Šalies teatrų gastrolės Lietuvoje – kodėl vis rečiau ir trumpiau?

Monika Gimbutaitė 2017-08-09 15min.lt, 2017 08 04
Jūratė Onaitytė ir Sigitas Šidlauskas Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Aušros pažadas“. Varėnos kultūros centro archyvo nuotrauka
Jūratė Onaitytė ir Sigitas Šidlauskas Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Aušros pažadas“. Varėnos kultūros centro archyvo nuotrauka

aA

Lietuvos teatrų gastrolių grafikas po kitus šalies miestus ir miestelius pamažu retėja. Tai ypač ryšku vasarą, kai kurortuose karaliauja koncertai ir pramogos po atviru dangumi, o galimybių atostogaujant apsilankyti spektaklyje randasi vis mažiau.

Teatrų atstovai teigia, jog priežasčių ne viena: gastrolės Lietuvoje daug kainuoja ir neretai neatsiperka, o dalis miestų ir miestelių salių paprasčiausiai nepritaikytos teatralų reikmėms. Galiausiai, teatrams tenka konkuruoti ir su vis didesne renginių pasiūla.

Ada Paukštytė: Valstybei neužtenka lėšų sistemingam teatrų gastrolių Lietuvoje rėmimui

Pasak Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) žiūrovų aptarnavimo ir gastrolių skyriaus vadovės Ados Paukštytės, LNDT gastrolių skaičius Lietuvoje pastaraisiais metais yra panašus - kituose miestuose ir miesteliuose parodoma apie 30 spektaklių.

„Dalyvaujame pagrindiniuose Lietuvos teatrų festivaliuose (Dalios Tamulevičiūtės vardo festivalis Varėnoje, šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Pakeleivingi“ Anykščiuose, „Teatrų pavasaris“ Kaune ir kt.), bet tuo pat metu plečiame gastrolių žemėlapį bei pobūdį. Siekiame ne formalaus spektaklių pristatymo, o artimesnio ryšio su žiūrovais, inicijuojame bendrus projektus. To pavyzdys - naujausias teatro spektaklis „Žalia pievelė“. Jis paremtas Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų ir Visagine gyvenančių skirtingų kartų istorijomis, kuriomis scenoje dalinasi patys pasakotojai. Panašius projektus planuojame įgyvendinti ir su kitais Lietuvos miestais - Šalčininkais, Anykščiais, Jonava“, - pasakojo A.Paukštytė.

Jos teigimu, gastroles Lietuvoje planuoti gana sudėtinga dėl intensyvaus LNDT repertuaro ir gastrolių užsienyje, juolab, kad jos neretai reikalauja ir papildomų išlaidų, nes spektaklių rodymas regionuose neatsiperka iš parduotų bilietų: „Kūrėjų ambicijos auga, techniškai sudėtingus spektaklius ne visada galima pristatyti nedidelėse kultūros centrų, teatrų salėse, dauguma kurių net ir po renovacijos yra nepritaikytos teatrinėms reikmėms. Valstybei neužtenka lėšų nuolatiniam ir sistemingam profesionalių teatrų gastrolių Lietuvoje rėmimui, kurios taptų atsvara abejotinos kokybės komercinių ir pramoginių renginių gausai.“

Vis tik A.Paukštytė mini, jog pastebima ir gerų pokyčių - kuriasi modernūs menų inkubatoriai, į kultūros centrus dirbti ateina jauni, idėjų nestokojantys ir jų įgyvendinimui lėšas atsakingai generuojantys vadybininkai, kurie gręžiasi į kokybišką kultūros ir meno produkciją.

Paklausta, kodėl teatrui svarbu spektaklius pristatyti ne tik sostinėje bei užsienyje, bet ir kituose Lietuvos miestuose, A.Paukštytė sakė, jog užsienio gastrolės veikiau sietinos su tarptautiniu prestižu, atsiveriančiomis bendradarbiavimo galimybėmis, naujomis teatrinėmis kryptimis, o spektaklių pristatymas Lietuvoje yra nelyg pokalbis.

