„Sirenos” veržėsi iš scenos į sostinės gatves

Rūta Oginskaitė 2011-10-11 lrytas.lt, 2011 10 10
„Gob Squad” performansas „Super Night Show”. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Praėjusį penktadienį ir šeštadienį po Vilniaus senamiestį vaikštinėjo Herojus. Jis klausinėjo, kokiu žygdarbiu galėtų palengvinti miesto gyvenimą. Herojų iš tiesų buvo keturi. Visi - su kino kameromis. Senamiestyje jie ištisą valandą kalbino žmones. Persirenginėjo, šoko, provokavo linksmintis arba atsiverti. Ir viską filmavo. Galiausiai keturi pusnuogiai artistai parbėgo į „Menų spaustuvę", kurioje buvo žiūrovų sutikti džiaugsmo šūksniais.

Taip abu vakarus prasidėjo britų ir vokiečių trupės „Gob Squad" performanso „Super Night Show" seansai, kuriais baigėsi aštuntasis tarptautinis teatro festivalis „Sirenos".

Politika iš karikatūrų

„Sirenų" užsienio programą pradėjo vengrų trupės „HOPPart" „Koriolanas" pagal Williamo Shakespeare´o, Bertolto Brechto ir Heinricho von Kleisto tekstus.

Režisierius Czaba Polgaras su muzikaliais artistais, galima sakyti, pamitingavo, tačiau politikos figūras pavertę karikatūromis. Scenoje sklandė studentiškojo Linksmųjų ir išradingųjų klubo dvasia.

„HOPPart" apnuogino valdžios ėmimo schemą - lyg numovė kelnes. Mūšio laimėtojas, agresyvus bukas vaikinas Koriolanas (Zoltanas Friedenthalis), užsimanęs pelnyti liaudies balsų, būtent tai ir darė: veiklios motinėlės patartas nusileido kelnes, kad būsimiems rinkėjams „parodytų karo žaizdas". O tada inkštė arba reikalavo: „Duok balsą!"

Pagrindine „Koriolano" heroje, spektaklio žvaigžde ir tapo ne pats Koriolanas, o jo motina, jo gyvenimo tamada (Nora Diana Takacs) - persirpusi, netelpanti neskoninguose drabužiuose. Ta, kuriai, kaip sakoma, labiausiai reikia. Ir kad sūnus nusiskintų visus vaisius, ir kad ji būtų priekyje.

Maištingoji liaudis - su šlepetėmis iš kioskų ir lietuviško prekybos centro maišu. Aktyvumui nuslopinti jų atstovai buvo pakviesti prie valdžios. Bet kai teko spręsti reikalus, buvo matyti, jog tai žioplių banda. Užtat švęsti - visada. Gauna po butelį, ir ramu. O kas gi tarpininkai tarp valdžios ir liaudies? Kažkokie mandagūs ir pilki gerų šeimų palikuonys. Irgi tikslu.

Kiek sutrikau bandydama prisiminti, kuo tas valdžios dalijimasis, t.y. spektaklis, baigėsi. Gal jis ir nesibaigė. Vengrų trupė atskleidė mechanizmą, kuris veikia nuolat. Schema tiksli ir smagi, bet tai ir tėra schema, o ne drama.

Italų trupė „Muta Imago" pabandė atskleisti vieną emociją - įniršį netekus įprasto gyvenimo. Jų spektaklis „Displace 1. Raudonasis įtūžis" truko apie 40 minučių. Jie mėgino geometriškai išdėstyti judesius, šviesas, garsus, teatrą susieti su vaizduojamuoju menu.

Gausios programos festivalyje toks etiudas galėtų dalyvauti kaip prieskonis, kaip informacija, kokie būna spektaklių tikslai ar formatai. Kompaktiškose trijų užsienio vaidinimų „Sirenose" tas ilgo pavadinimo trumpas ir monotoniškas vakaras atrodė lyg ne itin įdomi keistenybė.

Spektaklis kaip filmas

Baigiamieji „Sirenų" vakarai su „Gob Squad" vaizdo performansais sukūrė šventės atmosferą. Tai - jų pasirodymo dalis. Surežisuota, ne savaime atsirandanti.

