Raganosis bėga Gedimino prospektu

Jūratė Visockaitė 2023-04-19 literaturairmenas.lt, 2023-04-17
Scena iš spektaklio „Raganosiai“, režisierius Antanas Obcarskas (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Raganosiai“, režisierius Antanas Obcarskas (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Rumunų kilmės prancūzų dramaturgas Eugène´as Ionesco (1909-1994) pragyveno vos ne visą XX amžių. Režisierius Antanas Obcarskas (g. 1990), be viso kito, dar ir filosofijos magistras, - triskart mažiau, tačiau drąsiai perfrazuoja senąjį mąstytoją: „Herojiška yra prieštarauti savo laiko progresui ir beprotiška apie tai kalbėti.“ Taip, mes atsimename, kad sąžiningo menininko vieta - nuolatinė opozicija, o „dvaro dailininkas“ - gėdingas vaidmuo.

A. Obcarskas, anksčiau scenoje nerišliai, atmosferiškai filosofavęs su tokiu pat jaunu kolega Laurynu Adomaičiu („Alisa“, „Boksas“), dabar likimo jam pakištame LNDT imasi klasikos - E. Ionesco „Raganosių“ (kovo 8 d.), kurie turi kietus absurdo šarvus.

Atrodo, mūsų publikai, teatruose keičiantis kartoms ir kryptims, gresia smarkūs intelekto šuorai nuo scenų. Manau, tai sveika, nes nūdienė jaunoji nacionalinė literatūra ir kinas intelekto stokoja, labiau orientuojasi į jausmus, nepakeliamą būties lengvybę.

Spektaklyje, kuriame svarbius vaidmenis atlieka vaizdo projektuotojai (Adomas Gustainis, Ričardas Žigis) ir vaizdo operatoriai (Liudas Prišmontas, Martynas Ungurys, Rokas Valiauga), kažkuriuo momentu - bet ne projekcijoje, o gyvoje mizanscenoje (scenografė Lauryna Liepaitė), - įsijungia keista kino reminiscencija. Ak, ką man tai primena? Kur aš tai jau mačiau? Suklydau ar ne, bet tas jovalas Žano bute priminė „Parazitą“, o su nuotakos suknele gulinėjanti rubensiška Toma Vaškevičiūtė - „Melancholiją“...

Vis dėlto svarbiausia „Raganosiuose“ turi būti ne kinas ir ne vaizdas, o žodžiai, žodžiai... Kurių yra perviršis antrame veiksme. Režisierius sako, kad trumpino plepį dramaturgą, bet galėjo dar labiau palengvinti sunkią alkoholiko Beranžė-Martyno Nedzinsko šnekamosios, banalios kalbos naštą, suteikti jam didesnę galimybę tapti tuo minėtu beprotišku herojumi.

Aktoriaus niuansuota kalbinė ekvilibristika svaigina, jis išties vaikšto aukštai ištempta viela, jo duetai su antipodu draugeliu Žanu-Kirilu Glušajevu skamba kaip ištobulinti cirko numeriai. Bravo! Vis dėlto iš po šitų imitacinių, blizgančių šarvų žadėtas joneskiškas ragas neišlenda. Bent mano ausis baubimo, gailaus ar šiurpaus, neišgirdo, akis veidrodinėje kaukėje, stiklinėje katytėje nepamatė.

Kaip ir ankstesniuose įspūdingos formos, ritmo ir montažo A. Obcarsko pastatymuose, sėdėdama krėsle už rampos visą laiką kaifuoju, bet post factum lieku it musę kandus. Išėjusi į prospektą jokios autoriaus žadėtos faunos neįžiūriu.

Žinoma, puikūs Arūno Sakalausko ir Gyčio Ivanausko klouniški numeriai, o santūrus šokėjo Naglio Bieranco pritapimas prie visos komandos pritrenkia. Šaunuolis. Raganosiai irgi žmonės, kaip sakė klasikas.

-----

Vilniaus mažojo teatro premjerinio spektaklio „L. yra S.“ (kovo 15 d.) pavadinimas suskaldytas. Kaip ir pats performansinis vaidinimas scenoje. Gali apžiūrinėti atskiras šukes, o viskas kartu nebesusideda.

Žinoma, gali pats laužyti galvą - kaip ir dramaturgė Gabrielė Labanauskaitė, - koks galėjo būti tas karalius Lyras jaunystėje, kaip jis tapo seniu, kuriam iš dukterų reikia pataikavimo, o ne tiesaus žodžio. Gal 18-mečio Lyro tėvai ir jo aplinka, kaip dabar sakoma, buvo toksiška ir todėl jis tapo dvilypis, biseksualus? Bet ar suvaikėjęs, išpaikęs senis Lyras buvo dvilypis?

Režisierė Greta Štiormer (neseniai LNOBT ji kartu su NOA parodė „Planetą Deluxe“) dramaturgės pjesę, kurią kiek anksčiau perskaičiusi Lyrą įsivaizdavau panašų į Hamletą, įvaizdina operomaniškai, operetiškai. Tai turbūt atspindi mūsų iš tiesų operetišką, nukvailėjusį amžių. Aktoriui Matui Sigliukui-princui Lyrui kartais leidžiama pavaidinti ir dramatiškus monologėlius, tačiau juos nustelbia bendras rankų mosikavimas, nuolatinis judėjimas, į sceną tarsi perkeliama kompiuterinių žaidimų figūrų grafika.

Įžiūrėjau vienintelę „atgyvenusio“, dar nesukulto teatro sceną, kurioje susėdusios tiesiog kalbasi hercogaitė Liza (akt. Gintarė Latvėnaitė) ir Lyro motina (akt. Eglė Mikulionytė).

Puiku, kad dramos spektakliai pastaruoju metu atsiveria jauniems kompozitoriams - pasirodo, jų yra tiek daug, o ne 2-3 klasikai kaip anksčiau. Ir čia prie režisūros prisideda kompozitorė Jūra Elena Šedytė ir vaidinantis kontratenoras Vaidas Bartušas, kurio norėjosi trigubai daugiau.

-----
Jūratė Visockaitė - teatro ir kino kritikė.

Iš 3766 / 6 žurnalo (2023-03-24)

Komentarai
  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma iš ministerijos į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.

  • Gėlės ir žmonės: „Quanta“ ir „Requiem“

    „Quanta“ ir „Requiem“ laikosi saugaus atstumo nuo pasaulio blogio: abu kūriniai tik apmąsto, kaip paveikslėlį ar peizažą apžiūri istoriją ar istorijos galimybes, praėjusį ar gresiantį siaubą.

  • Protarpinio badavimo kultūra

    Lietuvoje festivalis gali sau leisti geriausiu atveju vieno gero kūrėjo darbą, aplipindamas jo orbitą nereikšmingais miniatiūriniais palydovais, sukuriančiais festivalio iliuziją. Ką dažnas ir daro.

  • Tulūzos bienalė ir tautų savivertė

    Lietuvos sezono Prancūzijoje kontekste svarbiausia yra tai, kad į kiekvieną kelionę turime vykti pakeltomis galvomis ir prisiminti bei parodyti, kad tai nėra recipientų žygis pas donorus.

  • Kad gyvenimas būtų tiesiog gyvenimas

    Jei kariaujančios šalies menininkams natūraliai kyla klausimai, kaip, kam ir kodėl kurti, tai tokios kūrybos vertintojai atsiduria dar keblesnėje padėtyje: kaip tokį meną analizuoti?