Savame laike

Linas Vildžiūnas 2022-06-28 7md.lt, 2022-06-21
Regimantas Adomaitis (Kasparas) filme „Jausmai“, rež. Almantas Grikevičius, Algirdas Dausa, LKS, 1968 m.
Regimantas Adomaitis (Kasparas) filme „Jausmai“, rež. Almantas Grikevičius, Algirdas Dausa, LKS, 1968 m.

aA

Vėl trenkė kaip iš giedro dangaus - mirė Regimantas Adomaitis. Aktorius, kurio vaidmenų sąrašas, ypač kine, vienas ilgiausių. Jau senokai nebevaidinantis, užsisklendęs savo vienatvėje. Gal paskutinis ryškus jo vaidmuo teatre buvo Georgas Friedrichas Händelis, sykiu su Donato Banionio Johanu Sebastianu Bachu suvaidintas Raimundo Banionio režisuotame spektaklyje „Susitikimas“ (1999) pagal Paulio Barzo pjesę, mezgančią menamą dviejų baroko genijų disputą. Paskutinis ryškus ir Donatui Banioniui, išvedęs į avansceną du didelius senstančius talentus. O kine? Paskutinį amžiaus dešimtmetį ir naujojo amžiaus pradžioje Adomaitis daug filmavosi rusiškuose mažai žinomuose filmuose, tad reikia sugrįžti į laiką, kai jis buvo vienas žymiausių Lietuvos aktorių. Ir, beje, gražiausias tarp vyrų.

Aktoriaus gyvenimo kelias matuojamas jo sukurtais personažais. Vyresnei teatro žiūrovų kartai Regimantas Adomaitis išliks kaip Mindaugas, atkakliai lipdantis Lietuvą iš molio plokščių Henriko Vancevičiaus režisuotoje Justino Marcinkevičiaus dramoje (1969). Tai buvo etapinis ir Akademinio dramos teatro, ir Adomaičio kūrybos spektaklis. Bet buvo ir Mažvydas (1978), Henriko Ibseno Junas Gabrielis Borkmanas (1981). O anksčiau - pamišimo apsėstas Francas Jeano Paulio Sartre´o „Altonos atsiskyrėliuose“ (1968) ir ryškus pirmo plano debiutas Kauno dramos teatro spektaklyje „Pelės ir žmonės“ (1966) pagal garsią Johno Steinbecko novelę, kuriame jis ir Vytautas Tomkus jautriai perteikė po Kaliforniją klaidžiojančių samdinių Džordžo ir kvailelio Lenio draugystę ir gyvenimo dramą, išvedęs abu aktorius į didžiąją sceną. Tai vis Vancevičiaus kurti spektakliai. Bet buvo ir Arthuro Millerio „Kaina“ (1970), Friedricho Dürrenmatto „Vaidinam Strindbergą“ (1974), Sławomiro Mrożeko „Emigrantai“ (1989), režisuoti Irenos Bučienės. Buvo antrasis Mindaugas jos spektaklyje atkastuose Valdovų rūmų griuvėsiuose (1994). Buvo prakilnus Seras garsioje Ronaldo Harwoodo pjesėje „Aprengėjas“ (1996).

Teatre Regimanto Adomaičio vaidybą formavo stipri akademinė Henriko Vancevičiaus mokykla, kine aktoriaus įvaizdį sukūrė Vytauto Žalakevičiaus režisuoti ar sumanyti filmai. Pirmiausia - „Niekas nenorėjo mirti“ (1965), pakreipęs daugelio lietuvių aktorių likimą, atvėręs jiems kitų Sovietų Sąjungos, kartais ir užsienio studijų duris. Baltijos šalių aktoriai tapo madingi, jie buvo kitokie. Šiame „vyriškame“ filme režisierius subūrė stiprų aktorių ansamblį, šalia jau išbandytų panevėžiečių Broniaus Babkausko, Donato Banionio, Algimanto Masiulio pakvietė „akademikus“ Laimoną Noreiką, Regimantą Adomaitį, Vytautą Tomkų, profesionalu dar netapusį Juozą Budraitį. Adomaičio suvaidintas Donatas iš kitų išsiskiria impulsyvumu, karštais nevaržomais jausmais, už ką ir sumoka gyvybe. Kitoks, santūrus, mažakalbis, viską gniaužiantis savyje jo Kasparas Almanto Grikevičiaus ir Algirdo Dausos filme „Jausmai“ (1968), sukurtame pagal Žalakevičiaus scenarijų. Donatas ir Kasparas savaip įrėmina Adomaičio kūrybinį diapazoną, kuriame telpa atvira ir slopinama aistra, bet yra vietos ir savistabai, autoironijai, kartais groteskui.

