Režisieriui rūpi žmogus kryžkelėje

2009-10-19 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2009 10 19
Režisierius Janas Klata. Nuotrauka iš e-teatr.pl

aA

 

Šarūnas Kalpokas

J.Klata spektaklyje „Dantono byla" tyrinėja didžiųjų politinių permainų esmę

Adomo Mickevičiaus instituto padedami festivalio „Sirenos" rengėjai į Lietuvą pakvietė kelis ryškiausius pastarojo meto Lenkijos teatrų spektaklius. Šią savaitę sostinės Teatro arenoje „Sirenų" publika galės išvysti daugybe prizų apdovanotą spektaklį „Dantono byla", pastatytą pagal lenkų rašytojos Stanislawos Przybyszewskos pjesę.

Jo režisierius - 33 metų Janas Klata. Lenkų kūrėjas davė interviu „Lietuvos rytui".

- Kas paskatino imtis pjesės apie Didžiąją Prancūzijos revoliuciją? Ar jus labiau domino bendrieji revoliucijos aspektai, ar sąsajos su permainų, sukilimų ir karų išvargintos lenkų tautos istorija?

- Nemanau, kad pjesėje vyrauja vien lenkiškos aktualijos, - pervertę mūsų kaimynų istorijos puslapius, pamatytume ne ką mažiau karų ar perversmų. Pjesę pasirinkau todėl, kad tai puiki medžiaga režisieriui ir aktoriams. Be to, tai tekstas, atspindintis bet kokią tikrovę. Neabejoju, kad ir Čilės publika spektaklyje rastų tai, kas jiems artima ir pažįstama. Tekstas tarsi siūlo dvi skirtingas pasaulėžiūras: vieną - gana sumanią ir racionalią, kitą - idealistinę ir gražią, tačiau neišvengiamai pasibaigiančią teroru. Tai dviejų revoliucijos didvyrių - Dantono ir Robespierre´o - pasirinkti keliai.

- Revoliucija susijusi su politika. Kaip jūs apibrėžtumėte politinį teatrą?

- Tai teatras, kuris domisi tuo, kas bendra, visuotina, amžina: „Dantono bylos" atveju - lemtingo pasirinkimo kryžkelėje atsidūrusiu žmogumi. Spektaklyje kalbama apie tai, kas nutinka paaiškėjus, kad revoliucija iš tiesų niekada nesibaigia. Tarsi jau norėtume stabtelėti ir pradėti normaliai gyventi, tačiau kirba nenumaldomas troškimas ką nors keisti. Dantonas norėtų susitaikyti su esama padėtimi, o idealistas Robespierre´as - ne. Štai ir kyla konfliktas.

„Dantono byla" - ne tik apie socialines metamorfozes, bet ir apie žmones. Apie Robespierre´ą, pasišovusį bet kokia kaina išganyti žmoniją, paversti žmones angelais (net ir prieš jų valią), ir apie Dantoną, net kiek ciniškai atsisakiusį revoliucinių idealų ir pasidavusį niekingiems kompromisams.

- O kuri pozicija jums artimesnė: Robespierre´o ar Dantono?

- Tikriausiai pirmoji. Spektaklyje leidau sau Dantoną pasendinti 20 metų: taip pavyko išryškinti ir dar vieną kontekstinį lygmenį - kartų konfliktą. Jaunystė siekia bet kokia kaina žengti į priekį, naiviai tiki galinti pakeisti pasaulį, o brandus žmogus - o toks ir yra Dantonas - iš savo gyvenimiškos patirties žino, kad visa tai neįmanoma, ir mano, jog reikėtų išmokti tenkintis esama padėtimi. Kad būtų šilta ir patogu. Todėl renkuosi Robespierre´ą, nes vis dar noriu eiti pirmyn, kurti, klysti. Turbūt dar nesubrendau.

Didžiąsias permainas galima įsivaizduoti dvejopai. Paviršutiniškai - kaip savotišką karnavalą, mojuojant raudonomis vėliavomis ir dainuojant dainas apie šarvuotį „Potiomkiną". Arba kiek rimčiau - kaip naivoką siekį vyraujantį blogį pakeisti nauja realybe, bet kokia kaina sukurti naują tobulą visuomenę. Vis dėlto geriausiai apie revoliuciją yra pasakęs pats Dantonas: „Revoliucija suvalgo savo vaikus".

Nors vaidiname vilkėdami istorinius to laiko kostiumus, nesiekiame tiesiog papasakoti istorijos apie Prancūzijos revoliuciją. „Dantono byla" - spektaklis, tyrinėjantis didžiųjų permainų mechanizmą, revoliucijų sukeliamą nepakeliamą visuotinę įtampą.

- Koks turi būti jūsų teatro žiūrovas?

- Labai patinka režisieriaus Tadeuszo Kantoro, kurį laikau vienu savo mokytojų, žodžiai, kad įžengusiems į teatrą nekaltumo prezumpcija nebegalioja.

Tokie yra ir mano spektakliai. Tiems, kuriems teatras yra poilsis ir lengva pramoga, prižadu: mano spektakliuose to tikrai nerasite.

* * *

Kūrėjas aiškinasi, kas yra politika

* Lenkų dramaturgas ir teatro režisierius J.Klata gimė 1973 m. Bendradarbiavo su žymiais režisieriais K.Lupa, J.Grzegorzewskiu, J.Jarockiu, statė spektaklius Gdansko, Krokuvos, Vroclavo teatruose.

* 2005 metų gruodį Varšuvoje įvyko festivalis „Klata Fest", kuriame žiūrovams ir kritikams buvo parodyti visi geriausi režisieriaus darbai.

* Spektaklyje „Dantono byla" tyrinėdamas Didžiosios Prancūzijos revoliucijos peripetijas, J.Klata mėgina rasti atsakymą į klausimus, kas yra politika ir kaip veikia revoliucijos mechanizmai.


 

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.