„Žengiame į regionus, kuriuose jaučiama tam tikra kultūrinė atskirtis, kur gyvena daug lietuviškai nekalbančių žmonių, norime įtraukti į bendradarbiavimą vietos bendruomenes - nuo kūrybininkų iki savivaldybės darbuotojų. „Auksiniu scenos kryžiumi“ apdovanotas režisierius Jonas Tertelis šiuo metu rengia projektą Šalčininkų mieste, Paulius Tamolė ruošiasi spektaklio „#beskambučio“ premjerai“, - planais dalijosi A.Paukštytė.

Kurortuose vasarą tenka konkuruoti su kitomis pramogomis

Nacionalinio Kauno dramos teatro atstovė spaudai Jolanta Garnytė-Jadkauskienė teigė, jog bene populiariausia gastrolių kryptis vasarą - pajūris. Šių metų rugpjūtį teatras gastroliuos Palangoje ir Klaipėdoje.

Pasak jos, Nacionalinis Kauno dramos teatras pajūryje pradėjo gastroliuoti daugiau nei prieš keturis dešimtmečius, 1976-aisiais, kai į pajūrį atveždavo po du ar tris spektaklius: „Per tą laiką Nacionalinis Kauno dramos teatras yra praleidęs gal porą vasarų. Daugelį metų vykdavo spektaklių rodymai ne tik Palangoje - Palangos senojoje gimnazijoje ar kultūros centre „Ramybė“, Klaipėdoje, bet ir mažesniuose Žemaitijos miestuose.“

J.Garnytė-Jadkauskienė pasakojo, jog anksčiau teatralų išvykos į pajūrį trukdavo net dvylika dienų, o dabar - vos kelias: „Natūralu, nes atstumas nuo Kauno iki Palangos yra nemažas, kelionės ir spektaklio aptarnavimo sąnaudos - taip pat, kartu reikalinga ir nakvynė. Ilgametis teatro administratorius Rimantas Štaras prisimena, kad [anksčiau] žiūrovų netrūkdavo - spektaklius rodydavo net po keletą kartų: komedija „Amerika pirtyje“ (1976) ir A. Strindbergo „Kreditoriai“ (1983) vyko net keturis vakarus iš eilės. Salės buvo pilnos. Dabar tokio „anšlago“ nesulaukiam, nes poilsiautojai kurorte užsibūna trumpiau, o ir kultūrinių pramogų pasiūla gausėja.“

Su panašia situacija susiduria ir Šiaulių dramos teatras, šią vasarą taip pat planuojantis gastroles Palangoje. Teatro literatūrinės dalies vedėja Nomeda Šatkauskienė teigė, jog teatras laikosi gastrolių Palangoje tradicijos, tačiau pastebi, jog į kurortą atvykstančių teatrų skaičius mažėja.

„Kiekvienais metais stebime ir analizuojame kurorto rinkos tendencijas ir kol kas esame pasiryžę laikytis šios gastrolių krypties. Kita vertus, neatmetame, kad situacija kitais metais gali ir pasikeisti. Renginių pasiūla ir įvairovė vasarą ne tik Palangoje yra milžiniška. Teatrams vasarą sunku konkuruoti su gausybe festivalių, atvirame ore vykstančiais renginiais, masinėmis šventėmis. Per daugelį metų Palangoje būta ir labai sėkmingų, ir mažiau sėkmingų gastrolių. Tai lemia daugelis veiksnių. Akivaizdu, kad šiandien teatrai negali sau leisti prabangos laikytis tradicijos tik iš inercijos ar dėl statistinio pliuso“, - sakė N.Šatkauskienė.

Komentarai
  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.

  • Gėlės ir žmonės: „Quanta“ ir „Requiem“

    „Quanta“ ir „Requiem“ laikosi saugaus atstumo nuo pasaulio blogio: abu kūriniai tik apmąsto, kaip paveikslėlį ar peizažą apžiūri istoriją ar istorijos galimybes, praėjusį ar gresiantį siaubą.