Savo „Super Night Shot" grupė kaskart kuria iš naujo įvairių žemynų festivaliuose nuo 2003 metų. „Sirenos" jų kantriai laukė. „Super Night Shot" - intriguojama galimybė pamatyti savo miestą ir jo žmones atvykėlių akimis iškart keturiuose ekranuose.

Valandą prieš spektaklį (tiksliau - vaizdo peržiūrą) keturi „Gob Squad" menininkai įsijungė keturias filmavimo kameras ir išsiskirstė po miestą, pasidaliję funkcijomis ir filmuodami save. Pavyzdžiui, Simonas Willas buvo Herojus, Berit Stumpf ieškojo jam Mylimosios. Arba Mylimojo. Kiti du jų partneriai jaukino miestą nuotykiams.

Temperamentingai rutuliojamas nuotykis buvo ir improvizuojamas, ir surepetuotas sekundžių tikslumu. Skirtingose gatvėse menininkai kalbino praeivius, ieškojo miesto savitumo, komentavo, šoko. Koks gražus jų nufilmuotas Vilnius!

Herojaus bučiniai Vilniuje

Esame pratę save ir savo miestą apibūdinti gana prastai. „Gob Squad" artistai pasiūlė keisti nuomonę. Taip, Vilniuje sutikti žmonės jiems iš pradžių atrodė ne ispaniško temperamento. Bet „Gob Squad" visada pasirengę įvairiems variantams.

Jei vakaras būtų buvęs lietingas, o gatvės - tuščios, „Super Night Shot" būtų kalbėjęs apie vienatvę, kaip ir įvyko Vengrijoje arba Krokuvoje prieš rinkimus.

Artistų nuotykį gali nutraukti policija. Milane jie buvo sustabdyti tris kartus už tris skirtingus „nusižengimus". Žiūrėdami „Super Night Show" milaniečiai kvatojo, o artistai suprato, kad įamžino juos visus kamuojančią problemą.

O vilniečiai? Jauni žmonės, paklausti, kokį žygdarbį Herojui reikėtų atlikti, kokias problemas išspręsti, pirmą vakarą atsakė, kad jie laimingi, tik štai seni žmonės pinigų neturi. Kitą vakarą Herojus išgirdo, kad čia reikėtų legalizuoti narkotikus, o visa kita yra puiku.

Pirmąjį vakarą Herojų su triušio kauke bučiuoti sutiko smulkutė mergina - artistas po svajingo bučinio ją kilstelėjo. Antrąjį vakarą Herojus sulaukė Herojaus. Bučiavosi vyrai. Artistą svajingai pakėlė jį bučiavęs vilnietis. Publika plojo.

Galiausiai artistai, nusimetę kostiumus, atbėgo į „Menų spaustuvę", kur jų laukė žiūrovų minia, surepetavusi džiaugsmo šūksnius, serpantinų ir konfeti mėtymą.

Keturiuose ekranuose vilniečiai mokėsi iš naujo pažvelgti į savo miestą ir galbūt gyvenimą. Lygiai kaip ir kompaktiškų „Sirenų" žiūrovai kas vakarą iš naujo mokėsi pažinti teatrą, prarandantį įprastas ribas, virstantį performansu, drama be siužeto, tačiau su idėjomis.

Festivaliui trūksta neformalaus klubo

Keista, kad festivalis „Sirenos" neturi klubo, kuriame jo dalyviai ir aistringi lankytojai galėtų bendrauti. Juk festivalis - ne vien menas, bet ir galimybė sutikti tuos, kurių kasdien nepamatysi.

„Sirenos" po užsienio trupių spektaklių kvietė žiūrovus likti išklausyti svečių ir pačius paklausinėti. Pokalbius moderavo intelektualai - teatrologai, filosofai. Tai iškart lėmė rimtą toną. O kur neoficialus bendravimas? Fojė, kurioje drąsesnis žiūrovas pasigauna aktorių ir pašnekina? Lauke, kol rūkoma laidant sąmojus su savomis kompanijomis?

Lietuvių spektakliai festivalyje neaptariami. Juk jų, vaidinamų net po keletą per dieną, ilgam „Sirenų" savaitgaliui atvyksta žiūrėti dešimtys festivalių rengėjų, teatrų direktorių ir kritikų. Bet tai lyg kažkokia atskira sala.

Tik nereikia ieškoti finansinių priežasčių. Klubas arba erdvė bendrauti - pirmiausia idėja, poreikis.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.