Skirtingos bendrybės

Edmundas Gedgaudas 2017-01-06 7 meno dienos, 2017 01 06
„Vaidilos teatro“ salė. Nuotrauka iš 7md.lt
„Vaidilos teatro“ salė. Nuotrauka iš 7md.lt

aA

Kelios paskutinio metų vakaro mintys

Franzo Kafkos apsakymo „Bado meistras“ („Ein Hungerkünstler“) herojus gyveno laikais, kai ilgą laiką narve badaujantį žmogų už pinigus galėdavo stebėti publika. Ji vargu ar pagalvodavo apie tai, kad badavimui atsidavęs asmuo tą priima kaip natūralų dalyką, be kurio jo gyvenimas netektų prasmės. Taip šiuo ironišku tekstu teigiama, jog meno adresatui sunku arba ir neįmanoma suvokti kūrybai atsidavusio žmogaus tikrųjų dingsčių.

Kažkurioje „Bado meistrui“ (spektakliui pagal bene paskutinį Franzo Kafkos apsakymą) skirtoje recenzijoje perskaičiau, jog jį pažiūrėjus norisi galvoti apie daug dalykų, kurie su juo lyg ir nesusiję. „Vakarienė paruošta!“ Negi jau? Kaip tos dienos trumpėja... Pone Bulgakovai, girdėjot? Dar vakar grįždamas namo šitaip ir panašiai fantazuodamas stebėjausi Viktorijos Kuodytės gebėjimu tapti ir „bado meistru“, ir prieš tris dienas mano trečią kartą žiūrėtos (eisiu ir ketvirtą) „Didvyrių aikštės“ Ana - tokiais tarsi viskuo skirtingais personažais. Dabar, gal įspūdžiams praeities link pakrutėjus, tariuosi apčiuopęs Anos ir Meistro bendrą bruožą - tvirtybę, kurios nesuvaidinsi, nors tai (irgi anot recenzijos) tik aktorės virtuoziškumas, rodantis skirtingas jos artistinių galių apraiškas. O gal, pagalvojau, dar ir žodžius pranokstančių dialogų su Krystianu Lupa ir Eimuntu Nekrošiumi atgarsius?

Bandydamas prisiminti, kiek patirčių, paženklintų įvairiausio „tik virtuoziškumo“, Vilniuje per 2016-uosius gaivino mano jėgas, mintyse pasikviečiau paskutinę metų dieną vieną kitą, neatsistebėdamas skirtingomis jų apraiškomis. Kuo ne „bado meistras“ Ūla Ulijona Žebriūnaitė? Mintyse gretinu Niccolò Paganini sonatą „Per la Grand Viola“ ir antroje koncerto dalyje skambėjusią Fantaziją pagal italų filmų muziką, Davido Shorto parašytą Ūlai, nebegyvenančio kino režisieriaus dukrai. Klausausi nostalgiškų mano jaunystės melodijų, dėl išskirtinio Ūlos artistiškumo ir virtuoziškumo gniaužiančių žadą. Čia - ir su jos talentu tobulai sutapęs altas, ir su muzika bendraujanti išmintis. Netrukus dar ir valiūkiškas, sąmojį su metaforos iškalba ar net slaptu liūdesiu sujungęs šokis aplink Lietuvos kamerinį orkestrą, su kuriuo ji prieš dvidešimt metų, diriguojant Sauliui Sondeckiui, grojo tą patį Paganini kūrinį. Ar daug kas apie tą staigmeną žinojo, kaip ir apie kontrastuojančias koncerto dalių sukneles? Saikingi antrosios „aukso blyksniai“ ir auksiniai italų neorealizmo metai, kuriuos itin vertino Ūlos tėvas, o ir toliau jais gėrisi ne bet kokių artistinių aukštumų pasiekusi jos mama. Saulės blyksniai pro spalio sambrėškas...

Nieko nenutuokdamas apie „Vaidilos teatrą“ A. Jakšto gatvėje, senokai įsidėmėjau jam priskiriamą eklektinės architektūros, bet puikios akustikos salę (apie 1990-uosius rekonstruojant Filharmoniją čia vykdavo nemažai koncertų). Dabar joje, nors retokai, irgi galima patirti tikrojo meno įspūdžių - būtent čia ne per seniausiai klausiausi Andriaus Žlabio rečitalio. Pirmoje dalyje jam koncertinio instrumento matmenų nesiekiančia „Yamaha“ paskambinus Bacho Šeštąją partitą, per pertrauką su Aleksandru Jurgelioniu svarstėme - išties puiku, bet kokio atsako Andrius iš „Yamahos“ sulauks pasiūlęs jai Beethoveną ir ypač Prokofjevą? O įvyko tai, ką dabar skiriu prie stipriausių 2016-ųjų įspūdžių. Su kamerinei aplinkai skirtu instrumentu nesiginčydamas, jis šį jo bruožą pavertė privalumu - unikalios Andriaus interpretacijos stulbino netikėtumais ir anksčiau neįsivaizduotų atradimų džiaugsmais. Štai jums dar vienas „bado meistras“, dar vienas beribės meilės, kūrybingumo ir pasišventimo menui pavyzdys. Apie tokį vargu ar ką nutuokė tą salę kadaise lipdiniais dabinę darbininkai ir jos dabartiniai restauruotojai, prikaišioję nemažai kainavusių, bet pigiai atrodančių žiburėlių. Kad šie „salės meną“ deramai apšviestų? Tad gal ir nebeliko iš ko įsigyti tikrą koncertinį fortepijoną... Ne, „Yamaha“ anaiptol neprastas - juk ir naujutėlaitis, ir firma garsi. Bet teko nugirsti, jog Seime kai kas pasvajoja apie ten rengtinus koncertus ir fortepijoną, tad štai šis gal kaip tik toks? Imkite jį, o kiek pristigtų iki koncertinio „Vaidilai“, tesumoka mecenatai, taip gaivindami taurius Pacų, Vileišių ar Montvilų laikams būdingus turtingų žmonių gestus. 

Jau už langų pykši... Įžengiant į Naujuosius - mano kuklūs linkėjimai visiems „bado meistrams“, kurių, ačiū Dievui, nestokojame.

7md.lt

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.