„Jausmai“ buvo svarbūs Regimantui Adomaičiui ir asmeniniu požiūriu, filmas sujungė jį su būsima žmona, Mortą ir Janę vaidinusia tuomet dar Konservatorijos vokalo studente Eugenija Bajoryte, kurią jam buvo skirta per anksti prarasti. O kūrybine prasme surišo su Kasparo brolį dvynį Andrių kūrusiu Juozu Budraičiu. Vėlesniuose Grikevičiaus filmuose Budraitis ir Adomaitis tapo neišskiriamais ekrano „dvyniais“, kits kitą papildančiais antagonistais. Tai konkuruojantys menininkai Petras ir Povilas „Sadūto tūto“ (1974, scenarijus V. Žalakevičiaus), skirtingus kelius nacių okupacijos metais pasirinkę Gediminas ir Adomas Jono Avyžiaus romano „Sodybų tuštėjimo metas“ (1976) ekranizacijoje. Kartu, nors ne visai šalia, jie vaidino beveik visuose Grikevičiaus ir Žalakevičiaus filmuose. Kai pastarasis išvažiavo į Maskvą statyti „blokbasterių“ apie Lotynų Amerikos revoliucijas, pasišaukė ir savo mėgstamus aktorius. Filme „Tas saldus žodis - laisvė!“ (1973) Adomaitis suvaidino pagrindinį kilnaus kovotojo Francisko vaidmenį. „Kentauruose“ (1978) jis - Orlandas, dešinioji Donato Banionio Prezidento ranka. Telefilme „Avarija“ (1974) pagal Friedrichą Dürrenmattą aktoriaus vaidmuo kitoks - tai naivokas komersantas Trapsas, įkliuvęs į žiaurų buvusių teisininkų profesinį žaidimą. Matome Adomaitį ir Grikevičiaus miniseriale „Veidas taikinyje“ (1979), ir jo su Žalakevičiumi kurtame filme „Faktas“ (1980) apie Pirčiupių kaimo tragediją, ir išpažintinėje Žalakevičiaus juostoje „Atsiprašau“ (1982).

Iškeltas ant lietuvių aktorių populiarumo bangos Regimantas Adomaitis sykiu su Banioniu ir Budraičiu dalyvavo Grigorijaus Kozincevo filme „Karalius Lyras“ (1970), buvo revoliucionierius Sergejus Lazo to paties pavadinimo moldavų filme (1968), Veimaro respublikos laikų anarchistas Volcas VDR režisieriaus Günterio Reischo juostoje „Wolz“ (1974), jį kvietėsi žinomi rusų režisieriai Rodionas Nachapetovas („Priešai“, 1977), Grigorijus Čiuchrajus („Gyvenimas puikus“, 1979), Nikolajus Gubenka („Iš poilsiautojų gyvenimo“, 1980), ukrainiečių poetinio kino klasikas Jurijus Iljenka („Ruoželis lauko gėlių“, 1979), komedinis aktoriaus talentas atsiskleidė Odesos kino studijos seriale „Trestas, kuris žlugo“ (1982) pagal O. Henry. Lietuvoje filmavosi ir pas Marijoną Giedrį („Vyrų vasara“, 1970; „Amerikoniškoji tragedija“, 1981), Raimondą Vabalą („Akmuo ant akmens“, 1971; „Skrydis per Atlantą“, 1983). Tačiau žiūrovų atminty turbūt labiausiai įstrigo jo Girdvainis Arūno Žebriūno „Velnio nuotakoje“ (1974), kurio obuolmušiai žirgai neša Regimantą Adomaitį kažkur tolyn.

7md.lt

Komentarai
  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.

  • Gėlės ir žmonės: „Quanta“ ir „Requiem“

    „Quanta“ ir „Requiem“ laikosi saugaus atstumo nuo pasaulio blogio: abu kūriniai tik apmąsto, kaip paveikslėlį ar peizažą apžiūri istoriją ar istorijos galimybes, praėjusį ar gresiantį siaubą.