Sezono vilionės žiūrovams pagauti

Karolina Remeikaitė 2015-08-31 Menų faktūra

aA

Be komunikacijos sąvokos teatre neapsieisime dėl jos svarbos kuriant dialogą su publika. Šį sezoną daugelis teatrų akcentuoja poreikį tą pokalbį gerinti, būtinybę stiprinti jį, kartais siekiant publiką ir susigrąžinti. Publikos nubyrėjimui įtakos turėjo ir vidinės teatrų suirutės.

Eksperimentavimas su forma

Kaip teigia Alytaus miesto teatro direktorė Inesa Pilvelytė, šį sezoną teatras nori „išbandyti naujus teatro žanrus (judesio, Forumo, lauko teatrų), išeiti iš „juodos dėžutės" ribų - tiek erdviniais spektaklių sprendimais, tiek komunikacija su žiūrovais”. Todėl greta jau pristatytų premjerų sezono pabaigai Alytuje planuojamas lauko teatro spektaklis-fejerija pagal lietuvių sakmes ir šiurpes - „Dievų, maumų ir žmonių ypatumai, arba Kaip lietuviai dangaus šviesulių kilmę suprato.“ Tai bus mitinių vaizdinių, liaudies meno ir folkloro dvasia alsuojantis muzikinis kūrinys, kviečiantis artėti prie lietuvių kultūros ištakų, prie liaudies meno. Spektaklio muzikai sukurti kviečiamas ypatingas lietuviškos muzikos kūrėjas Saulius Petreikis.

Patyręs ir publikos, ir savų aktorių nubyrėjimą, Klaipėdos dramos teatras lapkričio mėnesį grįžta į savo senuosius namus. Šiai progai Gytis Padegimas režisuoja istorinę Arvydo Juozaičio dramą „Luizė I”. Istorija apie karalius režisierių domins kaip visais laikais visuomenę audrinantis fenomenas, o spektaklis kuriamas kaip  teatralizuotą muzikinė fejerija.

Stalo teatras” šį sezoną mažuosius žiūrovus nusprendė pakviesti pasivaikščioti po Vilniaus senamiestį, - čia kūrybinė komanda paruošė jiems „sekretus“. „Sekretai“ - tai vietos, kur paslėptos mažos paslaptys, o priartėjus prie jų istorikas Donatas Jokūbaitis padės jas atskleisti, pasakodamas apie didžias Lietuvos asmenybes - Mindaugą, šv.Kazimierą, Barborą Radvilaitę ir kitus. Aplankyti įvairias miesto vietas ir susipažinti su asmenybėmis idėjos autorė ir režisierė Saulė Degutytė kviečia jau rugsėjo 6 dieną į premjerą „Sekretai iš būtųjų laikų“.

 Edukacija dialogui skatinti

Edukaciniai užsiėmimai šalies teatruose neretai tampa įvairių festivalių programos dalimi, tačiau mažesnių miestų publikai edukaciniai užsiėmimai tampa galimybe susiburti į bendruomenę, kurioje kiekvienas galėtų dalintis savo patirtimi. 

Kaip minėta, Alytaus miesto teatre jaunimas galės išmėginti „Forumo teatro” metodą. Tai teatrinių improvizacijų technika grįstas spektaklis, kuriuo bus siekiama spręsti realias problemas. Fiktyvios situacijos leis kiekvienam nuspręsti, kaip kuris veikėjas / dalyvis turėtų pasielgti. Taip kūrybinė komanda sieks atpažinti vienišumą, nusivylimą, prieraišumą ir kaip tai pasireiškia paauglio gyvenime. Be to, kuriamas ir teatro lojalistų klubas, organizuosiantis aptarimus, diskusijas, susitikimus su teatro kūrėjais.

Edukacinę programą jaunimui pasiūlys ir Menų spaustuvė.  Norintiems iš arčiau susipažinti su šiuolaikiniu cirku „Naujojo cirko savaitgalis“ jau rugsėjo 9-13 dienomis siūlys cirko disciplinų seminarus, kūrybinio rašymo užsiėmimus, į kuriuos atvyksta vieni garsiausių pasaulyje „cirkologų“, pažintis su kūrėjais. Sausį įvyksiančiame tarptautiniame festivalyje vaikams ir jaunimui „Kitoks“ bus pasiūlyta pagal amžiaus grupes suskirstyta programa ir kūrybinės dirbtuvės tam, kad kiekvienas galėtų susipažinti su spektaklių  kūrėjais ne tik iš Lietuvos, bet ir iš užsienio. Tai galimybė prisiliesti prie matyto spektaklio, ir proga geriau jį suprasti.

