Scenos kryžiai ir korupcijos

Vaidas Jauniškis 2011-06-21 Menų faktūra

aA

Po šių metų „Auksinių scenos kryžių" ceremonijos Menų spaustuvėje buvo surengta diskusija aptarti šių metų apdovanojimus, jų siūlymo ir teikimo mechanizmus, nes nepasitenkinimas sklido iš įvairių pusių - komisijos, kuri turi vertinti tik teatrų siūlomus darbus, meno profesionalų - dėl nepastebėtų darbų, ir iš teatro bendruomenės, kurią galutinai supykdė buvusio Kultūros ministro Remigijaus Vilkaičio įrašyta nuostata, draudžianti laureatą apdovanoti kitus trejus metus. Po pokalbio, išryškinusio nemažai teisinių ir visiškai biurokratinių kolizijų, balandžio 6 d. Profesionalaus teatro meno kūrėjų darbų premijavimo komisija, Scenos meno kūrėjų asociacija ir Valstybinių teatrų ir koncertinių organizacijų asociacija nusiuntė raštas Kultūros ministerijai su siūlymais.

Rašte buvo siūloma: atšaukti 33 nuostatų straipsnį, neleidžiantį apdovanoti to paties asmens ne anksčiau kaip po trejų metų; supaprastinti kandidatų pristatymo komisijai mechanizmą, dabar reikalaujantį pristatyti profesionalaus meno vertintojo recenzijas (kartais to padaryti neįmanoma), rašyti rekomendacijas (paprastai jos nieko nereiškia); sudaryti komisiją iš profesionalių meno vertintojų ir išplėsti jos narių skaičių iki buvusių 11 narių - taip daugiau dėmesio tektų šokio ir muzikiniams spektakliams ir juos galėtų vertinti tos srities specialistai; sudaryti komisiją iškart po Tarptautinės teatro dienos, kad nauja komisija galėtų nedelsdama vykdyti savo darbą, ir sudaryti tam sąlygas; leisti komisijai stebėti ir rinkti kandidatus į „Auksinių scenos kryžių" apdovanojimus savo nuožiūra.

Praėjus tik dviem mėnesiams (nenusižengta Visuomenės  informavimo įstatymui?) buvo sulaukta Kultūros viceministro Deivido Staponkaus atsakymo, kuriame žadama pagal galimybes atsižvelgti į pateiktus siūlymus, išskyrus vieną - „leisti ir pačiai Komisijai savo nuožiūra stebėti bei rinkti kandidatus į „Auksinių scenos kryžių" apdovanojimus. Šią nuostatą turėtų įvertinti Kultūros ministerijos Vidaus audito tarnyba Antikorupcinio vertinimo kriterijais", - rašoma viceministro rašte.

Taip pat priduriama, kad ministerija, „atsižvelgdama į Jūsų iniciatyvas tobulinti (...) apdovanojimų sistemą, siūlo galimybę Auksinių scenos kryžių apdovanojimo šventę ir (...) komisijos darbą organizuoti Lietuvos nacionaliniame dramos teatre".

Viceministro atsakymas verčia gūžčioti: iš esmės (kol kas?) atsisakyta esmingiausio siūlymo: leisti pačiai komisijai nuspręsti, kas ko vertas - tam juk ji ir komisija. O tai pačiai Vidaus audito tarnybai iš tiesų reikėtų atiduoti įvertinti dabartinę tvarką tais pačiais  Antikorupcinio vertinimo kriterijais: juk ne paslaptis, kad kai kada teatrai (gali būti) suinteresuoti pristatyti savų, ne kviestinių režisierių kūrinius ar teatro vadovo, o ne kito režisieriaus spektaklius. Pagal dabartines nuostatas komisija  turėtų žvelgti tik ten, kur kas parašyta, rekomenduota, recenzuota - iš esmės, ko gero, pakaktų padirbėti tik prie stalo, net nevažinėjant po Lietuvą žiūrėti spektaklių. Realiai viskas vyksta kitaip, būdingai mūsų sistemai: komisija pamato gerą darbą, bet jei jis nepristatytas, kreipiamasi į teatrą, kad jis pristatytų, nes anas jų vadovo spektaklis surūdijusio grašio nevertas. Teatras pristato, spektaklis imamas svarstyti.

Kitas variantas - šiemetinis: kai tebegalioja įstatymas, draudžiantis pernykštį laureatą apdovanoti dar trejus metus, komisija sugalvoja naują kategoriją - „geriausio spektaklio", ir darbas gauna apdovanojimą. Bet kad „geriausias spektaklis" anaiptol neadekvatus „geriausiam režisieriui", jau tenka pamiršti. Taip ir čiuožiama slalomu tarp įstatymų.

O ar pats viceministro Staponkaus siūlymas tobulinant šventę perkelti visą komisijos darbą ant Nacionalinio pečių neturėtų būti įvertintas „antikorupciškai" - nes viską rengtų teatras ir jau komisijos nariai tiesiogiai priklausytų nuo jo, lemtų tik organizatorių sąmoningumas? Profesionalaus meno skyriaus vyriausioji specialistė Rasida Žygienė tik ir tegalėjo pasiremti tuo pačiu sąmoningumu: „Tikimės, kad Nacionalinio teatro žmonės turėtų būti aukštesnio sąmoningumo lygio". Kodėl statusas turi apibrėžti  dirbančių sąmoningumą (valstybiniai, vadinasi, mažiau sąmoningi, net nekalbant apie nevyriausybinius?)  - tai jau ministerijai būdinga logika, dorovę ar meno kokybę sukišant po dokumentais. Bet suprantama, kad ministerija negali būti renginių organizatorė (ir, praktika rodo, neįgali), bet kodėl be konkurso tai atiduoti LNDT (kuris galbūt tik šiandien yra „aukštesnio sąmoningumo", o kas bus po penkerių metų?) - klausimas, vertas „antikorupcijos vertinimų".

Ministerija rengia ir dar vieną - Dalios Tamulevičiūtės premijos konkursą, kurį Rasida Žygienė pakrikštijo „Mažaisiais scenos kryžiais". Šįmet konkurso nuostatos pakeistos, ir jai pristatomi bei apdovanojami nebe eskizai, kurie ir būtų paskatinti premijomis, skirtomis pabaigti darbus, bet gatavi spektakliai pagal lietuvių literatūros kūrinius. Beje, nesvarbu, kuriais metais sukurtus. Ir - sprendžiant logiškai iš reikalavimų - tik pagal lietuvių literatūros kūrinius. Vadinasi, pernykštė laureatė Ieva Stundžytė nebūtų buvusi laureate, nes „Antigone (ne mitas)" nėra lietuvių literatūros analuose. Kaip ir bet kurie dabar atsirandantys teatro trupių kūriniai, gimstantys scenose, o ne perskaityti vadovėlyje mokyklos suole ar knygoje ant sofos. Ir jei konkursu skatinama „ugdyti lietuvių literatūros kūrėjų ir teatro tarpusavio ryšius", tai kažin ar skatinama šiuo atveju sceninė (modernioji) kūryba. Ir nors vyriausioji specialistė vėl rėmėsi sąmoningumu ir bendru supratimu, ką pristatyti konkursui, bet kadangi nuostatai leidžia - kodėl nepasiūlyti „Žaldokynės"? Ir pabandykite prieštarauti - pasiskųsime Seimo antikorupcijos komisijai!

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.