Šokti ar nešokti?

Ina Pukelytė 2014-12-08 kauno.diena.lt, 2014 12 01

aA

Viena iš labiausiai neoliberalų laikotarpį atspindinčių meno šakų yra šiuolaikinis šokis. Šio šokio trupės yra labiausiai efemeriškos, jos susiburia vienam ar keliems projektams įgyvendinti ir vėl išsiskirsto kurti naujas menines konsteliacijas. Jas sudaro brandūs, kūną iki tobulumo išlavinę ambicingi žmonės, kurie nepripažįsta genderizmo, savo kūryboje yra translytiški, todėl tolerancija kitokiam yra natūrali ir savaime suprantama. Dažniausiai jie neprisiriša prie vienos gyvenamosios vietos ar vieno kolektyvo, keliauja iš vieno miesto ar šalies į kitą, o svarbiausiu jų sustojimo kriterijumi yra įgalinanti kūrybos erdvė. Tokios erdvės dažniausiai susikuria didžiausios gerovės šalyse - viena jų neabejotinai yra Vokietija. Vienu metu talentingiausi šokėjai iš viso pasaulio būrėsi Berlyne, Podevilyje, šiuo metu šokio centru laikoma Vokietijos Ruro žemė, kurioje vienas šalia kito išsidėstę Esenas, Dortmundas, Bochumas ir Diuseldorfas - konkuruojantys ir vienas su kitu sugyvenantys postindustriniai miestai.

Šokio terpė yra ir viena kūrybingiausių - tai priešakinis laukas, kuriame eksperimentuojama su garsu, šviesa ir naujųjų medijų technologijomis, kuriamos naujos jungtys, todėl aplink šokį buriasi ir kitų sričių menininkai. Šių žmonių grupės, tarsi plaukiojančios rizomatiškos salelės, traukia į save panašius ir kuria inovatyvią kritinę masę, kuri lemia vietovės įvaizdį ir daro ją patrauklią įvairiems kitiems pokyčius kaip gyvenimo būdą vertinantiems žmonėms. Arba, kitaip tariant, šokiu galima keisti miesto mentalitetą ir išvaduoti jį nuo slegiančių praeities šmėklų ar baimių.

Kad šokis yra nomadiška taki terpė rodo ir dabartiniai pokyčiai Kauno "Auroje". Mūsiškis šokio teatras jau ir anksčiau buvo atviras kitokiam mąstymui ir tarptautiškumui, bet tik šįmet ši trupė tapo visiškai tarptautiška, t. y. daugiau nei pusė jos šokėjų yra kitų šalių piliečiai. Tai rodo šios trupės pripažinimą tarptautiniu lygiu, be abejo, yra sveikintina, tačiau tai atskleidžia ir tam tikras šiuolaikinio šokio vystymosi mieste tendencijas. "Auros" teatras gyvuoja daugiau nei dvidešimt metų, jame išaugo talentingų šokėjų ir šokiui imlių žiūrovų kartos, tačiau ši šokio terpė, skirtingai nei vilnietiškoji "Menų spaustuvė", taip ir netapo naujų šiuolaikinio šokio sambūrių gimdyve. Užuot čia kūrę savas šokio mokyklas, talentingiausi "Auros" šokėjai palieka Kauną ir savo talentus atiduoda sostinei arba ir išvyksta iš Lietuvos. Galima būtų manyti, kad talentingieji šokėjai neturi pakankamai lyderio ambicijų ir nekovoja dėl vietos po saule. Kita vertus, jei jie yra laukiami šokiui imlesnėse vietovėse, kodėl turėtų likti Kaune?

Miesto kultūros politikos formuotojai taip pat turėtų atsakyti į klausimą - ar Kaunui pakanka vieno šokio teatro, kuriame, atrodo, dirbs vis daugiau ir daugiau užsieniečių, ar vis dėlto reikėtų skatinti ir sudaryti sąlygas naujoms šokio iniciatyvoms atsirasti tam, kad geriausieji dirbtų savo gimtajame mieste ir turtintų jį savo kūryba? O gal miestas ir vėl turėtų remti dešimtmečius vegetavusį, likviduotą ir vėl finansavimo prašantį ir iš pelenų prisikelti bandantį pantomimos teatrą? Anksčiau ar vėliau miestas turės apsispręsti, kaip nori save pozicionuoti Lietuvoje ir Europoje - drąsiai žvelgti į priekį ir priimti kūrybos iššūkius, ar tik kūrenti blėstančią, natūraliai išsikvepiančią ugnį.

KAUNO DIENA

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.