris sako, jog yra dalykų, kurie yra šventi, neliečiami, nedergtini ir t.t., yra labai svarbus. Tarkime, aš pats su juo visiškai sutinku ir, tiesą sakant, tikrai negaliu pagalvoti apie gyvenimą visuomenėje, kurioje „liečiama viskas". Pavyzdžiui, žmogus, kuris pradėtų įrodinėti, jog moterų prievartauti tikrai negalima, vakarietiškose visuomenėse būtų palaikytas idiotu arba tiesiog „pavojingu". Krikščionybės palikimu praturtėjusioje kultūroje toks įrodinėjimas būtų laikomas ligotu. Šitai, sakytume, diktuoja sveikas protas. Tačiau tam, kad vadinamasis sveikas protas netaptų ideologine kategorija (kurią galėtų „įdarbinti" įvairias pažiūras turinčiųjų stovyklos), jį reikia ginti.

Tam, kad šią sampratą apvalytume nuo įvairių fundamentalistinių apnašų, mes iš karto klausiame: kokia sveiko proto funkcija kasdieninėje žmogaus patirtyje? Toks tiesioginis ir iš pirmo žvilgsnio naivus klausimas yra labai taiklus. Kodėl? Ogi todėl, kad sveikas protas į save suima visas nediskutuotinas bendrybes, įsismelkusias į pačią kultūros ir socialumo šerdį. Jis žymi pamatinį naivumą, tam tikrą neapmąstytą (kaip jau sakėme - ir nemąstomą) teritoriją ar objektyvybę. Sveiko proto zona intelektą iškart atmuša, suduoda jam aukštos įtampos smūgį ir tas, susigėdęs ir apsvaigintas, atgauna savo ribas ir „sveikatą".

Tačiau tuomet „neliečiamų dalykų" gynėjai atsiduria prieštaravime, nes kai kalba pasisuka apie „Dievo Sūnaus veidą", visi pasidaro be galo mąslūs bei argumentuoti. Primygtinumas liejasi per visus kraštus. Tad ar pirmoji (dar neparodyto) spektaklio pamoka nepasireiškia tuo, apie ką abstrakčiai kalba ir pats spektaklio režisierius? Ar ši pamoka nenurodo, kad labiausiai čia sveiką protą (Dievo Sūnaus veido akivaizdoje) išduoda tie, kurie skiria save to proto gynėjais?

Pačią šio spektaklio galimybę, jei tik to norime, galime laikyti kultūros branduolio puvėsiu. Tačiau šiuolaikinio meno nuopuolis ar skrydis čia nelaikomas esminiu momentu. Juk bandymai daryti kažką, kad spektaklis tiesiog dingtų nuo žemės paviršiaus (ar kažkur neįvyktų) jau parodo, jog tas naivus, nekaltas sveikas protas čia mus seniai apleido. Galbūt verta apgailestauti ne dėl to, kad apie tai nuolat primena tas pats „pamazgų" menas, o dėl to, kad apie tai esmingai neprabyla sakyklose kalbantys dvasininkai. Ar „nušventintas" Dievo Sūnaus veido atvaizdas spektaklyje negali būti suprastas kaip pati gryniausia dabartinės mąstysenos (formos ir turinio) metafora? Ar nėra taip, kad nenorime matyti, jog gyvename laikais, kai šventybė apie save priminti geba ne bažnyčioje, o purvinoje ir profaniškoje šiuolaikinio meno šlykštėsių krūvoje? Kodėl dabartinei krikščioniškosios dvasios būsenai atvaizdo būtis tampa obsesijos objektu? Kodėl krikščionybės esmę, Šventąją Dvasią, kuri po Kristaus mirties liko tarp tikinčiųjų, mes bandome tvirtinti, slėpdami faktą, jog ji merdėja? Jei tartume, kad menas yra dvasios lindimas iš savęs pačios, jei tartume, kad jis yra vizuali  dvasinės tikrovės išraiška, tai šio laiko dvasios sakralinis krūvis tikrai nėra panašus į praeityje stebinusio kūrinio didybę. Visgi užsirišti akis prieš paskutinio dvasios kvėptelėjimo vaizdinį, vengti pažiūrėti jai į akis šiuo momentu tolygu visiškai išduoti dvasią pačiu sunkiausiu jos gyvavimo laikotarpiu. Norėti, kad toks momentas nebūtų atėjęs, yra taip pat sveikintina, kaip ir naivu, nes jis atėjo. Atėjęs jis priminė, kad šventumas nėra tikinčiųjų Dievu reikalas. Dievas yra šventas savaime, jam dėl to problemų nekyla ir nekils. Liguistai rūpintis pačios Šventybės šventumu yra aklos tuštybės užsiėmimas. Tokiu užsiėmimu gali pasitenkinti tik tie, kuriuos visiškai teisingai atvaizduoja į didelę ir tamsią dėmę subėgęs Atpirkėjo veidas.

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.