Jau dešimtą - jubiliejinį sezoną pasitinkanti „Atviro rato“ trupė tęs moksleivių kultūrinio ugdymo veiklą ir toliau siūlys ne tik palankesnes bilietų įsigijimo sąlygas, bet ir į jų amžiaus grupę orientuotus spektaklius. Tęsdami edukacinę veiklą, kūrėjai nepamirš publikos pakviesti ir į savo dešimties metų kūrybos retrospektyvą, kurią išleisti planuoja jau kitą pusmetį.

Didinti Lietuvos teatro žinomumą trupė planuoja ir už Atlanto. Spalio mėnesį vyksiančių gastrolių metu kūrybinė komanda savo darbus pristatys ne tik lietuvių bendruomenei Čikagoje. „Lietaus žemės” spektakliui Aido Palubinsko ir prof. Algio Kalėdos dėka jau parengti ir vertimai į anglų bei lenkų kalbas, jie bus parodyti ir „normaliai“ Čikagos teatrų publikai.

Šiais metais aktyvesnę spektaklių sklaidos programą Lietuvoje planuojantis ir savo tikslais didžiosioms šalies scenoms neketinantis nusileisti KlaipėdosApeirono“ teatras tęsia savos dramaturgijos kūrimo ir inscenizavimo eksperimentą. Šįmet režisierė Eglės Kazickaitė pakvies į spektaklį „Tyla kiaušinyje“, o Greta Kazlauskaitė - į „Miegančią motiną“. Pasak kūrėjų, šis sezonas, atidedantis globalias, politinio atspalvio temas, daugiau skirs dėmesio individui ir jo prigimties problematikai.

 „Klaipėdoje vis dar susiduriame su problema, kad publiką reikia prisijaukinti. Žiūrovus prie teatro reikia pratinti jau nuo vaikystės, būtent todėl kuriame dar vieną spektaklį vaikams“,- sako Valentinas Masalskis, komentuodamas trečiąją Klaipėdos Jaunimo teatro premjerą. Spektaklį „Voro vestuvės“ pagal Justino Marcinkevičiaus poemą kurs visa KJT komanda - režisierius Valentinas Masalskis, scenografė Renata Valčik ir kompozitorė Nijolė Sinkevičiūtė.

Šiaulių dramos teatras savo edukacinėje programoje reikšmingą akcentą deda ties iniciatyva rodyti spektaklius senjorams priimtinesniu laiku, už palankesnę kainą.  Iš arčiau susipažinti su teatro užkulisiais, išgirsti istorijų ir susitikti su kūrybine grupe galima bus praktiškai kiekviename šalies teatre - juose organizuojamos teatralizuotos, teminės ekskursijos įvairioms amžiaus grupėms.

O Alytuje bendradarbiaujant su Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejumi, Lietuvos šokio informacijos centru, Alytaus viešąja biblioteka, teatro klube duris atvers ideoteka/biblioteka/infoteka. Tai bus nauja erdvė skirta plėsti ir gilinti teatrines žinias apie didžiuosius kūrėjus ir jų darbus.

 Pokyčiai

 Apie kai kuriuos teatrus šį sezoną kalbėti tampa sunku dėl ne visai aiškios jų vidinės situacijos. Ypač tą galima būtų pasakyti apie Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatrą, kuris išgyvena suirutę ne tik trupėje, repertuare, bet ir vadovybėje. Nors konkursas naujoms teatro vadovo pareigoms užimti numatomas lapkričio mėnesį, apie sezono planus teatras informacijos pateikti negalėjo. Taip pat vis dar nėra aišku, ar teatre pasiliks Veltos ir Vytauto Anužių Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje išugdytas jaunųjų aktorių kursas, kuris dar praėjusį rudenį šiame teatre pastatė spektaklį „Devynbėdžiai”, o šį sezoną svarsto savo pasilikimo teatre galimybes.

Kaip minėta, didelio laukimo nuotaikomis sezoną pradės Klaipėdos dramos teatras - artėja ne tik įsikraustymas į naujai sutvarkytas teatro patalpas, bet ir naujojo  teatro vadovo Tomo Juočio darbai - kiek bus tęsiama sena linija, kiek bus inicijuota pokyčių. Sezono teatras laukia viltingai tikėdamiesi, kad būsimos permainos sugrąžins išsibarsčiusius trupės narius, o naujos patalpos prikvies teatro išsiilgusius žiūrovus.

Neseniai Kultūros ministro įsakymu paskelbtas dar vienas konkursas, šį kartą vadovo ieškos Vilniaus Mažasis teatras, o vėliau ir Lietuvos nacionalinis dramos teatras. Tad tikimės, kad su visų naujų vadovų atėjimu sezono planai pasipildys naujais tikslais, teatrai įgaus gyvybingumo ir nenustos ieškoti. Šiuo metu reikėtų pasakyti, kad dauguma šalies teatrų praktiškai jau yra pasiruošę žiūrovus priimti. Užeikite.

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.