„Sirenos 2014“: Poslinkiai

Ugnė Kačkauskaitė 2014-10-06 Menų faktūra

aA

2014 metų „Sirenos" pasibaigė. Nesunku pastebėti kelias itin aiškiai išskirtinas šių metų festivalio ypatybes. Netgi atsižvelgiant į pačią „Sirenų" koncepciją, minėtą jų toną šiais metais būčiau linkusi vadinti   netradiciniu. Visai ne dėl to, kad viena iš programos dalių buvo „eksperimentinė scena". Veikiau todėl, kad visas šių metų „Sirenų" žemėlapis tiek pasirodymų lokacijomis, tiek jų forma buvo gerokai įvairesnis, netradicinis. Manau, festivalio organizatoriai pasielgė tinkamai, Oskaro Koršunovo „Žuvėdrą" ir Eimunto Nekrošiaus „Jobo knygą" sudėję į atskirą dieną - tradicija nebuvo supriešinta su iki tol dominavusia netradicine scena.  Džiugu, kad buvo parodyti du režisierės Kirsten Dehlholm darbai, vienas statytas Lietuvoje („Kosmosas +"), kitas - Danijoje („Juokas tamsoje") - sukurta galimybė su režisieriumi susipažinti artimiau, tiksliau perprasti jo kūrybinius principus.

Čia pat mažumėlę apie nenuoseklumus. Galiu suprasti, kodėl „Sirenose" matėme „Kosmosą +", bet nesuprantu, kodėl paskutinę festivalio dieną parodytas vaikams skirta „Tėčio pasaka",- festivalio ambicija parodyti darbus, skirtus vaikų scenai, neįtikina. O jei toks tikslas buvo, tuomet derėtų paisyti aiškiai apčiuopiamo nuoseklumo.

Tačiau akivaizdu, kad "keistenybės" išeina ne vien į bloga. Apie netradicinių erdvių gausą šiame festivalyje šiek tiek užsiminiau anksčiau. Vis dėlto norisi pastebėti, kad toks „Sirenų" formatas ateityje galėtų tapti jų vizitine kortele, o režisieriams sceninė adaptacija naujose erdvėse galėtų būti dėkingas kūrybinis postūmis. Žiūrovas savo ruožtu taip pat nelieka nuskriaustas: erdvės, paprastai neprieinamos, per festivalį jam tampa atviros ir pasiekiamos, o teatrinis pasirodymas nebereiškia vien tradicinės scenos ar spindinčio vestibiulio. Netradicinė erdvė - tai įsipareigojimas būti „kitokiu". Vadinasi, ieškoti ir nesurambėti.

Tiesa, festivalio metu buvo galima pastebėti jau kurį laiką vyraujančias tematines-konceptualines tendencijas. Daugumą pasirodymų būtų galima išskirti į dvi temų kryptis: pirmoje kūriniai stengiasi aptarti teatrą ir kūrėjų vietą jame („Contemporary?", „Sirenos negali nekaukėti", iš dalies „Žuvėdra" bei „Shoot/Get Treasure/Repeat", „Broken Heart Story"); antrojoje atsidūrę kūriniai narsto konfliktinę individo situaciją („The Fountainhead", „Kaligula", „Ričardas II: Post Factum", iš dalies „Feast Fashion", „Žuvėdra"). Įdomu stebėti tarp spektaklių nusidriekiančias paraleles, žiūrovas priverčiamas temą persvarstyti ne vieną kartą. Paakinti mąstyti - argi tai nėra vienas pagrindinių teatro tikslų?

Post Scriptum. Po Eimunto Nekrošiaus „Jobo knygos" Menų spaustuvės kavinėje kalbėjęs, porą savaičių Lietuvoje viešėjęs teatrologas, semiotikas Patrice´as Pavis tvirtino, kad teatro perspektyva - tai mažos teatro salės ir mažos grupelės žiūrovų. Gaila, kad Pavis įvardinta, o šiai dienai lietuvių scenai labai aktuali problema - jaunų režisierių nekompetencija - taip ir nebuvo detalizuota. „Ne visi režisieriai turi teisę būti vadinami režisieriais", taikliai pastebėjo Pavis. Tuo tarpu vertėja šią pastabą mandagiai nutylėjo, ir ji nebuvo smarkiau išplėsta...

 

Komentarai
  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.